ANNONS
Annons

Radiostyra Canon EX-blixtar, en gång för alla.

Produkter
(logga in för att koppla)

Godsmack

Aktiv medlem
Tjena!

Har forskat i detta ämne rätt länge nu, och har kommit fram till att det tydligen ska gå radiostyra 580EX och 430EX med Pocketwizards & PC-syncadapter.. säger vissa i alla fall, medan vissa säger att det inte alls går.

Hittade bland annat denna tråd Där det sägs att det ska fungera med Hama 6950, 580EX och Pocketwizards.

Vad är det som gör att det bara fungerar för vissa? Ligger problemet i radiostyrningen eller blixten? Eller kanske i adaptern?

Jag själv hade planerat att införskaffa Skyports & en Hama 6950 för att kunna radiostyra min 430EX. Kontaktade Cyberphoto och Aifo för ett par månader sedan och de påstod att det skulle gå alldeles utmärkt, så länge man körde manuellt. Inga problem för mig.

Nu när Skyportsen börjar finnas i lager kontaktade jag Cyberphoto igen och nu sägs det att det inte fungerar.

Vissa snackar om att man måste kortsluta några stift på blixten för att det ska fungera, medan vissa säger att det inte alls behövs.. Vad ska man tro på? Vågar man beställa nåt på ren chansning?

Är det någon som kan ge ett konkret svar på hur man ska gå tillväga för att kunna radiostyra Canons EX-blixtar med antingen PocketWizard eller Skyport?

Helst skyport, då de verkar ruskigt prisvärda.

För mig finns det inga andra alternativ än de två, då jag kräver en räckvidd på minst 100-120 meter. Så inget snack om ST-E2 och annat som bara räcker några meter.

Hoppas verkligen att detta går att reda ut, en gång för alla.

Kändes lite drastiskt att börja plocka isär grejorna om det bevisligen går att få att fungera med adapter.

Tack ändå!

amerikanare har ju inställningen

varför bruka våld, ta en större hammare

det viktiga här är att få ut mittpinnen utan att kortsluta de små pinnarna.

en fördel med modden är att alla saker du sätter under blixten bygger ju upp den i höjd, dvs den hamnar inte rätt i tex ett paraply eller en softbox

Enligt information från Aifo och Cyberphoto kan inte Skyport trigga EX-blixtarna. Anledningen till detta undersöks av Aifo just nu.. återkommer med mer info.

roinek skrev:
se länkarna här, visst, du kan få den att blixtra, men du tappar hs läge o ljusmättningen e-ttl. Tejsaken har med att få bort intelligensen, tex preflashen, har bild på den om du vill ha, hittar ej länken, men har bilden kvar.

http://strobist.blogspot.com/2006/07/external-sync-mod-for-canon-flash.html

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=256447&highlight=diy
The Strobist link above is really about modifications that Michael Bass does http://www.michaelbass.blogspot.com/ He also modifies Canon flash cables for use with PW, which might be a better alternative than modifying your flash. He uses original Canon flash extension cable and adds a sync jack for use with PW. Since the flash shoe is original Canon there should not be any problems with improper electrical contacts.

Cheers,

Karol

roinek skrev:
japp

men får intrycket ettl dör, de blir typ studioblixtar, dvs dumma ljushuvuden
Yes, E-TTL is not usable. But I don't know of any flash radio control that keeps E-TTL working at 100 meters. On the other hand, you can perhaps use Bass's modified extension cable with DIN contacts and a 100m long cable and get E-TTL.

Lånar denna tråd...

Har sökt som en dåre både här på FS och på resten av nätet, antingen är jag dum eller så finns inte den informationen jag eftersöker.

Jag har en 430Ex och en 30D, 30Dn har PC synk utgång, blixten har det inte.

Det jag vill göra är att på billigast möjliga sätt utlösa blixten 3 meter bort. Jag gör det gärna med kabel, och tänker då att jag monterar blixten i en blixtsko adapter med pc uttag och kopplar in den i kmameran.

Hittar dock ingen info om vilken blixtskoadapter som fungerar. Det gör inget att inte TTL fungerar, jag vill ändå köra manuellt på blixen. Alla hamas adaptrar står på CyberPhoto att de inte fungerar med Ex blixtar.

Vilken blixtskoadapter fungerar??? Vart finns den att köpa??

HJÄLP!

/Mattias

hej

du köper en hama adapter, det de menar inte funkar är att du tappar e-ttl.

obs dock att du inte kan ha den av metall då du kortsluter de övrga stiften i ex blixten, tejpa i så fall så du skyddar mot kortis.

såg att Kaffebrus skulle få hem en radiostyrd utlösare med just hotshoe.

Roine

ok.. igen..

Pratade med Cyberphoto och skulle beställa en Hama adapter, men enligt dom så fanns det ingen av adaptrarna som fungerar med 30D och 430Ex, tydligen så var det för låg spänning i kameran.

Är det verkligen så... finns det ingen som använder kombinationen 30D och 430Ex via synkkabel....

Vad är alternativet då?
Huga....

/Mattias

Lösning!

Ok, tänkte redovisa hur det gick.

Köpte trots rekommendationen att det inte skulle fungera en Hama Blixtadpter 6950, och kopplade in den med pc-synk kabel i min 30D. Funkar klockrent!

Så var det utrett!! :)

det med sockerbiten o spänning måste cyber rört ihop.

i stort sett alla canon digitalare utom 1D serien tål bara ca 5 volt på pc kontakten mot ca 250v på 1D serien.

Kan ha blivit en sammanblandning, då många studioblixtar har högre spänning än 5v, ofta 12v o uppåt.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar