Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radera bilder från båda minneskorten (5D mkIV)

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns någon inställning för att radera bilder från båda minneskorten i Canon 5D mkIV?

Jag har ställt in så bilder sparas på båda minneskorten (rec to multiple), men när jag raderar en bild i kameran försvinner den bara från CF-kortet (inte från SD-kortet).

Går detta att ändra? Jag hittar inget om det i manualen.

Jag undrar om det finns någon inställning för att radera bilder från båda minneskorten i Canon 5D mkIV?

Jag har ställt in så bilder sparas på båda minneskorten (rec to multiple), men när jag raderar en bild i kameran försvinner den bara från CF-kortet (inte från SD-kortet).

Går detta att ändra? Jag hittar inget om det i manualen.

Är det inte lite poängen med ett andra kort? En backup? Vad spelar det för roll? Byt kort och kör vidare så har du din backup och förstakortet har fått sina dåliga bilder raderade. Backupkorter raderar du väl sen när du fått över bilderna till datorn.

Är det inte lite poängen med ett andra kort? En backup? Vad spelar det för roll? Byt kort och kör vidare så har du din backup och förstakortet har fått sina dåliga bilder raderade. Backupkorter raderar du väl sen när du fått över bilderna till datorn.

Det som är synd för min del är att det är SD-kortet som behåller alla bilder. Och eftersom min dator har inbyggd SD-kortläsare (men inte CF-kortläsare), så föredrar jag att tanka över bilderna från SD-kortet till datorn.
...kanske ett I-landsproblem, men jag uppskattar att slippa leta fram och koppla in en extern kortläsare då det ska tankas över bilder till datorn.

Det som är synd för min del är att det är SD-kortet som behåller alla bilder. Och eftersom min dator har inbyggd SD-kortläsare (men inte CF-kortläsare), så föredrar jag att tanka över bilderna från SD-kortet till datorn.
...kanske ett I-landsproblem, men jag uppskattar att slippa leta fram och koppla in en extern kortläsare då det ska tankas över bilder till datorn.

Leta fram? Jag har en kortläsare i stationära datorn och en annan i laptoppens docka så jag behöver inte leta fram något.

Snabba lösningen för dig är att sluta använda CF-kort.

Jag hittade en lösning.
I meny ”skiftnyckel” > flik 1, kan man välja Playback > kort 1 eller 2.
Kameran stod där på Kort 1 (CF) och jag bytte till Kort 2 (SD). Då blir det att kameran raderar bilder från det kortet.

Att samtliga bilder ligger kvar på CF-kortet är inget problem, även om jag gärna sett valmöjligheten att även kunna radera från det.

Bilagor

• AF95B946-8852-4A61-B6DD-5B1478D8ADE6.jpg
    AF95B946-8852-4A61-B6DD-5B1478D8ADE6.jpg
    65.2 KB · Visningar: 11
Du ska inte radera bilder, du ska formatera kortet..

Varför ska jag inte radera bilder?
Jag formaterar kortet regelbundet. Men om jag tar en bildserie och ett par bilder blir uppenbart misslyckade tycker jag att det, vid vissa tillfällen, är skönt att radera dem i kameran direkt.
Är det något problem med det?

Du ska inte radera bilder, du ska formatera kortet..

Jag tror han sållar i kameran genom att radera några sämre bilder innan han importerar dom till datorn,
Eftersom datorn har inbyggd SD-kort så är deten fördel att använda SD-kortet som primär källa.

Ser att Jens kör RAW+JPG till båda korten.
Själv kör jag RAW till det primära kortet och JPG till sekundära. Den sekundära tar jag aldrig ut ur kameran och inte heller formaterar jag det på länge förrän den är full och det tar lång tid då det rymmer 22000 bilder.
Genom att aldrig ta ur kortet så behöver jag heller inte göra den klassiska misstaget att gå hemifrån utan ett kort i kameran.

/Stefan

Ställ in kameran så att du ser - och raderar - på SD-kortet då.

Jag tror han sållar i kameran genom att radera några sämre bilder innan han importerar dom till datorn,
Eftersom datorn har inbyggd SD-kort så är deten fördel att använda SD-kortet som primär källa.

Ser att Jens kör RAW+JPG till båda korten.
Själv kör jag RAW till det primära kortet och JPG till sekundära. Den sekundära tar jag aldrig ut ur kameran och inte heller formaterar jag det på länge förrän den är full och det tar lång tid då det rymmer 22000 bilder.
Genom att aldrig ta ur kortet så behöver jag heller inte göra den klassiska misstaget att gå hemifrån utan ett kort i kameran.

/Stefan

RAW+JPEG ser jag inte någon fördel med, blir bara mer tjafs längre ner i redigeringskedjan när man ska skilja sina redigerade jpeggar från de automatredigerade och en jpeg kan du inte redigera i närheten av en RAW. Spara två RAW-filer istället. Kort är billigt jämfört med allt annat. Kör stort och många.

Att behålla backupkortet i kameran hela tiden är en bra idé. Dock föredrar jag vid kritiska tillfällen att kameran fyller kort ett och när det är fullt så fortsätter den automatiskt med kort två. Eldavbrott är garanterat missade bilder.

1 000 000 bilder utan backup, är det rekord?

RAW+JPEG ser jag inte någon fördel med, blir bara mer tjafs längre ner i redigeringskedjan när man ska skilja sina redigerade jpeggar från de automatredigerade och en jpeg kan du inte redigera i närheten av en RAW. Spara två RAW-filer istället. Kort är billigt jämfört med allt annat. Kör stort och många.

Att behålla backupkortet i kameran hela tiden är en bra idé. Dock föredrar jag vid kritiska tillfällen att kameran fyller kort ett och när det är fullt så fortsätter den automatiskt med kort två. Eldavbrott är garanterat missade bilder.

Jag kör RAW+jpeg för att jpeg-filen används för tethering samt snabb leverans av bilder för bildval till kunden.

Beror nog på vad man gör. Vissa har backup direkt i kameran till ett 2:a kort, andra kompletterar med backup hemma till server, andra har backup till molnet, vissa har backupkamera, några tar med sig flera batterier och laddare etc etc och många har olika komninationer av ovannämnda backuper.
Hur ofta det skiter sig jämfört med de som aldrig haft några problem har jag inte sett någon statistik över, men som vanligt är det de som haft problem man hört talas om.

De som kör bröllop har nog backup för det mesta, jag har t.o,m. en backupfotograf ifall det skulle hända mig något.

/stefan

Jag kör RAW+JPG.

Jpegarna går oförvanskat direkt till Flickr. Ofta via 4G-uppkoppling. RAW lagrar jag på NAS när jag kommer hem. Oftast via kortläsare.

Blir inget tjafs alls.

Petter

Det är klart att om man inte redigerar bilderna är ju RAW onödigt och jpeg värdefullt. Eller tvårtom för min del. Sparar RAW+JPEG från drönaren och tycker mest jpeggarna är i vägen eftersom jag redigerar alla mina bilder.

Beror nog på vad man gör. Vissa har backup direkt i kameran till ett 2:a kort, andra kompletterar med backup hemma till server, andra har backup till molnet, vissa har backupkamera, några tar med sig flera batterier och laddare etc etc och många har olika komninationer av ovannämnda backuper.
Hur ofta det skiter sig jämfört med de som aldrig haft några problem har jag inte sett någon statistik över, men som vanligt är det de som haft problem man hört talas om.

De som kör bröllop har nog backup för det mesta, jag har t.o,m. en backupfotograf ifall det skulle hända mig något.

/stefan

Nu blandar du många olika sorters backup, jag pratade om att använda andra kortplatsen i kameran som omedelbar backup.

Jag har aldrig någonsin kört backupkort i kameran och inte heller förlorat någon bild pga detta. Statistiskt är risken mycket nära noll baserat på många års digitalt fotograferande. Däremot har jag förlorat bilder då jag inte varit fotoberedd pga kort- eller batteribyte. Det går att lösa genom att man har ett extrakort i kameran som inte är backup utan vanligt kort (och stora batterier). Då fortsätter kameran med kort två när kort ett är fullt.

Poängen är att många skyddar sig mot något som extremt sällan händer och istället utsätter sig för en högst konkret annan väsentligt högre risk: eldavbrott. Det tar dessutom mer tid att byta två kort. Och ju fler kort du har desto större är risken för förväxling.

Nej jag blandar inte ihop olika backup. Alla tjänar exakt samma syfte och det är ifall nåt skulle hända med den primära.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar