Annons

RA4-papper/kemi/framkallning mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Såg ett par av mina gamla Cibachrome-bilder vid ett besök hos mina släktingar i Stockholm nu i helgen. De var så fina och intakta ,trots 20 år gamla, och gav mig den där "rätta känslan" som jag kanske saknar i mina förgutskrifter från datorn. Jag blev väldigt sugen på att börja färgkopiera igen men då det torde vara omöjligt att få tag på Cibachrome numera (eller finns det alternativ) funderar jag på vanlig negativ färgkopiering med RA4-kemi och papper. Undrar nu om någon har erfarenhet av de papper/den kemi Photax säljer (eller andra fabrikat). Vilka kombinationer film/papper/kemi fungerar bra och vad ska man tänka på vid RA-4 färgkopiering? Cibachrome har jag bra erfarenhet av själv, vad som är viktigt att vara noggrann med osv och tänkte nu att jag kanske kan ta en liten genväg via fotosidans medlemskunskaper?
 
Någon som vet prisbilden idag för Ilfochrome i jämförelse med RA-4? Och om de saluförs av någon handlare i Sverige?
 
Scandinavian säljer Ilfochrome. Jag har ingen direkt koll på prisbilden, men RA4 är nog väsentligt kostnadseffektivare. Dessutom tycker jag personligen att det skulle vara roligare att kopiera från negativ så man har lite spelrum.
 
RA4-papper, t.ex Kodak Endura Ultra, är billigare än svartvitt fiberpapper i samma storlek!!! Ilfochrome inte heller särskilt dyrt mot svartvitt. Märkligt? Men kemin kanske blir dyrare per kopia? När jag höll på med Cibachrome var det MYCKET dyrare än svartvitt????
 
Är det kanske så att vi kvarvarande svartvitkopister tycker så mycket om det vi gör att vi struntar i priset? Och att fabrikanterna då kryddar lite extra vad gäller priset? Eller är det tillverkningskostnaderna som är höga (små serier)? Färgpapper tillverkas ju trots allt fortfarande i ganska stora serier då färglabben gör bilder på RA-4 och även digitala bilder kopieras på det? Ja så måste det vara.
 
Jag har också reagerat på att RA-4-papper är billigare än många svartvita papper. Men det bör väl gå åt mer papper när man kopierar färg?

Paterson-kemin för RA-4 som Photax säljer verkar ju väldigt smidig att använda eftersom man kan jobba i rumstemperatur.
Jag har också varit sugen på att testa RA-4...måste nog beställa ett kit och en kartong papper under sommaren.

Har Photax förresten slutat sälja Paterson Photocolor C-41-kemi? Den finns inte kvar på hemsidan.
 
Jag upplevde nog att det gick åt mindre papper när jag kopierade cibachrome. Kanske blev man mera noggrann när det var så dyrt? Dessutom tyckte jag att det var lätt att få bra bilder när man fått erfarenhet. Även cibachrome gick att arbeta i rumstemp med.
 
Jag tänkte på att man har exponering, kontrast, efterbelysning/förhållning precis som med svartvitt och dessutom färgbalansen att ta hänsyn till.

Men man kanske snabbt lär sig att se hur man ska justera färgbalansen så man inte behöver extra provremsor för det...
 
Har man samma batchnummer brukar det inte vara några problem att få rätt färgbalans med Ciba(Ilfo)chrome i alla fall. Och har man en gång testat in sig kan detta överföras till papper från annan batch via de filtreringsvärden som står på varje batch. Vill man inte förändra originaldiats färger är det bara att köra på och jag upplevde eatt det fungerade bra med Ciba.
 
Jag har testat att kopiera lite med RA-4 och upplevde det ganska knivigt att få till färgbalansen. Färgfiltreringen är beroende på belysningstiden, så har man olika exponerade neg så går det åt en del papper för tester. Sen är det så att man inte kan bedömma färgbalansen ordentligt förrän pappret är helt torrt heller, så det tar lite tid. Jag antar dock att det blir lättare ju mer erfarenhet man får och det blir helt klart bra resultat när man väl lyckas!

/Klas
 
Funderar också på belysningstidens inverkan? Inte så bra om en liten tidsförändring inverkar på färgerna? För Cibachrome var det inte så känsligt om det inte varierade för mycket. Välexponerade dian var en förutsättning för bra resultat, som vanligt. Jag använde hårtork för snabbtorkning av Ciba när jag bedömde provremsor och färger. För det mesta använde jag en exponeringsmätare och ett diffussionsfilter när jag testade in exponeringen och det fungerade förvånasvärt bra när man kalibrerat in rätt värde. Mätaren gav rätt exponering vid 9 av 10 bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.