Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rött streck på iso > 800 på Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)
Att vissa pixlar lyser upp på högre iso-värden är ganska vanligt. Men eftersom du har en ganska uniform defekt (som med andra ord hjärnan lätt kan upptäcka) så borde du få det fixat. Kontakta Nikon och var noga med att dom förstår att det sträcker sig över stor del av bilden.
 
Att vissa pixlar lyser upp på högre iso-värden är ganska vanligt. Men eftersom du har en ganska uniform defekt (som med andra ord hjärnan lätt kan upptäcka) så borde du få det fixat. Kontakta Nikon och var noga med att dom förstår att det sträcker sig över stor del av bilden.

Tack för svaret! Har varit i kontakt med Nikon och visat dom bilder osv. De tycker jag ska skicka in kameran men de tror inte det går på garanti och de vet inte vad det kan kosta, frågan är om det är värt det?
 
jag hadde (typ) samma problem, var ett blått streck istället för ett rött. Fick den lagad av nikon nyss, och det gick på garantin, Vet inte om det har att göra med att jag först vände mig till cyberfoto där jag köpt min d40 eller varför det gick på garantin o inte ditt fel skulle göra det

Min kamera var iof inköpt för bara ett år sen, har du haft den länge kanske andra regler gäller.
 
jag hadde (typ) samma problem, var ett blått streck istället för ett rött. Fick den lagad av nikon nyss, och det gick på garantin, Vet inte om det har att göra med att jag först vände mig till cyberfoto där jag köpt min d40 eller varför det gick på garantin o inte ditt fel skulle göra det

Min kamera var iof inköpt för bara ett år sen, har du haft den länge kanske andra regler gäller.

Ja är den inom "garantiålder" så ör det väl klart att det går på garantin, men min är lite mer än 2 år gammal. Frågan är om man kan ta det på hemförsäkringen istället
 
Rätt kraftig nedräkning av värdet på hemförsäkringen kan jag misstänka, men ett par hundralappar kan du nog spara. Vad vill Nikon ha för att laga den?
 
Rätt kraftig nedräkning av värdet på hemförsäkringen kan jag misstänka, men ett par hundralappar kan du nog spara. Vad vill Nikon ha för att laga den?

Dom sa att dom inte visste utan jag måste skicka in den för o få den fixad. Vilket känns lite surt nu precis i semestertider!
 
Jag har faktiskt också inne min D90 hos Nikon just nu. Känner dock att det är bra med semestertider.. fasar över att få tillbaka den och återigen (4:e gången den är inne för samma problem) se att Nikon som vanligt misslyckats med att göra något vettigt..

Ring Lasses Kameraservice istället, är mitt tips. http://www.lassesks.se/
 
Jag har faktiskt också inne min D90 hos Nikon just nu. Känner dock att det är bra med semestertider.. fasar över att få tillbaka den och återigen (4:e gången den är inne för samma problem) se att Nikon som vanligt misslyckats med att göra något vettigt..

Ring Lasses Kameraservice istället, är mitt tips. http://www.lassesks.se/

Jasså, vad har du inne din D90 för då? Funderar på att skaffa en sån?
 
Man har faktiskt tre års reklamationsrätt trots att garantin är kortare.

Jag fick en PVR digitalbox lagad gratis trots att garantin gått ut, då jag hävdade att andra (på olika nätforum) fått liknande fel med samma modell.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=129

Reklamation
En reklamation innebär att du meddelar säljaren
- att du inte godtar varan
- att du anger på vilket sätt du anser att varan är felaktig.

Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.

För att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter:

Reklamera alltid så snart som möjligt!
 
Man har faktiskt tre års reklamationsrätt trots att garantin är kortare.

Jag fick en PVR digitalbox lagad gratis trots att garantin gått ut, då jag hävdade att andra (på olika nätforum) fått liknande fel med samma modell.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=129

Reklamation
En reklamation innebär att du meddelar säljaren
- att du inte godtar varan
- att du anger på vilket sätt du anser att varan är felaktig.

Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.

För att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter:

Reklamera alltid så snart som möjligt!


Det låter ju "underbart", får gå ner till butiken och visa det för dom, för jag antar att det är dit man ska vända sig för att få det fixat och inte till Nikon.

Frågan är hur jag ska bevisa att felet varit från början, vet inte om jag ens tagit någon bild på ISO 800 eller högre innan nu...
 
Kan du bevisa att felet finns på dina foton från början kan du ju knappast hävda att du reklamerar inom själig tid när kameran ät två år gammal...

Jag skulle nog ha hävdat att jag inte hade fotograferat på så höga ISO tidigare och att det var därför jag inte hade sett det förrän nu!
 
Jasså, vad har du inne din D90 för då? Funderar på att skaffa en sån?

Den är inne för frontfokusproblem för fjärde gången nu. Dvs, fokusområdet när man anv. autofokus hamnar konsekvent framför det man fokuserar på, oavsett vilken optik man använder. Jag har testat mot andra kameror och dom fungerar bra.

Nikon hävdar att kameran är ok, och att man vid varje tillfälle inte justerat utan bara mätt och tyckt att den var inom spec. Men jag har dock kvitton där det står "injusterad" på. Lutar ju åt att dom skriver ut det bara för att blidka kunden, när dom egentligen inte gör något alls.

Om jag kunde skulle jag undvika D90. kör på Canons motsvarighet ist, har inte hört att dom har samma problem med sin service (som dessutom finns på fler ställen).
 
Service

Jag lämnade in min D90 & 16-85 för ett tag sedan. Objektivet hade "ett hack" i fokusringen, som att något skavde emot inuti och kameran hade en grön pixel.
När jag fick tillbaka grejerna fungerade kamera och objektiv utmärkt, men vad som var mer imponerande var att de hade rengjort kamera och objektiv. De såg ut som nya! Och det fanns inte minsta spår av att någon skulle ha haft isär objektivet, men felet var uppenbarligen fixat.

Däremot skickade jag in min Canon Powershot 2 ggr för samma fel, innan de till slut (3:e gången) förstörde kameran helt, och jag kunde få en ny istället.

Så det där med service tycker jag verkar lite slumpmässigt.
 
Ska nog försöka få detta på reklamation, en död pixel eller två kan man ju leva med men att det blir ett streck över hela bilden känns inte rimligt!! Speciellt med tanke på hur noggrann och försiktig jag varit med kameran.

Då är bara frågan om man ska vända sig till butiken eller om man ska vända sig direkt till Nikon och påpeka den treåriga reklamationstiden?

Och vad innebär reklamation, att de tar tillbaka varan eller att de lagar varan? Antar att man lagar det som går att laga...?
 
En uppdatering i ärendet.

Jag pratade först med Nikon som sa att det troligtvis inte gick på garantin. Då gick jag istället till min butik som sa att jag hade 3 års reklamationsrätt, utan att jag ens behvöde nämna det. Efter lite testbilder så åkte kameran iväg till Nikon där de uppmanade att detta borde gå på reklamation. Det tar ca 3 veckor sa han i butiken.

Och mycket riktigt, nu tre veckor senare har jag fått tillbaka kameran med en ny sensor och putsad så den nästan ser finare ut än när jag tog upp den ur lådan första gången.

Nu återstår det bara att testa den och se att det fungerar, men det får bli när jag kommer hem efter jobbet!

Tack för all input jag fick här innan!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.