Annons

Rak horisont i photoshop elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
Hej alla,

Är det nån som kan tala om hur man enklast beskär en bild som man har tagit in i photoshop elements, alltså om man vill fixa till bland annat sned horisont. Har inte hunnit lära mej alla finesser med programmet ännu.

Tack på förhand

Roland

Testa detta:

1. Ta fram linjal verktyget, ar i samma docka som farg plockaren, pipetten eller va fasikan man kallar den... Langt ner te hoger i PS

2. Click & Drag en linje efter den horisont eller va fasiken det e som blev snett...

3. Ga te image, rotate, arbitrary, det star nu nummer i de fonsterna o det e bara att klicka OK

4. Markera o kroppa bilden.

5. Simsala bim.

Inte 100 att detta finns pa elements men jag tcker att det borde finnas dar...

Sorry for svengelskan, har aldrig kikat pa ett svenskt PS sa jag har inte en tjusning om va grejjerna heter...

Tjena

Timo

Jag är inte hundra på att verktyget 'mått' finns i Elements, men kolla. Det är rutan längst ner i den utfällda verktygsknappen.

Finns det så kan du dra ett streck längs horisonten med det. Sen går du in i Bild > Rotera arbetsyta > Rotera fritt. Där är rätt vinkel redan ifylld så det är bara att klicka på ok.

Beskära kan du ju göra som vanligt sen för att bli av med de tomma ytorna som uppkommer vid roteringen.

Bilagor

• mått.gif
    mått.gif
    1.8 KB · Visningar: 602
tack, sla kolla det så fort jag kommer hem, sitter på jobbet nu och har inte tillgång till alla väsentligheter...

Nu har jag kollat och visst kan man skapa en rak horisont i Photoshop elements. Då kan man göra så här:

2. Öppna upp bilden, och aktivera linjalen.

3. Välj Image Rotate Straighten Image. Då lägger sej bilden med rak horrisont, sen kan man beskära bilden genom att markera det som man vill ha med och sen välja Image Crop.

Roland

Rolandsk skrev:
Nu har jag kollat och visst kan man skapa en rak horisont i Photoshop elements. Då kan man göra så här:

2. Öppna upp bilden, och aktivera linjalen.

3. Välj Image Rotate Straighten Image. Då lägger sej bilden med rak horrisont, sen kan man beskära bilden genom att markera det som man vill ha med och sen välja Image Crop.

Roland

Bilagor

• rotera mera.jpg
    rotera mera.jpg
    5 KB · Visningar: 475
var blev min text av

skrev en massa men det försvann.

gjorde som Roland skrev och här är resultatet...

Jag brukar göra såhär: vörja med "visa" och där tryka på "visa stödraster" sen markerar jag hela bilden och går in på "bild" och sen "rotera" och vidare till "rotera fritt" sen tar jag med musen på sidan om bilden i mitten ungefär och flyttar musen upp eller ner. det är kanske inte det lättaste men det funkar...

/Jörgen

Tack Jörgen,måste ha missat nåt förut...

Din metod fungerar(fast inte den lättaste) och det var precis det jag var ute efter.......

/Roland

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar