Annons

Rörligt motiv i ljus och skugga

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var ute i skogen och fotograferade en hund som tränade sök en solig dag men jag fick världens problem med ljuset då det blev som ljusfläckar i den mörka, skuggiga skogen. Finns det någon teknik som kan underlätta detta skrollande med slutartiden och bländaren? Eller är det bara att ta många bilder och hoppas på det bästa?

Kan man redigera en bild som denna på något snyggt sätt så att hundens mörka del blir ljusare? Isåna fall hur?

Jag har inte riktigt lärt mig hur man lägger upp en bild här så ni får nöja er med en länk till bilden jag fotat. Eller vara snälla och berätta för mig hur man får bilden att visa sig här?

- http://i153.photobucket.com/albums/s232/Colour_of_spring/Bild4.jpg
 
Det här är en av begränsningarna hos våra kameror. Dynamiskt omfång kallas det och vi kommer runt det genom att använda tekniken vi kallar HDR. Det blir dock jättesvårt att fota din hund med HDR-tekniken om den inte är helt stilla och du håller kameran helt stilla.
Du kan dock göra "fake HDR" av en RAW-exponering. har för mig att det finns en guide till det på moderskeppets hemsida.
Googla på dynamiskt omfång eller dynamic range, så ska kan du läsa lite om det :)
 
HDR har jag hört om mycket här. Vad är det för något egentligen? Är det en inställning man kan välja i kameran eller är det något man köper till?

Jag har en Canon EOS 400D.
 
Kort sagt så är det flera kort tagna på samma motiv med samma komposition (ofta med stativ och tagna direkt efter varandra) men med olika lång exponeringstid. Sen kombinerar man dessa exponeringar, ofta 3-7 exponeringar med varandra.

Detta ger en effekt där allting på bilden är korrekt exponerat, allt från himmel till mörkaste vrå. Om man gjort det rätt ;)

Gör en sökning i forumet på HDR om du vill veta mer eller kolla på fotosidans HDR-pool.
 
Manuell "HDR"

Det går att göra en del i PS också. Jag gjorde tre lager plus en lagermask på alla lager. Det understa lagret lät jag vara som det var. På mittlagret använde jag "Shadow/Highlight och på det översta spetsade jag till dagerpartierna. På de svarta lagermaskerna suddade jag fram de delar av de olika justeringarna jag gjorde. Snabbt och enkelt, men inte den bästa metoden så klart.
 

Bilagor

  • bild4.jpg
    bild4.jpg
    65 KB · Visningar: 176
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.