Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raderad action - kan ni se vad jag gjort?

Produkter
(logga in för att koppla)
verkar som du kört en s-kurva... det ger större skillnader mellan mörkt och ljust och ökar även färgmättnaden.

Kan det verkligen vara så simpelt? Jag tror jag gjort något mer också i sådana fall. Och S-kurva på röd/grön/blå eller på samtliga?

S-kurva är ju troligt men undra om inte också mättnaden är minskad efter kurvan om jag gör en liknande kurva så blir det alldeles för tjock med färg.

Ja, en gradient map har jag nog gjort. Men som Patrik Pålsson sa så har jag nog dragit ned mättnaden också eftersom färgerna är med blekta på andra kortet. Jag har suttit och filat lite fram och tillbaka och genom hue/sat + vibrance så har jag fått fram ungefär samma resultat. Om jag sedan lägger på en gradient map/soft ligt/50% så blir det nästan exakt som det actionen gjorde. Saken är bara den att när jag drar ned opaciteten på gradient mapen så kommer det inte med i den nya action jag skapar. Någon som vet varför?

Och tack för all hjälp!

har du prövat att precis efter du gjort din gradient map att gå in under redigera och sedan fade gradient map? det brukar fungera för mig :)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto