Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ramar i 3:2-format

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Var köper jag, enkelt och odyrt i Stockholm, ramar i 3:2-format? Typ 30 cm x 20 cm?

Det verkar vara lögn att hitta på tex Gallerix och Ikea. Vilket jag tycker är en smula märkligt, jag lär ju inte vara ensam om att ha dslr-kamera och vilja rama in några obeskurna bilder i en ram som vare sig är pyttig eller gigantisk.
Så, tacksam för tips!

Jag brukar rama in med passepartout. Så då fungerar det bra med billiga ramar + passepartout som båda finns på gallerix med innermått 29x19.

Samma gäller för billiga ikearamar 50x70, kan kompletteras med 5cm passpartout runt om, 40x60. Fast då fick jag betala 180 kr för tillskuren passepartout (gallerix).

Jag har frågat samma sak här för nåt halvår sen o fick precis samma svar, "använd passepartout". Det går typ inte alls att hitta ramar i varken 3:2, 16:9 eller liknande format, grymt irreterande o förlegat imo!

Använder duglas måste du ha passepartout, annars fastnar det.

Är det så? Nog har jag kört utan passepartout utan att det fastnat nämnvärt. Det är klart, det kanske inte var glas. Men jag är nöjd med vad som helst som är genomskinligt*.

Grejen är att jag gillar inte att hålla på med passepartout. Jag är för lat. Det måste vara snabbt och enkelt, annars blir bilderna bara liggande i ett skåp. Jag säger inte att det är en bra egenskap hos mig, men det är så det är.
Dessutom - en passepartout tenderar väl att dölja delar av bilden. Men bildkompositionen vill jag sköta i Lightroom, inte med pappersbitar i efterhand.

Slutsats så här långt: Gah!

*Okej, inte precis vad som helst. Inte väte till exempel. Men plast är okej.

Kolla metallinramningar.se. Har butik på Sveavägen. Där finns en stor rad format, och dessutom kan du specialbeställa mått utan att det blir gräsligt dyrt (har gjort det själv).

De är proffsiga och snabba. Kan i alla fall vara värt att kolla in.

Fredrik

Använder duglas måste du ha passepartout, annars fastnar det.

Det behöver inte vara något problem om man använder matt fotopapper. Har ramat in massor med bilder, både små och riktigt stora (70x100) format, och har inte haft några problem med att papperet klibbat mot glaset.

Jag har använt Crimson för utskrift, vet ej vilket papper de använder.

Däremot har det alltid blivit fula "klibbfläckar" när jag använt blankt fotopapper, så det har bara varit att slänga och börja om.

Fredrik

Kolla metallinramningar.se. Har butik på Sveavägen. Där finns en stor rad format, och dessutom kan du specialbeställa mått utan att det blir gräsligt dyrt (har gjort det själv).

De är proffsiga och snabba. Kan i alla fall vara värt att kolla in.

Tack, precis ett sådant konkret tips som jag hoppades på! Enligt hemsidan har de i alla fall 30x20 på åtminstone en sorts ram, vilket är rekord hittills. Definitivt värt att kolla upp.
Jag brukar också köra Crimson. Kanske borde testa matt papper nästa gång.

Dessutom - en passepartout tenderar väl att dölja delar av bilden. Men bildkompositionen vill jag sköta i Lightroom, inte med pappersbitar i efterhand.

Det bestämmer du ju själv. Beställ en passpartout som är exakt och lägg till lite vitt runt om bilden vid print så är det inga problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar