Annons

RAM-minne - är detta lönt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
I min nuvarande (gamla, slöa) burk sitter totalt 1 Gb RAM, fördelat på 2 st 256Mb och en 512 Mb. Det finns totalt bara dessa tre minnesplatser.

Minnena är av typen DDR400 PC3200, men jag har aldrig lyckats få dem att jobba snabbare än 200 MHz, hur jag än gör i BIOS. Funkar det bara med matchade par?

Nåväl, som en sista konstgjord andning innan det är dags för datorbyte nästa år tänkte jag kasta i lite mer minne. Är det nån mening att byta ut en av 256-orna mot en 1Gb eller blir det för "blandat"? Jag har verkligen ingen koll på sånt. Samtidigt vet jag inte om jag vill lägga 900 spänn på 2 st 1Gb till denna gamla skräphög

1Gb skulle ge totalt 1.7Gb RAM.
2*1Gb skulle ge totalt 2.5 Gb RAM.

Hur stor skillnad kan det göra tror ni? Nu kör jag som sagt totalt 1Gb. Kör XP och har en AMD Athlon XP2500+ (1.8 GHz). Jobbar ganska mycket med tunga filer i Photoshop men vill gärna ha en rent generell ökning av snabbheten, t.ex när jag öppnar program. Spel förekommer inte.
 
Hej Martin.
Det lönar sig alltid att ha mycket minne i datorn för att där mellanlagras all info innan det sparas på hårdisken.
Observera att Windows XP inte kan hantera mer än 3GB minne.
Din dator med två GB minne och nyformaterad hårddisk kommer att bli 40% snabbare i programhanteringen men inte i uppstart.Det bör finnas mer än 30% ledigt utrymme på C hårddisken. Eftersom din dator bara har 3 minnes platser arbetar den inte parvis med minnena, det går alltså bra att blanda minnena. Men då arbetar datorn med det minnet som har lägsta hastighet.

/Andreas
 
Kolla vilka minnen moderkortet klarar av också, PC3200 minnen är ganska dyra nuförtiden så orkar moderkort med snabbare minnen som faktiskt är billigare så ta det även om dom kommer köra i samma hastighet som dina äldre minnen.
 
Instämmer med föregående - kolla hur snabba minnen ditt kort klarar, och om det är samma typ som du kanske kan använda till en ny dator. Isf är det definitivt både lönt och smart.
 
Helt klart att det är värt att uppgradera minnet, om man vill lägga pengar på en gammal trött dator.

Kollade lite på nätet och inte är pc3200 minne dyrt tex. så tar webhallen 295 för 2G 8(2*1Gb), men det kanske finns dom som är ännu billigare.

Om du ska behålla något av dom minnen du har i maskinen idag bör dom nya has samma cas värde som dom du redan har, det kan bli lite struligt annars.

Vissa modekort kräver att man sätter korten i par annars klockas minne ned i hastighet, men om du bara har 3 minnesplatser på ditt modekort har jag svårt att se att det skulle vara ditt problem med att du bara får 200mhz. Det skulle kunna ev. kunna vara en effekt av blandade cas värden på installerade minnen(Men jag är inte helt säker på vilka effekter det kan få).

Och som sagt, man kan ju alltid fundera på hur mycket pengar man vill investera i en "gammal" dator. Det finns ju inga garantier att du blir nöjd.

Mvh
Uffe
 
Ang hastigheten så står ju DDR för Dual Data Rate och betyder att man skickar data på både "överdelen" och "nederdelen" av fyrkantsvågen. DDR400 går alltså i själva verket i 200MHz men skickar dubbelt så mycket data som om det inte hade varit DUAL Data Rate.
 
Hej

Jag har en likadan gammal häck som dig, XP2500, 1 gb ram.

PC3200 går i 200 MHz så det är inget konstigt med just det.
Angående dual-channel så kan du få det genom att matcha två kanaler, två av dina platser delar på en kanal. Jag kör min dator på dual-channel med tre minneskretsar och det antar jag att du gör på din med just nu. Jag har alltså 2 st 256:eek:r i de två minneshållarna som har en minneskanal och en 512 mb i den som är kvar och har en egen minneskanal. Jag vet inte hur kinkig datorn är med att de ska ha samma cas och liknande, jag köpte samma typ och märke när jag uppdaterade från 512 till 1024 för att inte behöva oroa mig över det.

