Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

R3000 problem / Lightroom problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Hurtig

Aktiv medlem
Har en ny Epson R3000 som ger mig problem. Jag har gjort några utskrifter utan problem men sedan ett tag så kan jag inte få den att skriva ut ordentligt. Jag har testat att ta bort skrivaren och installerat om drivrutinen (MacOS 10.9) och fick då några utskrifter som blev rätt men sedan var det tillbaka igen.

Kan mycket väl vara någon inställning i Lightroom 5 som ställer till det men jag hittar det inte. Någon som vet varför utskrifterna blir så här?

Bilagor

• R3000 problem.jpg
    R3000 problem.jpg
    43.4 KB · Visningar: 62
Du skall välja printer, papper och storlek innan du printar ut. Du väljer från layout från höger marignaler och cellstorlek. Från bildinställning väljer du zooma till fyllning.

Om du avser att printern har upp åt skogen färger så måste du välja rätt profil till pappret du använder. Det väljer du till höger lägst ner från Utskriftsjobb och färghantering.

Tack för svaret Risto. Allt det du nämner har jag gjort, och såvitt jag kan se så har jag allt rätt, storlek, typ av papper osv. Men oavsett så blir utskriften som på bilden. Jag har också testat A4 och A3+ och får samma resultat (fast mycket större).

Om du har i Lightroom5 även förhandsbilden före printandet 1:1 så finns det väl ingen annan lösning än att du frågar direkt Epson. Med min förra R1900 gick jag lång epost brevväxling och de försökte åtminstone hjälpa mig.

Nej, printar jag till fil så blir det som det ska. Så jag är nog mer inne på att det är något fel, eller något jag ställer in fel, i drivrutinen.

Ja då låter det som om det är i drivrutinen det går fel.
Då borde du få samma fel från andra program också.
Har du provat att skiva ut från ngt annat program?
Bra sätt o testa är ju om det finns en dator i närheten med bergslejonet på…

Jag hade stora problem när jag uppdaterade till lion med just epson. Inget fungerade med de gamla drivisarna och inga nya fanns att ladda ned. Snacka om panik…

Ska testa utskrifter från PS också, har inte gjort det ännu.

Har tyvärr hunnit uppgraderat alla Macar till Mavericks. Har dock Windows maskiner att testa på också, ska göra det.

Räddningen för mig den gången var epsons usa-sida. Där fanns en drivrutin som fungerade med lion den gången. Fick skäll sedan från den svenska supporten att det var "fel" att göra som jag gjort. Hur som helst fungerade det och fungerar ännu. Några tusen printar senare…

Det var efter mycket googlande som jag hittade just den uppgraderade drivrutinen. genom epsons system kom jag inte fram till ngt vettigt. bara att det skulle fungera men det gjorde det inte…

Lycka till med testandet :)
Spännande att höra hur det går!

Jag kör Epson Photo R3000. Den fungerar helt utan problem med OSX senaste versioner.
Drivrutiner uppdateras ju med automatik sedan länge. Jag har inte haft några problem med detta.
Kör denna skrivare sedan ett par år. Ger perfekta utskrifter men kan vara lite jobbig som alla skrivare att förstå sig på med alla inställningar.
Man lär sig med tiden men det räcker man bockar i en ruta fel för man skall få trassel.
Hör av dig så skall jag förhoppningsvis kunna guida dig rätt.
Jag är ganska säker på att du satt någon inställning fel.

Hmmm, nu har jag testat i Photoshop och där fungerar det som det ska, dvs bilden skrivs ut på rätt ställe och i rätt format.

Så det är någon inställning i Lightroom som ställer till det för mig. Blir galen! Har tidigare haft en Epson A4 skrivare och har aldrig haft det här problemet tidigare!

Tar gärna emot tips!

Hmmm, nu har jag testat i Photoshop och där fungerar det som det ska, dvs bilden skrivs ut på rätt ställe och i rätt format.

Så det är någon inställning i Lightroom som ställer till det för mig. Blir galen! Har tidigare haft en Epson A4 skrivare och har aldrig haft det här problemet tidigare!

Tar gärna emot tips!

Under de många år jag haft med fotoskrivare att göra har jag många gånger velat slänga ut dem genom fönstret.
När man till sist blivit gråhårig och har slitit av sig det mesta av det så hittar man till sist varför allt blev fel.
Det är oftast en liten ruta som är vald eller inte som gör skillnaden.
Eftersom du har samma operativ och skrivare skall jag nog kunna lotsa dig rätt.

Kan ha hittat problemet tillslut. Hittade en referens till någon som hade haft en konflikt mellan Apples och Epson's drivrutiner.

Jag tog bort Epson katalogen under /Library/Printers och installerade om drivrutinen från Epson och nu har jag gjort en stor A3 utskrift som ser ut precis som den ska!

Ska testa lite mer men jag är hoppfull! Har kostat en del färg och papper det här :-(

Blir galen!

Fick till några korrekta utskrifter och sedan när jag testade igår kväll så var problemet tillbaka igen! Vad jag vet har jag inte ändrat något mellan utskrifterna förutom att ställa in pappersstorlek.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto