Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ram i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Börja med att gå in ställa in bakgrundfärgen till vit och förgrunden till svart (D) sedan går du in på Bild>Arbetsyta och där kryssar du relativ. Sen kan du ändra till pixal och skriver i hur tjock ramen ska vara (det vita plus det svarta) Sendan tar du markera>Allt och så går du på Redigera>stroke (linje, streck eller vad det kan heta på svenska) där väljer du insida och vilken tjocklek och sen trycker du bara ok så har du fått en sådan ram. Du får testa med lite olika tjocklekar beroende på hur stor bilden är.
 
Photo Bevel Solo

Jag använder Photo Bevel Solo från Extensis som var en gratisplugin en gång i tiden. Om den fortfarande finns att få fatt på idag vet jag tyvärr inte.
 
På nätet hittar du massor...

...med ramar till PS!
Gör en sökning på "PhotoShop frames"!
Annars är väl Extensis PhotoFrame en bra plugin!
Det finns oxå redan färdiga "actions" i PS för ramar.
Kolla i "History/Actions/ToolPresets-fönstret" till höger i PS!
Fast enklast och egentligen snyggast/diskretast blir det om du gör som Tobias beskrev!
 
Niklas, kul att du använder mitt action :)

Här är en liten tutorial i photoshop för exakt den ramen som du hade länk till Ida. Man kan visserligen lägga på ramen direkt på bilden men den kommer då att täcka bilden olika mycket beroende på hur tjock ram man lägger på så vi kör istället en variant där vi lägger på en ram utan att bilden täcks av den. Jag kör alltid engelska program så det finns risk för att det blir lite svengelska här :)

1.Vi startar med en färdig bild som vi vill använda
b1.jpg


2. Skå ihop alla lager till ett bottenlager och sen dubbelklicka på det lagret och gör om det till lager 0

b2.gif


3. Högerklicka nu på bilden och välj dokument storlek (canvas size) och lägg på så många pixlar som din ram ska bli gånger 2 eftersom ramen finns på bägge sidor om bilden. Jag vill nu ha en vitram som är 5pixlar och en svart som är 2pixlar tjock, så 7 pixlar gånger 2 = 14, alltså ökar jag detta dokument från 350x233 till 364x247

b3.gif


4. Nu ska dokumentet ha ökat i storlek utan att själva bilden har ökat i storlek eller flyttat på sig, den ska ligga fint centrerad mot en ihålig bakgrund.

b4.jpg


5. Skapa ett nytt lager för den vita ramen och ett för den svarta, se också till att återställa färgpaletten till svart/vit (tryck D)

b3.gif


6. På lagret för den vita ramen och markera allt (ctrl+a) och se till att färgpaletten har vit färg som förgrundsfärg, kör Edit/Stroke (vet inte vad det heter i den svenska versionen) och vi skulle ju ha en 5 pixlar ram men vi behöver 2 pixlar till som den svarta kommer att täcka så vi kör nu 7 pixlar på insida.

b6.gif


7. Gör likadant på lagret för den svarta ramen men med svart färg som förgrundsfärg i färgpaletten och 2 pixlar insida.

8. Resultatet bör bli en bild med en 5 pixlars vit ram och en 2 pixlars svart ram.

b7.jpg


Tänk på att om du startar med en bild som är t.ex. exakt 600x400 pixlar och den måste vara det även med ramen så måste du först minska bilden med vad ramen kommer att lägga till så att den totalt sedan blir 600x400.

Lycka till :)
 
Senast ändrad:
Jag ger upp.. :( jag lyckas aldrig få med bilder i inläggen.. dom är alla mindre än 400pixlar i bredd så dom borde ju synas diret men IMG taggarna??

Är det någon som kan förklara detta?
 
Senast ändrad:
Jag brukar göra simpla ramar genom att gå in på "Select" och klicka på "All".
Sen trycka "Select" igen och välja
"Modify" --> "border"...
Där klickar man i hur brett man vill ha det (prova sej fram) och sen fylla i med den färg man vill ha med en vanlig pensel..
Men sen så e jag ju inte proffs heller.. : )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.