Annons

r11 (Nikon D80)

Produkter
(logga in för att koppla)

Odddish

Ny medlem
Min D80 beter sig väldigt märkligt sedan några dagar tillbaka. Jag kan ta en bild eller två och sedan helt plötsligt funkar ingenting. Det händer ingenting när jag trycker ner avtryckaren halvvägs, d.v.s. autofokusen reagerar inte och det händer inte heller någonting när jag trycker ner knappen hel och hållet. Dock står det "r11" i displayen när jag tycker ner avtryckaren.

Jag hade samma problem för något år sedan och det löste sig när jag tog bort objektivet och satte tillbaka det igen. Nu fungerar inte detta. Jag har försökt mecka med objektivet fram och tillbaka hur många gånger som helst men felet kvarstår.

Något märkligt (för mig som inte förstår mig på kameror) skedde vid en av mina felsöknings-sessioner. När jag riktade kameran åt ett visst håll kunde jag ta en bild och autofokusen fungerade, men om jag riktade kameran åt ett annat håll var det "r11" igen.

Någon som känner igen detta? Är det reklamation som gäller?

r11 är inget felmeddelande utan det talar om hur många bilder det går att ta innnan bufferten är full och kameran måste skriva till kortet.

Ok... men vad är "felet" då? Minneskortet? Ok, det är inget felmeddelande men jag kan ju inte ta bilder med kameran. Just nu finns 1 bild sparad på minneskortet så det finns gott om utrymme.

Jag vet inte vad felet är, men ville påpeka att r11 inte är ett felmeddelande utan ett normalt beteende från kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar