ANNONS
Annons

RAID säkert eller inte !

Produkter
(logga in för att koppla)
Pixelmania skrev:
...Men hur säkert är RAID om både Intel och Promise finns på moderkortet så hanteras RAID helt olika.

Enligt Intels anvisningar förstörs alla data på HD vid skapande och återställande av RAID.
...

Först måste vi klargöra att RAID inte är en ersättning för säkerhetkopia, utan ett sätt att säkerställa tillgängligheten.

Nu nr vi vet vad huvudsyftet med RAID är ska jag försöka besvara dina frågor:

Är RAID säkert? Ja, RAID är relativt säkert eftersom sannolikheten att en eller flera hårddiskar går sönder samtidigt är mikroskopisk.

Förtsörs data på Intel RAID? Nja, Intel är lite otydliga i sin manual. Den NYA disken kommer få all sin data förstörd eftersom det kommer speglas över från den gamla. Har gjort detta med Intels chipset flera gånger utan att misslyckas.

Har du två olika RAID-teknologier på ett moderkort bör du inaktivera det ena. Annars kan OS:et installera drivrutiner för båda vilken kan leda till problem.

MrSmith skrev:
...raid 5 eller 6 Möjligen 50 eller 60 om man är riktigt nervös.

Hot spare är en funktion som man kan vilja ha så att ett friskt raid-set byggs upp omedelbart efter att en disk försvinner.

Bra dedikerad hårdvara eller mjukvarulösning är nog det smarta valet, inte det som finns inbyggt på 500:- moderkort.

Hårdvarubaserad raid har alltid nackdelen att man blir beroende av hårdvaran. Man får precis den man vill undvika, singulära felpunkter. Man behöver alltså ha ett extra raid-kort för att överleva :-/

Kör man mjukvaru-raid i stället så försvinner detta problem, men man tappar prestanda.

Bra ström (UPS) är oxo viktig så att man inte skjuter sönder filsystem i onödan då strömmen går.

H/W RAID är INTE nödvändigtvis bunden till hårdvara. Moderna system skriver in stripe informationen på hårddiskarna. Men naturligtvis kan du inte konvertera en H/W RAID till mjukvaru dito. Jo, jag har faktisk flyttat H/W RAID från en hårdvara till en annan, fungerade utmärkt. Se bara till att ha nödvändiga drivrutiner tillgängliga.

S/W RAID tar CPU-kraft och bara det är ett skäl till att INTE använda det, men det är min åsikt. Använder hellre kontrollern på ett 500-kronors M/B (man har kunnat göra rätt bra RAID-kontrollers under några år nu).

UPS har som första uppgift att tillhandahålla spänninge efter att huvudströmmen har gått.
De modeller jag varit kontakt med för hemmabruk har inte haft något överspänningsskydd på matningen. Intressant nog däremot för själva nätverket. Antagligen så rä det PSU:n som ska ta smällen s.a.s.

Det finns att köpa grenuttag med överspänningsskydd, vilket jag tror är fullt tillräckligt för hemmabruk.

Senast ändrad:
bson skrev:
RAID skyddar mot det första, men inte mot dom andra två.

Fel. Gäller bara fallet då en av diskarna falerar. Täcker inte HW fel där alla diskar lämnar den här världen samtidigt.
Talar ur egen erfarenhet, om det är nån som undrar.

borealis skrev:
alla diskar lämnar den här världen samtidigt

Kan du "Radovic" vara vänlig och berätta vad som hände !

Slog blixten ner eller var det ett trasigt nätagg som skadade HD samtidigt eller ?

För övrigt håller jag med om att extern HD är att föredra som backup och att köra minst RAID 1 i datorn som är någorlunda säkert, men som sagt inget är 100% säkert.

MVH
.

Pixelmania skrev:
Kan du "Radovic" vara vänlig och berätta vad som hände !

Slog blixten ner eller var det ett trasigt nätagg som skadade HD samtidigt eller ?

Javisst "Eriksson" :)

Jag är inte 100 på vad som hände just då, men antagligen var det nätagget som slog ut diskarna och i samma veva förstörde även moderkortet.

Moderkortet var jag tvungen att kassera men diskarna gick att återställa efter en lågnivåformatering och de snurrar fortfarande (detta hände för 2 år sedan).

Nätagget bytte jag också, även om det fortfarande verkade fungera, men jag litade inte på det längre och ville inte riskera samma problem igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar