Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radiosändare för hot shoe-blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Pestbarn

Aktiv medlem
Jag har ett par stycken hot shoe-blixtar som jag vill kunna använda utan att ha dem på kameran, i studiosammanhang främst. Jag har kollat på några olika lösningar, och jag tycker att radiosändare för hot shoe-blixt verkar vara den vettigaste lösningen (jag har inget synkuttag på varken kamera eller mina blixtar). Men jag har bara hittat en enda som verkar möta mina krav, och det är denna på Kaffebrus

Sparsmart som man är vill jag därför kolla efter om någon här vet var man kan få tag på en sådan (eller liknande som fungerar likadant) fast lite billigare? Eller ligger dem i prisklassen 499 kronor allihop?

Jag läste även lite grann på Photax om deras radiosystem för kamerablixtar, och det verkar ju också bra. Den går på 395 kronor, men frågan är om den är lika bra som den på Kaffebrus?

Photax variant (PT-04): http://www.photax.se/std/irslav/TK4064.jpg
Kaffebrus variant (PT-01): http://www.kaffebrus.com/files/hotradio1.jpg

Eller finns det eventuellt något annat jag kan kika på?
 
Nej, visserligen behövs en hotshoe-adapter också. Men ska man spräcka budgeten rejält så kan man ta ett par hundra kronor till ;)
 
Jag använder mig av Cactus V2s (tror att det är samma som PT-04).
Vet inte vad du använder för system, men efter vad jag har hört så har Cactus tidigare modell problem med Canonblixtar, se därför till att du skaffar den senaste. Misstänker att Kaffebrus har den äldre modellen.
Billigast är nog att köpa dem direkt av Gadget infinity på Ebay.

Ska tillägga att de inte är extremt tillförlitliga dock... Ibland händer inget och ibland fyras blixten av av sig själv.
På denna sida finns lite enkla modifikationer man kan göra för att göra de mer tillförlitliga:
http://jeremykuster.blogspot.com/2007/10/gi-cactus-v2s-modification-tutorial.html

Har själv gjort batterimodden vilket är rätt bra för 3V CR2 batterier är rätt dyra. Funderar på att även göra antennmodden om det gör de lite mer tillförlitliga.

Om du inte har nån jättebrådska att skaffa dem skulle jag råda till att avvakta och köpa Radiopopper Jr, när de släpps:
http://www.radiopopper.com/

/Mattias
 
Jag har aldrig köpt något på eBay förut, men jag sökte runt lite grann och hittade ett par billiga PT-04, både mottagare och sändare, för runt $19,99 plus frakt. Verkar ju vara ett bra klipp, med tanke på att $19,99 är ungefär 120 kronor. 3v CR2-batterierna var ju inte heller så fasligt dyra som det lät, finns för 39 kr på Batteriexperten.com, 49 kr på Teknikmagasinet och 59 kr på Clas Ohlson.

Angående Radiopopper, det var minsann en finurlig liten pryl. Tyvärr har inga av mina blixtar E-TTL, det är nämligen lite äldre modeller. Tack ändå för tipset!
 
Jag menade Radiopopper Jr. som inte har TTL över radio och antagligen kommer hamna i samma prisklass som Cactus varianterna. De påstår i alla fall att de kommer ha mycket större tillförlitlighet pga bättre komponenter i sändare/mottagare.

Om du använder den mycket kommer du inse att man får byta batteriet ganska ofta och det blir rätt stor skillnad om man har AA batterier istället för att punga ut ca 50kr varje gång på ett CR2.
 
Läste precis lite om Radiopopper Jr, och hittade följande angående batterikällan:

The units will likely each use a single 9volt battery. This is to cut both costs and size.

We could use a single AA or pair of AAA’s - but this would involve the use of a fairly costly voltage regulator and filter set to step up the voltage then filter it to a very clean supply. A clean supply voltage is critical in achieving long range radio performance. Using AA or AAA batts without the regulator would require 3 with very short life, or 4 with longer life. At that point, the batteries themselves force the unit to become quite large and clunky.

With the 9v design, the battery itself accounts for most of the size. The circuit board is the same size as the profile of the battery, thus the entire unit is just a tad larger than the battery itself - significantly smaller than our current P1 units.

Standard 9v batteries are easy to find and offer high capacity and long run times, and the voltage regulator required to bring a voltage down is much cleaner, more efficient, and lower cost in manufacturing.

There is a slight chance we may go to a smaller purpose built lithium battery. This would increase operating cost as the lithium’s aren’t cheap - but they run longer and are often smaller. If we determine we can significantly reduce size with the lithium, we may go that route.

http://radiopopper.com/blog/?p=48

Kan verka lite klumpigt med 9-volts batterier, vad vet jag. Men eftersom jag vill komma igång så fort som möjligt beställde jag igår en P-04 från eBay för $29,99 inklusive frakt från Hong Kong. Därefter, när Radiopopper Jr är färdigutvecklad, kommer jag definitivt beställa en sådan och testa, för det verkar vara en bra liten sak :)
 
ormestad skrev:
Jag menade Radiopopper Jr. som inte har TTL över radio och antagligen kommer hamna i samma prisklass som Cactus varianterna. De påstår i alla fall att de kommer ha mycket större tillförlitlighet pga bättre komponenter i sändare/mottagare.

Om du använder den mycket kommer du inse att man får byta batteriet ganska ofta och det blir rätt stor skillnad om man har AA batterier istället för att punga ut ca 50kr varje gång på ett CR2.

Vad grundar du ditt påstående på? Alla vill ju tjæna så mycket pengar som møjligt. Ingen vill ju gøra bættre æn vad som krævs.
 
Maxieboy skrev:
Vad grundar du ditt påstående på? Alla vill ju tjæna så mycket pengar som møjligt. Ingen vill ju gøra bættre æn vad som krævs.

Ja, det är väl bara att du läser på deras hemsida. Jag vet inte mer än vad som står där.

Men vad jag vet är att Cactus grejerna är långt ifrån perfekta med ganska dålig räckvidd och en tillförlitlighet som lämnar en del övrigt att önska. Så om det kommer en produkt i samma prisklass som är bättre än det kommer i alla fall jag inte tveka att byta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.