Annons

Randig bakgrund med Sigma telekonverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

N i C

Aktiv medlem
Jag köpte nydligen en begagnad Sigma EX 2,0x D telekonverer. När jag använder konverten blir oskärpan väldigt ful, ser randigt ut. Är sigmakonverten så dåligt eller är det något fel på mitt exemplar? Är det någon som har använt den konverten så skulle jag vara väldigt tacksam om ni ville dela med er av era erfarenheter!

Bildexempel på oskärpan finns HÄR

Är detta normalt med x2 konverten eller ska jag skicka tillbaks den?

Finns det ingen som har använt den konverten som vill dela med sig av sina erfarenheter av den?

tettimul skrev:
Räknas inte svar från damer?

Vad har kön med saken att göra??? Alla svar räknas förutom dumma och meningslösa kommentarer!

Det var ett mycket bra svar och jag ska självklart göra lite tester med och utan uv-filter. Fast UV-filtret borde nog ge samma effekt även utan konverten....men man vet ju aldrig! Det jag ville veta var om någon annan som använt sigmakonverten haft samma problem.

Senast ändrad:
Hej igen, Det var ju fint att man blev kallad dam i alla fall :) Jag vill förtydliga mitt svar, som blev jättekort inatt. Det kan ju vara filter, men också kombinationen av alla olika glas man sätter ihop. I tråden jag hänvisade till fanns hänvisning till ytterligare en tråd osv, där det påpekades att en massa mysko optiska effekter kan uppstå när man sätter ihop flera glas.

Jag har ju inte erfarenhet av konvertern du nämner, men jag ser att din exempelbild ger exakt samma effekt som jag fick med ett visst objektiv tillsammans med ett visst filter. Prova konvertern med andra objektiv, med och utan filter mm mm så kanske du kommer fram till något. Det är ju mycket möjligt att konvertern "är så dålig" att den ger randig bokeh, vilket alltså även vissa märkesfilter kan göra.

Tack snälla "damen" för tipset ;)

Efter mycket testande kan jag konstatera att det mycket riktigt var filtret som orsakade ränderna. Med konverten i vissa ljus och när objekt låg på ett visst avstånd från fokus blev det randig bokeh. Utan filtret försvann ränderna :)

Nu blir det att köpa ett riktigt filter ist för skiten som följde med objektivet (eller köra utan) Jag visste att det var ett dåligt filter, men inte trodde jag att ett sämre filter kunde orsaka så här mycket. Underligt också att det bara blev fel när konverten var monterad. Det är mycket man inte förstår när det gäller optik.......men man lär sig nått nytt varje dag.

Ursäkta så mycket för att jag störde med en glad kommentar.
Jag läste ditt problem, läste svaret och följde länken som redogjorde för problemet på ett utmärkt sätt. Sen såg jag ditt andra inlägg när du redan fått rätt svar och ville på något sätt peka på att "damen" hade rätt eftersom det inte verkade som du läst vad Camilla ville hjälpa dig med. Du hade fått ett svar, ett rätt svar och jag är inte den gravallvarliga typen.
Men jag kan skriva om mitt inlägg här ovan. Så här menade jag mellan raderna.
"Psst, grabben... Camillas svar är riktigt läsvärt! Följ länken och du ska finna svaret" Men det är så dags nu, för nu har du ju redan konstaterat vad det var för fel.

Kenko filter!

Fan vad tur att jag hittade den är tråden! Köpte ett 400mm 5.6 för några månader sen och har alltid haft konstig bokeh i mina bilder men har alltid trott att det varit min kamera. Det syns olika mycke beroende på ljus sen så syns det extra mycke med kameror med APS-C sensor! ytterst sällan det synts med min 1D.

Köpte cyberphotos paketpris med kenko filter och provade nu i afton ta bilder både med och utan filter och det stod klart ganska fort att det varit filtret som spökat! Skrev ett mail till cyberphoto nyss och förklarade hur det ligger till!

/Nisse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar