Annons

RAF till DNG

Produkter
(logga in för att koppla)

eljenmyr

Aktiv medlem
Jag har en Fujifilm X10 vars RAW-filer har ändelsen RAF.

Nu vill jag använda mig av Camera Raw för redigering men den godtar inte RAF-filerna.

Antar att jag kan konvertera RAF till DNG men med vilket program?

Jag använder Macintosh och vill öppna i Photoshop CS5 efter bearbetning i Camera RAW.

Mycket tacksam för svar då jag älskar min X10 men blev besviken över dess "udda format" av RAW.

Prova första att uppdatera Photoshop , kolla under hjälp.

Om det inte funkar så kan du ladda ner Adobe DNG Converter till mac här.

http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?platform=Macintosh&product=106

Alla kameratillverkare har sina egna raw-filsvarianter, men några ger alternativet dng utöver sitt eget i kamerans inställningar. Om kameran är nyare än den senaste uppdateringen av Photoshop så kan ACR i Photoshop vanligen inte hantera kamerans rawfil även om den heter likadant som hos tidigare modeller av kameran.

Om det inte funkar så kan du ladda ner Adobe DNG Converter till mac här.

http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?platform=Macintosh&product=106

Tack, det fungerar nu! Jag kan öppna RAF-filerna i Camera RAW.

En fråga till: Jag skulle gärna vilja att minneskortet kommer upp som en enhet på skrivbordet när kameran är kopplad till datorn via USB.
Som det är nu så måste jag läsa in filerna mha FinePixViewer vilket känns som helt onödigt krångel.

Kopieringen av filerna skulle bli så mycket enklare om jag bara kunde dra dom från minneskortet till hårddisken.

Senast ändrad:
Tack, det fungerar nu! Jag kan öppna RAF-filerna i Camera RAW.

En fråga till: Jag skulle gärna vilja att minneskortet kommer upp som en enhet på skrivbordet när kameran är kopplad till datorn via USB.
Som det är nu så måste jag läsa in filerna mha FinePixViewer vilket känns som helt onödigt krångel.

Kopieringen av filerna skulle bli så mycket enklare om jag bara kunde dra dom från minneskortet till hårddisken.

Eftersom du har Photoshop har du också Bridge. Där har du ett litet hjälpprogram som heter Photo Downloader, vilket gör det enkelt att läsa ner bilderna från ditt minneskort, tagga dem med metadata och ge bilderna adekvata namn.

Men om du vill kopiera via Finder, vilket jag avråder från, är det enkelt att ändra inställningarna på vilka enheter som visas på skrivbordet. När du är i Finder, gå till Finder-menyn. Där hittar du Inställningar, där du under Allmänt kan välja vad som ska synas på skrivbordet.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

X10 på skrivbordet (Mac)

Men om du vill kopiera via Finder, vilket jag avråder från, är det enkelt att ändra inställningarna på vilka enheter som visas på skrivbordet. När du är i Finder, gå till Finder-menyn. Där hittar du Inställningar, där du under Allmänt kan välja vad som ska synas på skrivbordet.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Tyvärr var det inte så enkelt.
När man ansluter en extern hårddisk eller för den delen min andra kamera så syns dom som enheter på skrivbordet. Dom går då att öppna och se filerna i minnet som ett vanligt fönster (som att öppna den interna hårddisken till exempel).
Den här kameran gör inte så att jag kan se minneskortet och dess innehåll på skrivbordet utan jag måste gå via nån programvara vilket jag inte vill.

Tyvärr var det inte så enkelt.
När man ansluter en extern hårddisk eller för den delen min andra kamera så syns dom som enheter på skrivbordet. Dom går då att öppna och se filerna i minnet som ett vanligt fönster (som att öppna den interna hårddisken till exempel).
Den här kameran gör inte så att jag kan se minneskortet och dess innehåll på skrivbordet utan jag måste gå via nån programvara vilket jag inte vill.

Du missar, som sagt var, en hel del fördelar genom att inte gå via ett program som Photo Downloader. Du kan t o m konfigurera detta så att programmet startar automatiskt när du ansluter ett kort. Men det är ju vad jag föredrar.

Men varför du inte skulle se ditt kort i Finder förstår jag inte. För du använder väl inte kameran, utan en kortläsare för att ansluta ditt kort till datorn?

Stefan

Men varför du inte skulle se ditt kort i Finder förstår jag inte. För du använder väl inte kameran, utan en kortläsare för att ansluta ditt kort till datorn?

Det är helt riktigt att jag använt kameran kopplad via USB.
Tack för att du fick mig på andra tankar Stefan, med kortläsaren kommer minneskortet upp som en enhet på skrivbordet, precis som jag är van vid.

Nu kan jag överväga att prova program som du föreslagit för jag vet att jag alltid kan återgå till "gamla synder" som jag kört med tidigare.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto