Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rött nätmönster i 20D-bilder (var "Problem ?")

Produkter
(logga in för att koppla)

Skybolt

Aktiv medlem
Problem ?

Hej jag har ett problem! på min 20d så blir det ett rött nät-mönster det kommer och går problemet ! jag har lämnat in den till canon 2 ggr och de har bytt programkort, Det blir inte bättre !

Nån som har erfarenhet av detta ?

obs det är bara när jag plåtar RAW felet kommer

tacksam för svar

Mvh
David
 
Vet inte?

Med tanke på att det är en 20D så är väll kameran ganska ny och det bord gå på garantin som konstruktions/Fabrikations fel Tjata så att de byter in den mot en ny. Det borde gå
Standard fabriksgaranti gäller i 2år (sv)lag
Lyka till
 
Kolla med konsumentombudsmannen, vad jag vet har du efter tredje gången med samma fel rätt att få kameran utbytt.
På samma sätt som tillverkaren har rätt att försöka åtgärda felet tre gånger.
Kan inte konsumentsköpslagen tillräckligt bra för att kunna säga exakt vad som gäller men det borde KO kunna.
Om KO säger att du har rätt till en ny kamera tror jag inte att Canon kommer bråka om det, det ligger i deras intresse att du är nöjd med deras produkt.

/Jon - som hoppas du inte köpt kameran av mig
 
Tyvärr ett vanligt missförstånd men det finns ingen lagstadgad garanti. En garanti är något som en tillverkare eller försäljare frivilligt ger och de kan utforma den ganska mycket efter eget huvud.

Däremot så har vi konsumenter en lagstadgad reklamationstid på tre år på varor köpta efter 1 april 2005 (dessförinnan två år). Om felet visar sig inom sex månader så skall det anses ha funnits vid köpet. Man måste också reklamera inom skälig tid, men två månader är tillräckligt.

Det är den sista biten som gör att folk ofta tror att det handlar om en garanti men det är det alltså inte. I praktiken så innebär detta att om felet upptäckts inom de första sex månaderna så är det säljaren som skall visa att kunden har missbrukat varan så att den gått sönder men efter det så är det kunden som skall visa att felet funnits från början.

Säljaren har en del möjligheter att korrigera felet, t.ex. reparera eller byta ut produkten. Det är alltså inget som köparen kan kräva, i varje fall inte på en gång.

Med reservation för felskrivningar och missuppfatningar naturligtvis ;-)
 
RAW konverterare?

Vilken RAW konverterare använder du? Har du provat med någon annan? Eftersom problemet bara uppkommer vid RAW fotografering så kanske det är den som är problemet och inte kameran?

--jalle
 
Tack för alla svar !


Problem är att jag har prövat typ allt ! byta program, byta objektiv osv... men dessa mönster är kvar ! tänkte om de va ett känt fel som blir på canon 20D ,,

Ska ta kontakt med canon i mårn och prata med dem ,
Tack för svaren


Mvh
David Schmidt
 
Hej,

kan du inte lägga upp/maila en okonverterad RAW-bild ( som du bara överfört från kameran )

så får vi se hur det ser ut!

Mvh Lazze
 
liknande problem

Jag har ett liknande problem, ibland när jag fotar i RAW så får jag brus i form av horisontella linjer. Problemet har diskuteratsi olika forum och ett antal alternativa orsaker har identifierats:

*Vilken firmware använder du? I 1.0 kan den här typen av brus förekomma i vissa ISO-lägen

*Har du plåtat med dåligt batteri/låg laddning. Kan ge samma problem enligt vissa användare.

*CF kortet kan ha problem att kommunicera med kameran,vilket också kan lösas i vissa fall med att uppdatera din firmware

Hoppas att något av detta hjälper, annars är det bara att byta ut rasket. Självklart får du en ny om det är en maskinfel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.