Annons

Radikal idé eller bara galen

Produkter
(logga in för att koppla)

Snufkin

Aktiv medlem
När jag senast satt och framkallade mina raw filer och funderade hur jag skulle beskära dem så började jag tänka på något helt annat: varför är bildsensorn egentligen fyrkantig?

Är det bara en kvarleva från den analoga åldern eller finns det andra skäl? För objektivet producerar väl en rund bildprojektion som fångas upp av ett fyrkantig sensor. Varför inte ha en rund sensor som fångar upp allt som objektivet producerar. Sedan skulle fotografen kunna beskära den som han vill hemma vid datorn.

Och om man har bråttom och inte vill tänka på beskärningen så skulle kameran säkert kunna producera en fyrkantig jpeg samtidigt med en rund rawfil

En helt galen idê, eller?

Om du vill betala så.. Det hela beror på tillverkningsprocessen av sensorerna. Det gäller att få ut så många som möjligt på en wafer. Att göra sensorerna runda hade gett otroligt dålig yield (dvs mycket restmaterial). Sen är ju inte heller kammaren mellan objektiv och sensor rund...Stora kameror hade det blivit..

Jag skulle iaf helt klart kunna tänka mig en kamera med kvadratisk sensor. Sedan kan man ju beskära den hur man vill, eller behålla det trevliga formatet. Naturligtvis skall man kunna få indikeringar i sökaren för olika format.

/Micha

Persceptionspsykologi och formalestetik berör hur människan uppfattar färg och form. Vi föredrar helt enkelt att betrakta bilder i rektangelform, jag kommer inte ihåg de exakta dimensionerna dock. Jag är däremot säker på att det inte var enligt gyllene snittet, utan aningen bredare rektangel.

Tur att man har klarat av grafik- och designkurserna iaf... matte- och fysiktentor återstår :/

Mvh
Studenten

Visst, det är klart att sensorn skulle bli dyrare. Dels så skulle en rund sensor måsta vara mycket större till ytan än en fyrkantig och dels kanske man skulle vara tvungen att producera dem en och en istället för att stansa den ut ur en platta.

Men det verkar hända nya saker kontinuerilgt på tillverkningsfronten. Om något år kanske produktionskostnaderna ligger på helt annan nivå för bildsensorer. Å andra sidan verkar det inte ske mycket med priserna på kvalitetsobjektiv.

ANNONS