Annons

Ramar till bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

roding

Aktiv medlem
Finns det några bra program för att snabbt och smidigt göra ramar till sina bilder som ser proffsiga och elegant minimalistiska ut? Det går ju principiellt lätt att fixa i Photoshop men det tar 5-10 minuter dyrbar tid...gärna gratisprogram, om dom är något så när bra gjorda.
 
Vad är det som tar 5-10min att göra?
En minimalistisk ram går ju lätt att göra via canvas-size. Bara öka 2-4pxl på bredd och höjd, välja färg och OK. Tar inte över 10sek.
 
chrullo skrev:
Vad är det som tar 5-10min att göra?
En minimalistisk ram går ju lätt att göra via canvas-size. Bara öka 2-4pxl på bredd och höjd, välja färg och OK. Tar inte över 10sek.
Ofta provar man ju hundra olika bredder på ramen innan man är nöjd, det gör i alla fall jag, så nog tar det mer än 10 sekunder. Det är ganska svårt att veta precis hur ramen kommer att se ut, och att konsekvent ha precis samma ram på alla bilder verkar märkligt.
Ramar är nåt som verkligen kan förstöra en bra bild om man inte tänker efter ordentligt, vilket många inte verkar göra.
 
Självklart Martin, självklart.

Men efter att ha gjort några hundra ramar vet man på ett ungefär vilken size man vill ha :)

Fast jag är verkligen ingen expert på ramar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.