Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rama bilder till väggen

Produkter
(logga in för att koppla)

O.Olsson

Aktiv medlem
Jag har inte hittat några riktigt bra forumdiskussioner bland de äldre diskussionerna om hur, vart att handla matrial mm för att rama in bilder som skall hängas på väggen.
Jag har några frågor som i allafall jag skulle vilja ha hjälp med eller svar på.

1 Vart hittar man syrafri tape.
2 Vart hittar man syrafri passepartout som är obeskuren så att man kan skära själv.
3 Någon som om någon bra bok eller site om detta.
4 Skall man ha någon slags mellanskikt mellan baksidan av tavlan samt själva bilden eller kan man räkna med att alla baksidor är av syrafritt material om man köper ram från ex Gallerix.
5 Fäster man bilden på passepartout eller på själva bakstycket.


//O.Olsson
 
Senast ändrad:
Funderar på samma sak som O. Olsson och lite annat.

Jag vill he bort fotografier i julklapp som man kan hänga upp på väggen. Ganska många faktiskt så är det nån som har nått billigt och snyggt tips?
 
En gallerix glasram + pptå är väl ok för vanliga bilder?

Masoniten är ju inte syrafri vad jag vet men den duger lång väg om man inte säljer bilder eller vill ge bort det allra bästa tänkbara.. Då skulle jag köpa syrafti kartong som bakstycke.. Men inte om jag skulle ge bort som Julklapp..

MVH Niclas,
 
Varning för masonit

Masonit dödar bilderna snabbt.

Det finns syrafri kartong. Sen finns det buffrad syrafri kartong som håller längre.

Mellan bakstycke och bild brukar man använda en tunn kartong som kallas isolering.

Som bakstycke brukar jag använda fukttålig silkboard.

Gallerix har bra kvalitet på sina passepartouter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.