Annons

Rama in A3+ bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

y0da

Medlem
Tjo!

Har nyligen köpt en Canon Pixma Pro 9000 och printat ut mina första A3+ foton. Det blev så snuskigt bra så jag bara måste få upp dem på väggen! =D

Det verkar dock inte finnas några färdiga ramar till denna storlek. Vill inte ha någon passepartou, tycker inte det passar till de här bilderna. Vill helt enkelt ha en glasruta med "clips" eller liknande. Skära till glas + bakstycke är ju inga bekymmer, men vart hittar man clipsen? Ska man behöva köpa en färdig ram enbart för att snatta clipsen?
Eller finns det kanske något bättre/smartare/snyggare än clipsen? Tycker väl egentligen att de är ganska osexiga...

Mvh
Johan
 
Jag var starkt skeptisk till passepartout i början, jag totalvägrade vad folk än sa.
Till slut insåg jag att det var ett "nödvändigt ont" vid försäljning, pga bildens beständighet. Man ska ha en tunn luftficka mellan bild/glas.

Så, efter att jag testat passepartout insåg jag ju såklart att det vart fan så mycket snyggare och proffsigare. Har nu svårt att tänka mig att rama något utan passepartout :)


Men men, du kanske har ramat in förut och vet att till just dessa bilder passar det sig inte?
Annars, om du nu inte hittar 30x45 ramar, så går det väl att skära bilden en aning till 30x40, för det är ju ett standardmått iallafall.
 
Mjo.. håller med dig.. Jag är egentligen emot passepartou av principskäl ;). Men till en del, eller väldigt många, bilder är det faktiskt riktigt snyggt. Bilden jag har printat är dock typ en "filmplansh", så här passar det inte så bra tycker jag. Bilderna kan du se i mitt galleri om du är nyfiken, "End of the road" och "Hold my breath as i wish for death".
Beskära bilden går ju givetvis, fast nu har jag redan printat dem :p. Får nog kontakta någon glasmästare tror jag, var nere på gallerix innan och de kunde inte lösa en ram med de måtten :(
 
Du tror inte det blir aningen billigare att bara printa en ny beskuren version än att beställa en specialram? ;)
 
Sebastianr skrev:
Du tror inte det blir aningen billigare att bara printa en ny beskuren version än att beställa en specialram? ;)

Ptja.. men jag är envis också! =D
Nämen, problemet kommer förmodligen att upprepa sig också. Känns ganska trist att ha en A3+ skrivare men inte kunna rama in i det formatet. Många av framtida bilder kan visserligen passa i passpatou, men förmodligen inte alla. Så jag vill ändå lösa problemt här.
 
Varför glas över huvudtaget?
När du ändå inte önskar mer än bara bilden, kan du väl montera den och sätta upp den på väggen så är det klart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.