Jag vet inte hur mycket dual-channel egentligen ger men om du vill ha det skulle du kunna köpa ett 512 och ett 1024 mb minne och låta de två 512:eek:rna jobba i en kanal och 1024 i den andra. Jag vet inte alls vad de kostar men då får du 2 gb och dual-channel. Om priset för det är ungefär samma som att köpa 2x1 gb bör du köpa det eftersom du då kan prava att köra 2,5 gb utan dual-channel eller 2 gb med dual-channel och testa vilket som blir bäst.

Du kan inte köpa snabbare minnen som är billigare eftersom de är DDR2 som inte passar i din dator. Om du skulle hitta snabbare DDR-minnen är det inget problem men jag antar att de inte kommer att vara billigare.

/Peter
 
Webhallen var ju onekligen billiga, men det var DDR2-minnen, jag är osäker på om mitt moderkort tar såna. DDR PC3200-minnen kostar betydligt mer.

Tar kortet DDR2 PC3200 så är det ju inget snack om att jag köper 2Gb.

Mitt moderkort är Asus A7N8X-X med chipset nVIDIA nForce2 400 enligt programmet Everest. På Busstyp står DDR SDRAM, men jag fattar inte om detta kort även klarar DDR2.

Nån som kan hjälpa mig?
 
Webhallen var ju onekligen billiga, men det var DDR2-minnen, jag är osäker på om mitt moderkort tar såna. DDR PC3200-minnen kostar betydligt mer.

Tar kortet DDR2 PC3200 så är det ju inget snack om att jag köper 2Gb.

Mitt moderkort är Asus A7N8X-X med chipset nVIDIA nForce2 400 enligt programmet Everest. På Busstyp står DDR SDRAM, men jag fattar inte om detta kort även klarar DDR2.

Nån som kan hjälpa mig?

Nej, det klarar inte DDR2.
 
OK, stort tack för all hjälp!

2 frågor:

1) cas-värde, hur tar jag reda på det?

2) Om jag köper (billigare) PC2700, tappar jag mycket prestanda då? Kan man blanda PC3200 och PC2700?
 
CAS kan du ta reda på mha t ex CPU-Z

http://www.cpuid.com/cpuz.php

Ladda ner, kör och beskåda resultatet :)

Ja, man kan blanda men minnena kommer inte gå att köra i högre hastighet än vad de långsammaste klarar av.

Såvida du inte överklockat processorn kör den med en FSB på 333MHz, PC3200 (400MHz) är isf overkill. Jag skulle hellre köra minnena synkront med FSB (333MHz) och då klarar man sig med PC-2700. Alltså ställer du ner minneshastigheten från 200MHz till 166MHz så blir alla glada :-D

Hoppas jag kommer ihåg rätt nu, det var länge sedan jag höll på med DDR :)
 
Jag har programmet Everest och där kan man se en massa om processor, minne etc.

Om jag under moderkort väljer chipset så hittar jag CAS Latency: 3T. Är det detta jag letade efter? Eller bör jag installera det där CPUZ?
 
Mitt moderkort är Asus A7N8X-X med chipset nVIDIA nForce2 400 enligt programmet Everest. På Busstyp står DDR SDRAM, men jag fattar inte om detta kort även klarar DDR2.

Nån som kan hjälpa mig?

Om du har ett Asus moderkort så är det mycket enkelt. Gå till Asus hemsida http://se.asus.com/ välj support, ladda ner bruksanvisningen till moderkortet och där får du svar på alla dina frågor. Eventuellt så finns det även bios uppdatering att ladda ner.

Titta noggrant på ditt moderkort så får du fram vilken modell du har. Lita inte alltid på program.

1GB är rätt lite för bildbehandling idag och försök att tryck dit så mycket minne som möjligt om du kan hitta minne till vettigt pris. Det krävs lite trixande att få Windows fungera över 2GB minne.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.