Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Røda øgon blir grøna...

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara-i-Norge

Aktiv medlem
Nio gånger av tio fungerar fungerar det att kopiera in den grøna kanalen i den røda før att ta bort røda øgon, men inte i exemplet nedan. Hur løser jag røda-øgon-problemet istället?

Bilden med røda øgon:
Ogon.jpg


Efter att jag kopierat in den grøna kanalen i den røda:
Ogon2.jpg
 
när jag tar bort röda ögon markerar jag ögat,drar sen ner mättnaden så ögat blir grått, sen in i nivåer och gör det svart igen.funkar bra=)
 
Jag antar att du har det området markerat, testa att ta bulle+U (på pc, ctrl+U) då kan du ändra färgtonen, dra ned mättnaden samt mörka ned.

Just den bilden var inte så svår, ta annars bara mörk färg och måla över.
 
1. markera med lasso med några pixlars ludd.
2. ctrl+shift+U för att ta bort färgen.
3. ctrl+L för nivåer.. mörka ner mellan-ingångsnivåerna ordentligt, även svartpunkten kan dras i.
4. välj en liten mjuk pensel, vit färg med ca. 20% opacitet och måla tillbaka blänket i ögonen.
5. avmarkera.
 
Nu e ju inte detta min tråd men jag blev nyfiken och var tvungen och testa. Men jag lyckas inte riktigt. Eller jag fattar snarare inte hur man "mörkar ner mellan ingångsnivårena" som det så fint hette. Har du lust att förklara närmre? Även svartpunkt biten fattar jag inte riktigt.
 
Tack før er svar!! Har testat mig fram efter era tips och førslag :) !

Tim! Hade tänkt skriva att det var en kompis bild før det ÄR det faktiskt, men jag tyckte det lät som en alltfør dålig ursäkt så jag lät bli ;) :p .
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.