Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rajala, märklig annons

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaja, OK vi är byråkrater, men vi tycker i alla fall att Rajala ska följa gällande lagar och förordningar...

I konsumentverkets vägledning (beskriver och tolkar innehållet i gällande lagar och förordningar) för prisinformation står:

"”Ordinarie pris” är det pris som produkten har haft i affären under en längre tid."

Vägledningen är inte rättsligt bindande men kan vara till hjälp vid bedömning och tillämpning och presenterar Konsumentverkets uppfattning.

Tror Rajala skulle åkt dit på det här om vi haft tillgång till butikens priser innan denna måndag...

var hittar du 5d mark 2 för billigare än 15999?
 
var hittar du 5d mark 2 för billigare än 15999?

Nu spelar ju priset ingen roll om vi diskuterar hur de använder av ordinarie pris i annonsen.
Det saken gäller är att de säger ord. pris 24999 och aktuellt pris idag 15999 dsv att de sänkt priset idag med 9000. När deras ordinarie kanske är 21999 dvs att sänkningen idag "bara" är 6000. Det är vilseledande.

Det vore ju en helt annan diskussion om Rajala skrev att de var billigast...
 
var hittar du 5d mark 2 för billigare än 15999?

Det är, som sagt tidigare i tråden, helt irrelevant i sammanhanget. Faktum kvarstår att priset de anger som "ordinarie pris" INTE är ordinariepris, ens hos rajala själva. Ordinarie pris är alltså det priset produkten hade i samma butik innan nämnd prissänkning. Vad den kostade för flera år sen är fullständigt ointressant. Falsk marknadsföring, punkt.
 
Inte första gången

I flera annonser i DN nu i helgen annonserar Rajala pro shop om sin "Manic M@nday".

Ett erbjudande är Canon EOS 5d Mark II för 15.999. Enligt annonsen sparar man hela 19.000 kr, eftersom normalpriset är 34.999.
I mina ögon känns det som bondfångeri, eftersom kameran aldrig sålts till det priset, inte ens av Rajala själva.
Får man frisera siffrorna fritt i annonser undras...

Stefan

Detta är ett koncept de kört med tidigare. Fantasipriser som ord.pris. Någon kampanj tidigare som de hade var ett fantastiskt paketpris på hus+objektiv där det visade sig vara billigare att köpa dessa till styckpris. Skrev om det tidigare här på FS. Verkar inte som de alltid har koll på priser. Men deras ord-pris får de ta och sluta med för det stämmer ju inte, deras varor kostade inte som de anger som ord.pris innan manic monday. Vilseledande absolut.
 
Är det Canons rek pris?
En del tillverkare sätter ett högt rek. pris som säljare sedan kan hänvisa till.
 
Det är, som sagt tidigare i tråden, helt irrelevant i sammanhanget. Faktum kvarstår att priset de anger som "ordinarie pris" INTE är ordinariepris, ens hos rajala själva. Ordinarie pris är alltså det priset produkten hade i samma butik innan nämnd prissänkning. Vad den kostade för flera år sen är fullständigt ointressant. Falsk marknadsföring, punkt.

det är fortfarande billigast o om man inte gillar deras sätt att handskas med ord pris så kan man handla kameran för dyrare pris någon annanstans. Vad jag menar är att dom är knappast ensamma om att strula med det så kallade ord priset däremot är dom ensamma om att kränga kameran för 15999. Det är knappast något nytt under solen med fabricerade fejk ord priser, inte för att jag tycker det är ok men det är mer regel än undantag i detalhandeln.
Oavsett om det är falsk marknadsföring så är det ingen som är billigare. Med det priset så behövs det inget fabricerat ord pris det är total priskross mot alla andra i alla fall.
 
det är fortfarande billigast o om man inte gillar deras sätt att handskas med ord pris så kan man handla kameran för dyrare pris någon annanstans. Vad jag menar är att dom är knappast ensamma om att strula med det så kallade ord priset däremot är dom ensamma om att kränga kameran för 15999. Det är knappast något nytt under solen med fabricerade fejk ord priser, inte för att jag tycker det är ok men det är mer regel än undantag i detalhandeln.
Oavsett om det är falsk marknadsföring så är det ingen som är billigare. Med det priset så behövs det inget fabricerat ord pris det är total priskross mot alla andra i alla fall.

Vi måste väl dela upp det i två delar? Den ena diskussionen är (1)om HUR man marknadsför företaget och sättet att visa hur mycket billigare den är än "normalt" och den andra (2) priset i sig självt. Utan att täcka över (1) med att (2) är så bra...Det är svårt att anmäla att ett pris är för lågt (2) och det ser jag ingen i tråden som gör eller försöker sig på att göra...? Gör du? Det är (1) som man reagerar på eftersom dessa priser inte funnits (bevisligen på läääänge iaf).

Det är som att Juholt skulle skyla sitt bostadsbidragsfusk med att han skänkte hälften till Unicef...
 
Ett "rekommenderat pris" skulle jag tro räknas till uttryck som "cirkapris" och "branschpris", och sådana ska användas med försiktighet eftersom de är vaga.

Att Rajala är billigare eller dyrare på vissa varor har jag ingen åsikt om, att vara det ena eller det andra bryter inte mot någon lag.

Här saxat hela listan av prisuttryck från konsumentverkets vägledning om prisinformation:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

"En del uttryck, till exempel ”fyndpris”, förekommer ofta i marknadsföring för att
framhäva att ett pris är särskilt förmånligt. Det har i lagtext och domstolspraxis
utvecklats regler för hur dessa uttryck får användas. En huvudregel är att alla
uttryck och påståenden som finns i marknadsföringen ska vara vederhäftiga. Här
nedan följer några vanliga uttryck och rekommendationer om hur de bör användas.

När det gäller uttryck som ”billigast” och liknande får dessa endast användas om
den som använder dem faktiskt kan bevisa att priset på hans produkter, eller
åtminstone på den överväldigande majoriteten av hans produkter, är billigare än hos
konkurrenterna.

Uttryck som ”cirkapris” och ”branschpris” ska användas med försiktighet,
eftersom de är vaga.

När det gäller uttryck som ”extrapris”, ”fyndpris” och för framställningar som ger
intrycket av att en vara säljs till extrapris, gäller att denna typ av uttryck får
användas endast när det handlar om ett pris som är åtskilligt lägre än det pris man
själv tagit tidigare för varan. Sådana uttryck får dessutom användas endast under en
begränsad tid och för varor som är en del av näringsidkarens ordinarie sortiment.

”Konkurs” ensamt eller i förening med något annat uttryck, får användas bara om
produkterna bjuds ut av konkursboet eller för dess räkning.

”Slutförsäljning”, ”Utförsäljning” eller något annat uttryck med motsvarande
innebörd får bara användas om det är fråga om en slutförsäljning av
näringsidkarens hela varulager eller en klart avgränsad del av det, försäljningen
sker under en begränsad tid, och priserna är väsentligt lägre än näringsidkarens
normala priser för motsvarande produkter.

”Rea” eller andra uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om
försäljningen avser produkter som ingår i näringsidkarens ordinarie sortiment,
försäljningen sker under en begränsad tid, och priserna är väsentligt lägre än
näringsidkarens normala priser för motsvarande produkter.

Även för andra typer av specialutryck som till exempel ”nu-pris”, ”fabrikspris”,
”reklampris”, ”direkt från fabriken” och liknande uttryck som ger intrycket av att
priset är nedsatt i jämförelse med ordinarie pris, gäller att det måste handla om en
nyligen gjord märkbar prisnedsättning i förhållande till ett ordinarie pris som
faktiskt har tillämpats.

För att få använda ett uttryck som ”förrpris” måste näringsidkaren ha tillämpat det
gamla priset under en något så när lång tid. Det ska även vara fråga om
näringsidkarens eget pris om inget annat anges.

Uttryck som ”gratis”, ”present”, ”gåva” och liknande får inte som huvudregel
användas om köparen måste betala något för produkten. Den oundvikliga kostnaden
för att kontakta näringsidkaren (ett telefonsamtal) samt kostnad för leverans av
produkten (porto) får tillkomma. Uttrycken får inte heller användas om köparen
måste köpa en annan vara för att få varan. Slutligen får de inte användas om man
genom att till exempel betala för två varor erhåller ytterligare en.

”Lägsta prisgaranti” eller liknande får endast användas när näringsidkaren faktiskt
kan visa att lägre priser över huvud taget inte kan uppbringas någonstans på något
sätt. Det är oftast vilseledande att koppla ihop ordet ”garanti” och ”lägsta pris”
eftersom det kan ge konsumenten intrycket av att han inte behöver kontrollera vad
andra näringsidkare tar betalt för produkten. Det får inte heller krävas att
konsumenten tvingas åberopa garantin för att få pengar tillbaka om lägre pris
påträffas. Priset ska vara det lägsta redan från början.

”Momsfritt”, ”taxfree” och liknande uttryck får endast användas om varor som
enligt lag är befriade från skatt.

”Ordinarie pris” är det pris som produkten har haft i affären under en längre tid.
Ett överkorsat pris, pris inom parantes eller liknande förutsätts visa ordinarie pris
om inget annat anges."

---------------------------------------------------------------------------------------------
 
Senast ändrad:
ANNONS