Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rabatten på 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

slammis

Aktiv medlem
Köpte i Januari en 300D från Tyskland och skickade in pappren och streckkoder för att få den utlovade rabatten på 900 SEK. Har fortfarande inte sett skymten av några pengar eller någon bekräftelse på att något mottagits.

Ringde precis Canon och handläggaren supporten lät osäker på om rabatten gäller om man köpt den utomlands. Man blir riktigt förbannad eftersom jag tolkade villkoren som att det var helt ok inom hela EU.

I villkoren står följande:
"4. Erbjudandet gäller endast för produkter som är inköpta i följande länder: Nederländerna, Belgien, Schweiz,Österrike, Sverige, Tyskland, Grekland, Portugal,Spanien och Luxemburg. Mottagaren av erbjudandet måste vara bosatt i ett EU- eller EES-land och produkten
måste vara inköpt av användaren i ett av länderna i förteckningen ovan."


Hur tolkar ni dessa villkor? Finns det någon annan här som handlat sin 300D i ett annat EU-land och fått sina pengar?
 
Har för mig att jag läste nånstans att rabatten bara gällde i inköpslandet, men vet inte vart.
Enl det du kopierat in bör du ju få det.
 
Detta är illavarslande men det verkar som om Storbritannien har sin egen kampanj eftersom de inte finns med bland de länder som listades för de svenska ebjudandet. Dessutom skiljer det sig även vad gäller andra villkor som t.ex att orginalkvitto ska bifogas medan det enbart frågades efter en kopia i Sverige.
 
Det tar tid

Innan jag skickade in mina papper har jag bestämt för mig att jag läste att "rabatten gäller inköpslandet".

Men det står ju inte alls i villkoren som tex finns på http://canon.onlinerebates.com/terms.aspx.

Jag tror inte du bhöver vara orolig, för mig tog det nästan två månader att få pengarna (jag har iofs en "svenskköpt" kamera).
 
Jag ringde till Canon Sverige och hörde efter, då jag tänkte köpa en kamera från Tyskland. Där sa man dock att kameran ska köpt i Sverige för att få rabatten. Jag fick pengarna tillbaka på 2,5 vecka.

// Jocke
 
Tackar för info. Börjar ana att Canon egentligen tänkt begränsa rabatten till hemlandet men att de uttryckt sig helt fel i villkorstexten som uttryckligen tillåter inköp av kameran i samtliga uppräknade länder.

Kommer verkligen att känna mig grundlurad om de ej betalar ut pengarna eftersom jag kontrolläste just dessa villkor innan jag lade min beställning för att undvika problem. Att det dessutom var rabatten som avgjorde mitt val av 300D gör ju inte saken bättre. Hade kanske satsat på en 20D annars.

Finns det möjligen någon jurist här som kan lämna lite synpunkter på vad som gäller i denna typ av fall? Det handlar visserligen inte om några större summor men man vill ju ändå bli rättvist behandlad om Canon gjort en miss.
 
Nu är jag riktigt förbannad!!! Canon har nämligen meddelat mig följande:

"Tack för att du deltar i den här kampanjen från Canon. Tyvärr kan vi inte bevilja din begäran på grund av följande skäl: -Denna kampanj gäller inte i ditt land."

Jag kan inte annat än att finna det anmärkningsvärt att ett stort företag som Canon basunerar ut att man återbetalar 900 SEK och sedan ljuger kunden rakt i ansiktet genom att påstå att kampanjen inte gäller i Sverige fastän villkoren indikerar det motsatta.
 
slammis skrev:
Nu är jag riktigt förbannad!!! Canon har nämligen meddelat mig följande:

"Tack för att du deltar i den här kampanjen från Canon. Tyvärr kan vi inte bevilja din begäran på grund av följande skäl: -Denna kampanj gäller inte i ditt land."

Jag kan inte annat än att finna det anmärkningsvärt att ett stort företag som Canon basunerar ut att man återbetalar 900 SEK och sedan ljuger kunden rakt i ansiktet genom att påstå att kampanjen inte gäller i Sverige fastän villkoren indikerar det motsatta.

Vart köpte du? Enligt Canon Sverige måste man bo i landet man köper kameran från, just för att skydda de svenska handlarna (detta sa de inte rakt ut, men det är ju uppenbart).

// Jocke
 
Jag handlade i Tyskland efter att jag flera ggr kontrolläst Canons villkor för kampanjen där man klart och tydligt meddelar följande:

1. Att erbjudandet gäller produkter köpta i ett av de i de listade länderna. (Kravet uppfyllt)

2. Mottagaren måste vara bosatt i EU- eller EES-land. (Kravet uppfyllt)

3. Upprepning av punkt 1, dvs att kameran måste vara inköpt av användaren i ett av de listade länderna. (Kravet uppfyllt).


Se villkorstexterna nedan

"Erbjudandet gäller endast för produkter som är inköpta i följande länder: Nederländerna, Belgien, Schweiz,Österrike, Sverige, Tyskland, Grekland, Portugal,Spanien och Luxemburg. Mottagaren av erbjudandet måste vara bosatt i ett EU- eller EES-land och produkten
måste vara inköpt av användaren i ett av länderna i förteckningen ovan"


På engelska skriver de:

"The offer is only valid only for the EOS 300D and the product should be purchased in the following countries: The Netherlands, Belgium, Switzerland, Austria, Sweden, Greece, Portugal, Spain, Germany, France, United Kingdom, Ireland or Luxembourg. The offer can only be applied when resident of a country in the European Union, Norway, Liechtenstein, Iceland and Switzerland, but as mentioned above the product needs to be purchased by the end-user in one of the countries above."


Är det vanligt att Canon medvetet lurar sina kunder på detta sätt? Det är inte så mycket pengarna, utan själva principen som driver mig att gå vidare med detta och försöka kräva att de håller sig till det som angivits från början.
 
Äntligen har det hela löst sig. Efter diverse telefonsamtal och email visade det sig att man på Canon förväntat sig att jag skulle skicka in begäran om cashback till Tyskland istället för Irland.

Eftersom jag redan skickat allt var Canon vänliga nog att göra ett undantag och låta Irland sköta utbetalningen. Så nu väntar jag bara på att pengarna ska landa på kontot.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.