Annons

Radera foton i Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

eyescan

Aktiv medlem
Jag har importerat bilder (hämtat) från en extern hd. Bilderna ligger alltså kvar på den externa disken men jag har dem nu i LR. När jag senare vill radera bilder så vägrar LR att kasta den eftersom enheten inte har någon papperskorg. Då markerar jag dem och försöker slänga dem direkt utan att lägga dem i papperskorgen men datorn vägrar. Någon som vet hur man kastar bilderna. Jag vill alltså göra det i LR eftersom jag sorterar dem lättast där. Datorn jag har är en Mac Book Pro och hd är en Western digital "My passport"
Tacksam för snabba svar!
/Niklas

Kan vara så att MacBooken bara kan läsa men inte skriva till din externa hårddisk. De flesta är formaterade med ett filsystem som bara PC vanligtvis kan läsa och skriva till.
Så var det i alla fall när jag skulle backa upp filer från Macen till HDn. Från PC har det alltid funkat, men på Macen tog det stopp.
Konstigt tyckte jag, som alltid sett externa hårddiskar som stora USB-minnen, och de funkar ju på bägge plattformarna bara man stoppar i dem. Skillnaden är dock att USB-minnen ofta redan från första början är formatterade med filsystem som bägge plattformarna kan hantera.

Lösningen för mig blev att installera ett litet gratisprogram på Macen som hjälpte den att även skriva till det befintliga filsystemet. Alternativt hade jag fått formatera om HDn till ett filsystem som bägge plattformarna kan hantera.

Kommer inte ihåg vad gratisprogrammet på Macen heter dock (Sitter vid PCn nu med Macen avslagen) och minns inte grekiskan med de olika filsystemen i detalj, men det kan du säkert googla dig fram till. Det gjorde jag.

Edit: Här fann jag svaret och lösningen för mig.
http://www.macguider.se/externa-harddiskar-hfs-fat-eller-ntfs/

Kan vara så att MacBooken bara kan läsa men inte skriva till din externa hårddisk. De flesta är formaterade med ett filsystem som bara PC vanligtvis kan läsa och skriva till.
Så var det i alla fall när jag skulle backa upp filer från Macen till HDn. Från PC har det alltid funkat, men på Macen tog det stopp.
Konstigt tyckte jag, som alltid sett externa hårddiskar som stora USB-minnen, och de funkar ju på bägge plattformarna bara man stoppar i dem. Skillnaden är dock att USB-minnen ofta redan från första början är formatterade med filsystem som bägge plattformarna kan hantera.

Lösningen för mig blev att installera ett litet gratisprogram på Macen som hjälpte den att även skriva till det befintliga filsystemet. Alternativt hade jag fått formatera om HDn till ett filsystem som bägge plattformarna kan hantera.

Kommer inte ihåg vad gratisprogrammet på Macen heter dock (Sitter vid PCn nu med Macen avslagen) och minns inte grekiskan med de olika filsystemen i detalj, men det kan du säkert googla dig fram till. Det gjorde jag.

Edit: Här fann jag svaret och lösningen för mig.
http://www.macguider.se/externa-harddiskar-hfs-fat-eller-ntfs/

Tack för det utförliga svaret. Detta låter också troligt. Hoppas förstås att det bara är disken som är skrivskyddad, annars blir det till att dyka in i filsystemens komplicerade värld.

Lösningen för mig

Tack vare er har jag löst det nu. Jag fick tömma över disken till en datorn. Formatera om disken till något mac-format (det tog 6 timmar). Sedan lägga tillbaka bilderna på disken. Nu funkar det! Tyvärr märker jag att usb-kabeln till den externa disken glappar lite då och då men det har inte med saken att göra i det här fallet.
Tack för er hjälp!
/Niklas

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto