Annons

Rörligt vatten

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Du måste ha en relativt lång slutartid (och kameran på stativ så du inte får skakningsoskärpa).
 
...
Jag har en liten fråga hur ni som fotar rörligt vatten får det så väldigt snyggt?
...

Jag brukar ha en slutartid under 1/15 sekund, gärna längre.
Om jag har längre slutartid än 1/15 så får jag vattnet "utsmetat och lite dimmigt"
om jag har omkring 1/15 så får jag det fortfarande utsmetat men mindre dimmigt.

Stativ är för mig ett måste eftersom jag vill ha "icke-vatten" skarpt.

Mvh
Anders
 
Hejsan!

Jag skulle rekomendera tider på mellan 10-20 sek.
Det kanbehövas ett gråfilter för att förlänga slutartiderna.Bästa ljusförhållande är soldis eller mulet väder.
 
Rörligt vatten i bäck som ska flyta lungt, kan slutartiden sättas till 0,1 s - hur lång tid som helst beroende på effekt. I portföljen min finns flera exempel på där lång slutartid har använts tillsammans med bäckar och hav.

Ett bra hjälpmedel är avtonande gråfiltyer för att få till drägliga bländarvärden, stativ och låga ISO-tal.


Hoppas att detta hjälper dig.
 
När det gäller rinnande vatten ca ½ sek, max 1 sek slutartid. Längre än 1 sek brukar göra vattnet mjölkigt och fult (mitt personliga tyckande). Vågor och oregelbundna vattenrörelser kan få en vacker dimmig karaktär även vid längre slutartider än 1 sek och då brukar det röra sig om flera sekunder, ev minuter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.