Annons

Radiosändare ELLER IR Sändare

Produkter
(logga in för att koppla)

kvarmans

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D80 och en Nikon SB-800. Blixten kör jag nu med en lånad synkkabel. Men jag skulle vilja köra den trådlöst och även kunna köra med flera hot shoe blixtar.

Men frågan är vad som är att föredra?
Vilket tycker ni är bäst?

Produkterna jag har tittat på är:

Radiosändare på Kaffebrus:
http://www.kaffebrus.com/product.php?iProductId=386

OCH

IR Sändare på Photax:
ELECTRA SLAVTÄNDARE (SÄNDARE) ART:BET: EFT01
http://www.photax.se/std/irslav/irslav.htm
 
Radio är att föredra eftersom den går åt alla håll. En IR signal är ju ljus som måste träffa rätt och ganska lätt kan skymmas..
 
kvarmans skrev:
Jasså kan man styra SB-800 med kameran utan att använda inbygda blixten och SB-800:an som slav?
Om jag har fattat det rätt används den inbyggda blixten för att skicka information till SB-800 via IR. Finns ett filter man kan montera framför blixten om man inte vill se blixten från den.
 
kvarmans skrev:
Jasså kan man styra SB-800 med kameran utan att använda inbygda blixten och SB-800:an som slav?

Den inbyggda blixten används som master, och SB-800:an som slav.

Funkar väldigt bra och dessutom med full TTL-automatik.

Den inbyggda blixten körs med minimal styrka, men det kan ändå bli reflexer om du t.ex. fotar genom en glasruta. Då kan man köpa ett litet IR-filter som man sätter i blixtskon (ca 150:), som bara släpper igenom IR-ljuset så att du slipper det, men i de flesta situationer funkar det utan den.

Så här gör du:

Sätt blixten i trådlöst läge (kan inte hjälpa dig exakt hur du ska göra, jag har SB-600, och det skiljer sig nog)

Gå sedan in i menyn under "Custom setting menu", och välj "Built in flash". Där cäljer du "Commander mode". Se till att blixt och kamera är inställda på samma kanal, sedan är det bara att köra :)
 
som Gustaf (älskar F'et) säger skickar den inbyggda IR-signaler. Ja, det finns ett filter som gör att inget annat ljus slipper ut (detta är bara ett problem om man skjutar mot blanka ytor, annars är den i stort sett effektlös).
Annars brukar jag lägga några lager av en scarf eller annat som finns lättillgängligt (på mig)
 
mannbro skrev:

Sätt blixten i trådlöst läge (kan inte hjälpa dig exakt hur du ska göra, jag har SB-600, och det skiljer sig nog)

Gå in i menyn genom att hålla den stora knappen nedtryckt, sen välj 'remote'.
En del av det roliga med 800'an är att den också kan agera master, men då är det ju en fördel om man har ngt annat o trigga av
 
Tack för att ni visste hur jag kunde göra istället. Då sprade jag ju flera hundra bara sådär. Men ett skydd till inbygda blixten ska det nog bli.

Sen har jag en följdfråga som jag kanske skulle ta i Nikonforumet istället.
Jag undar om det då går att använda någon av dom analoga blixtarna och slavtända dom med SB-800 när den slår?
Jag tänkte köpa någon sådan eftersom dom säljs för bra priser nu när folk har digitalkameror som dessa inte passar på.
 
kan inte riktigt det där, men det ska gå om jag förstått det rätt...
förmodligen är det då foto-eletroder som utlöser blixten, så det är väl ngt sånt du bör leta efter. Men låter ngn annan fylla i med vilka modeller det berör
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.