Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radiosändare för SB600 - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimazz

Medlem
Tjena!

Har två st sb600 till min d90 och har under en tid använt den inbyggda funktionen för att avfyra dem med kamerans inbyggda blixt. Detta fungerar riktigt dåligt utomhus, så jag undrar vilken radiosändare man ska satsa på som inte kostar allt för mycket. Har kikat på Elinchroms radiosändare och undrar om de skulle passa till min utrustning?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-19360

Här ingår bara en mottagare, men det behövs en till eftersom jag har två blixtar. Finns det några andra alternativ så vore jag tacksam om ni nämnde dem här!

Mvh
Kim
 
Tjena!

Har två st sb600 till min d90 och har under en tid använt den inbyggda funktionen för att avfyra dem med kamerans inbyggda blixt. Detta fungerar riktigt dåligt utomhus, så jag undrar vilken radiosändare man ska satsa på som inte kostar allt för mycket. Har kikat på Elinchroms radiosändare och undrar om de skulle passa till min utrustning?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-19360

Här ingår bara en mottagare, men det behövs en till eftersom jag har två blixtar. Finns det några andra alternativ så vore jag tacksam om ni nämnde dem här!

Mvh
Kim

Ett annat alternativ är ju en Nikon SU-800.
 
Rf-602

RF-602 på Ebay. Ca 450 kronor för sändare och två mottagare. Verkar vara det som gäller om man kollar Strobist.

Köpte själv från Ebay och dom fungerar väldigt bra.
 
En "nackdel" med RF-602 är ju att man får köpa den till en specifik kameramodell, men det spelar ju mindre roll eftersom de är så pass billiga.
Cactus V4 är ju samma till alla kameror, eller har fattat fel?
 
En "nackdel" med RF-602 är ju att man får köpa den till en specifik kameramodell, men det spelar ju mindre roll eftersom de är så pass billiga.
Cactus V4 är ju samma till alla kameror, eller har fattat fel?

Vilken kameramodell den är till spelar bara roll om man ska fjärrutlösa kameran med den (om jag fattat rätt...). För att styra blixtar spelar det ingen roll, använt på min LX3 utan problem.
 
Ahh...där ser man. Tackar för den infon. Jag har dragit mig lite för att beställa just dessa pga det, men då är det inte mycket att fundera på längre. :D
 
Som jag förstår det är det bara kabeln mellan mottagaren och kamerahuset som varierar beroende på kameramodell och den använder man ju bara om man vill fjärrstyra kameran, inte blixten. En ny kabel kostar dessutom bara några dollar på ebay.

För att skjuta av blixten räcker det att kortsluta två kontaktbleck på blixtfoten, där behövs inga kameraspecifka grejer om man kör med manuell blixtstyrka.
 
Förhandsorder?

Både Yfo och Scandinavian har dem, MiniTT1 resp. FlexTT5. 2400 resp. 2650kr/st

Konstigt, är det förhandsorder de tar upp? Vad jag förstår av LPA Designs webb (scrolla ner en bit) så existerar FlexTT5 och MiniTT1 för Nikon ännu inte i sinnevärlden.

För Canon har de funnits ett bra tag (med diverse omdiskuterade problem). Vis av skadan tänker man ha en längre betaperiod för Nikonmodellerna.

Vi kan nog dessutom förutsätta att Nikonmodellerna först kommer för 340-354 MHz (US) och lite senare i för 433.43 - 434.42 MHz (CE).

Det verkar vara trevliga produkter, värda att vänta på.
 
Konstigt, är det förhandsorder de tar upp? Vad jag förstår av LPA Designs webb (scrolla ner en bit) så existerar FlexTT5 och MiniTT1 för Nikon ännu inte i sinnevärlden. [...]
Förmodligen, de är ju markerade som "beställda från leverantör, obekräftad leveranstid" hos ScP. Det är väl inte konstigare än att man kan beställa en ny kamera samma dag som den lanseras för leverans flera månader senare när den faktiskt produceras.

Lite lustigt att Nikon/Canon inte lanserat egna radio-utlösare med TTL ännu, alla andra måste ju först knäcka protokollet och sedan implementera det.
 
Jag är också uten efter en radiosändare till min SB600. Den där pocketwizarden är lite väl dyr, vad ska man satsa på?
 
ANNONS