Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radera bilder direkt med 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

tomaira

Aktiv medlem
På 300D går det att trycka på radera-knappen när bilden visas direkt efter tagning. Då kommer "Erase: Cancel/OK" upp och bilden fortsätter att visas tills man väljer något av alternativen.

Kan vara bra om man:
1) Känner redan när man tar den att bilden blev misslyckad och vill radera den direkt.
2) Av någon anledning vill granska bilden längre än den inställda review-tiden.

Detta är kanske något som är allmänt känt bland 300D-ägare (funkar kanske likadant på 10D också?), men eftersom jag inte hittar det i dokumentationen tipsar jag ändå.

/Tom

Ja det har du rätt i! det står inte i manualen, det är säkert långt ifrån alla som vet det, bra tips!

Dave

Är man ute med ett enda batteri, så kan det vara bra att stänga av automatisk visning. LCD'n drar ganska mycket ström. Titta kan man göra när sen när man vet att bilderna blivit tagna.

Har nu sett några liknande disskusioner som alla handlar om.. gör si, gör så, så händer detta. Ett annat tips rörde blixtsynk på andra ridån. Jag fotar ju bara analogt själv men jag har aldrig hört talas om detta fenomen (på analoga kameror), alltså fenomenet, "hitta-saker-du-kan-göra-med-din-kamera..." som tillverkaren

a)inte har tänkt på
b)inte vill att folk ska ha tillgång till (tänker på vissa funktioner som verkar vara förbehållna dyrare modeller från samma tillverkare)
men som man ändå kan "få" till sin kamera tack vare den hackade firmwaren.

Vad tycker ni om detta? är det rätt att betala för funktioner som man inte får tillgång till om man inte
a)håller på och testar kombinationer av knapptryckningar inne bland diverse menyer osv
b)tankar hemhackad programvara

EDIT: Nu var kanske just det här tipset inte världsrevolutionerande men ändå, tanken slog mig att jag sett några disskusioner om ämnet

ANNONS