Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

R09 att pressa HP5+

Produkter
(logga in för att koppla)

torhan

Aktiv medlem
Jag har några rullar HP5+ som är pressade ett steg. Jag vill inte tillreda en förrådslösning med X-tol då jag har relativt mycket D-76 att förbruka först. D-76 vill jag inte använda för pressad HP5+.

Frågan är nu om jag med gott resultat kan framkalla pressad HP5+ i Calbes R09? Vilka tider gäller för den?

torhan skrev:
[...] Frågan är nu om jag med gott resultat kan framkalla pressad HP5+ i Calbes R09? Vilka tider gäller för den?
R09 är väl Calbes koncentrat av Agfas original-Rodinal, formulerad nån gång på trettio-talet eller så. Med tanke på hur Rodinal arbetar så misstänker jag att du kommer att få ett grovt och skarpt korn, speciellt om du pressat filmen. Tri-X i Rodinal ger ett minst sagt "distinkt" korn. En del gillar det, andra inte.

Tider borde finnas på Digital Truth's hemsida, leta upp "The Massive Dev-chart".

Tydligt korn är inte ett så stort problem i detta fallet.

D-76 blir väl OK med HP5+ pressad ett steg men X-tol gör det bättre tycker jag.

Det är dåligt med tider till R09-framkallaren på Massive Dev Chart. R09 är inte riktigt samma framkallare som den Rodinal som avses på Dev Chart vad jag förstår.

Är det någon som provat R09 med Rodianltider på någon film – vilken som helst?

Det finns inga "rätta tider" för pressning. Beror på ljusförhållanden, kontrasten och exponering. Och sen hur du framkallar dessutom.
Välj nåt som känns bra, och justera efteråt ifall det inte satt bra.

Pressa inte med R09, det blir inge bra!

/Henri

om det är 35 mm film tycker jag du ställer undan R09 om du inte är ute efter den riktigt korniga looken. Är det mellanformat är det bara att köra R09, det blir rikigt snyggt tror jag.

Tiden jag skulle testa (om det inte är jätteviktiga bilder) är din normala tid plus 50%. Är det någon annan som tycker det verkar vettigt?

hmm...håller på att kolla runt hur man tidskompenserar pressad film under framkallningen...men min fråga här (ni får också gärna hjälpa med tidsförskjutningen eller kankse mer/mindre framkallare??) är vad är D 76 och R 09?

/Emma

D76 är en framkallare från Kodak. Receptet på D76 är publikt och den går att tillreda själv om man har kemin. Det är en mycket bra allroundframkallare.

R09 är en framkallare som ska vara mycket lik Agfas Rodinal. Rodinal är "världens äldsta" serietillverkade framkallare. Rodinal ger hög skärpa och tydligt korn. I låg koncentration och med lite agitation sägs den ge tydliga kanteffekter, något som ökar skärpeintrycket i bilden.

ok, tack så mycket för hjälpen! vi använde agfa rodinal i skolan, men min lärare sa att de slutat med tillverkningen, stämmer det?

Vad jag har läst på olika siter så kommer Rodinal att fortsätta tillverkas men jag har ännu inte sett den på marknaden.

Calbes R09 är samma framkallare som original Rodinal innan receptet justerades en aning.

Emma: om du är intresserad av framkallning av film i olika framkallare rekommenderar jag ett besök på: http://www.digitaltruth.com/devchart.html.

Rodinal är en snabbframkallare som utöver grövre korn även ger sämre skuggseparation och förbättrad separation (kontrast) i högdagrarna.

Det här är en TriX pressad till iso 1600 som jag framkallade i rodinal 1+100 i 22,5 minuter. Jag har framkallat andra pressade också som inte finns skannade och tycker att kantskärpan blir finfin på dem med svaga rodinallösningar. Kornet är också vackert tycker jag, men försiktighet och svaga lösningar rekommenderas.

Skulle nog testa några pressade småsnuttar i R09 om jag var dig, men inte slänga i en hel film utan att finna "egna" tider mha snuttar först..

lottawe skrev:
Det här är en TriX pressad till iso 1600 som jag framkallade i rodinal 1+100 i 22,5 minuter. Jag har framkallat andra pressade också som inte finns skannade och tycker att kantskärpan blir finfin på dem med svaga rodinallösningar. Kornet är också vackert tycker jag, men försiktighet och svaga lösningar rekommenderas.

Skulle nog testa några pressade småsnuttar i R09 om jag var dig, men inte slänga i en hel film utan att finna "egna" tider mha snuttar först..

Mycket ljusa toner och inga mörka i den bilden. Rodinal förbättrar separationen i de ljusare delarna och det förlorar inte bilder typ denna på. Vid pressning är det också i skuggorna man förlorar mest medan framkallningskompensationen drar ut och ökar kontrasten i de ljusare partierna som här blivit underexponerade och därför lagt sig i mellandagerdelen. Men framkallningskompensationen lade dem "till rätta" igen. På det viset kan man säga att du exponerade och framkallade rätt för just det här motivet. Jag har själv praktiserat samma vid snömotiv och vit sand, alltså underexponerat högdagrarna (man säger ju annars att man ska överexponera snö ett par steg men med bara snö i motivet blir detta fel och då har jag mätt direkt mot snön och sedan förlängt framkallningen, för att få bättre kontrast). Detta är egentligen ingen pressning utan ett sätt att praktisera exponering-framkallning på ett medvetet sätt som ger behagligt och användbart negativresultat. Men kanske du har gått till väga på något annat sätt här?
Hälsn, Nils.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar