Annons

radioslav till D7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det trådlösa paketet medger ingen mätning av blixtljuset via objektivet, det är enbart en enkel PC slutning som överförs.

Om Du inte har studioblixtar som Du skall styra manuellt så fins det Sigma blixtar som kan användas trådlöst med minolta direkt, eventuellt fungerar någon av Sunpaks 5000 modeller trådlöst med Minolta.

Jag tror att några piratmodeller kan styras trådlöst, men exponera efter den inbyggda blixtsensorn, i många fall bättre än minoltas system med förblixt.

Om Du vill ha trådlöst med TTl-mätning, dock förblixt, så är det dyra valet Minolta 3600HSD och 5600HSD. Vill Du testa ett alternativ så har Sigma en blixt EF-500 DG Super II, som verkar vara hyfsat kompatibel.

Har själv 5600 + 3600 och är besviken på minoltas TTL-mätning med D7D.

För att slippa ifrån förblixten, som får folk att blunda så skulle jag nog vilja ha blixtar styrda av kamerans blixt, men som mäter ljuset själva. Jag har för mig att detta är möjligt med blixtarna från Metz för Minolta.

Omvägen via radiolänken verkar vara onödigt krånglig. En enkel slavblixttändare gör ju samma sak, möjligen falsktänder den oftare.

Nu har jag gett några ideer, det kommer säkert fler förslag.

/Jörgen

tack för svaret.
grejen är att jag fotar skejt och ligger på ca 20m avstånd när jag kommer använda slavarna.
så länge blixten går av så mäter jag ljuset med en ljusmätare.
kommer alltså inte att fota människor.
ang. blixten, om den har pc sync borde väl den funka oavsett blixt och kamera märke?

Jepp

Jepp, pc sync gör att Du kan välja vad Du vill, då är nog radio ett juste alternativ. Den verkade ju hyfsat billig också.

Allt Du behöver är tillräckligt mycket ljusstyrka, kika på begagnade blixtar. Det finns en hel del Metz 45-CT4 och liknande monster för ganska lite pengar på t.ex tradera.

Hade själv en Metz 45-CT4, men jag vill köra automatiskt och då funkar inte den med D7D.

/Jörgen

ahh, det låter betryggande.
jobbit att köpa ett dyrt system utan att det funkar till kameran = /
kommer nog ändå köpa nytt eftersom det ska köpas på firman ; )
tackar för svaren.

mvh robin

edit: har minoltas 5600 + 3600 blixtar pc koppling?

Tyvärr, ingen PC-koppling

Varken 3600 HS eller 5600 HS har PC kontakt. Det finns dock en adapter från minoltas ISO till standard blixtkontakt.

Den heter FS-1200 och finns på Cyberphoto för 463:00. Tyvärr så måste du dessutom fixa en adapter från blixtkontakt till PC.

Det låter som ett lite dyrt kalas. Surfa på nätet och se om någon har lyckats att göra detta.
Har Du tur så finns det någon som har gjort en sådan adapter. 5600 har en 4-polig+gnd kontakt för TTL-mätningen. Om man hittar denna kontakt så går det naturligtvis att göra en adapter.

Det är dock lite overkill att använda 5600 för dryga 4000 kr om man i alla fall inte utnyttjar elektroniken i blixten...

/Jörgen

jo det håller jag med om.
hade då kanske tänkt att använda den lite mer som vanlig blixt också.
en det blir nog alternativ ett med blixt och radioslav.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar