Annons

Rörigt på Köp&Sälj

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Jag har vid flera tillfällen tittat på Köp&Sälj forumet, men lika många gånger har jag lämnat det omgående. Jag klarar i ärlighetens namn inte av strukturen där.. :( Allt ligger huller om buller. Tillverkre, datum, köpa, säljes. Ja allt är blandat i en salig röra... kan man inte på något sätt strukturera upp det så det blir lättare att titta bland annonserna? Eller har jag missat något som gör det enklare? som jag uppfattat det så är den ebart sorterat efter produkter.. Kanske något att fndera på? tycker det är synd att en så vital del av fotosidan går mig förlorad bara för att jag inte klarar av att hitta någonting.

Vore det inte enklare för alla om alla som ville sälja la sina saker under säljer, alla som vill köpa lägger sina annonser under köpes, allt sorteras automatiskt med nyaste annonsen överst.
 
Jag har funderat på varför 35mm, Mellanformat och Storformat inte är underkategorier till Kameror? Och varför finns det en särskild kategori Studioblixtar, borde det inte ligga under Blixtar och ljus?
Upplagt för förvirring.
 
Ett tips kan ju vara att klicka på siffrorna i kolunen under "säljes" på första sidan för köp och sälj för att få enbart säljesannonser av en viss typ.

Tyvärr hjälper det inte mot att många annonsinläggare inte verkar begripa skillnaden på köpes och säljes och annonserar med rubriker som "köpes!!! objektivet ..." i säljes. Skulle nog behövas en annonsmarkandsmoderator också.
 
ja.. alltså.. jag har aldrig annonserat så jag vet ju inte huruvida det är annonsörerna som är oförmögna att lägga vettiga annonser elelr om det är systemet som är virrigt, men är det bara annonsörerna så vore ju som du säger en moderator toppen. Som det är nu ialla fall så drar varken annonsörerna eller fotosidan någon nytta av det hela.. man skulle lika gärna kunna ta bort annonsmarknaden. Men det vore synd
 
Nej köp och sälj är rörigt... Skulle gärna se att man kan klicka sig fram till bara canon-kompatibla objektiv t ex. Men som det är nu så får jag med nikon och andra tillverkare.
 
Jag har gjort på detta sätt, jag har lagt ett bokmärke till adressen http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?type=sell&_sort=ctime+desc%2Cbrand+desc&skip=0&brand=Nikon där jag själv har lagt till &brand=Nikon i slutet för att enbart behöva titta på annonser där Märke-beskrivningen innehåller Nikon, vilket både ger ex. "Nikon" eller "Tokina m Nikonfattning".
 
skrinnare skrev:
Ett tips kan ju vara att klicka på siffrorna i kolunen under "säljes" på första sidan för köp och sälj för att få enbart säljesannonser av en viss typ.

Tyvärr hjälper det inte mot att många annonsinläggare inte verkar begripa skillnaden på köpes och säljes och annonserar med rubriker som "köpes!!! objektivet ..." i säljes. Skulle nog behövas en annonsmarkandsmoderator också.

Håller med om att det nog behövs en annonsmoderator, såg för nån vecka sedan en person som lyckats lägga in samma annons fyra gånger i rad på ca 1 minut.

Kollar man inte sina annonser när man är klar ?
Det gör iallafall jag och hade ju då strykt dom tre extra omgående.
 
FILM) (Caffe skrev:
Nej köp och sälj är rörigt... Skulle gärna se att man kan klicka sig fram till bara canon-kompatibla objektiv t ex. Men som det är nu så får jag med nikon och andra tillverkare.

Antingen så går du in på "Objektiv Säljes" direkt i listan och sedan sorterar du dom efter kolumnen märke genom att trycka på kolumnrubriken, eller så gör du en sökning med sökfunktionen och väljer "Objektiv och filter" och skriver Canon i raden "Märke".
 
pyakex skrev:
Jag har gjort på detta sätt, jag har lagt ett bokmärke till adressen http://www.fotosidan.se/classifieds...sort=ctime+desc,brand+desc&skip=0&brand=Nikon där jag själv har lagt till &brand=Nikon i slutet för att enbart behöva titta på annonser där Märke-beskrivningen innehåller Nikon, vilket både ger ex. "Nikon" eller "Tokina m Nikonfattning".

Tack för den länken / tipset!
Nu blir det lite lättare att bara kolla det man är intresserad av.
/Göran
 
problemet är att den då sorterar på Canon men inte på datum oxå.....

Skulle ju vilja se alla canon objektiv med det senaste först....
 
Fredrik H skrev:
Antingen så går du in på "Objektiv Säljes" direkt i listan och sedan sorterar du dom efter kolumnen märke genom att trycka på kolumnrubriken, eller så gör du en sökning med sökfunktionen och väljer "Objektiv och filter" och skriver Canon i raden "Märke".

Det fungerar inte, då det bara är ett fåtal som skriver Canon/Sigma som märke för deras Canon-kompatibla objektiv.
 
FILM) (Caffe skrev:
Det fungerar inte, då det bara är ett fåtal som skriver Canon/Sigma som märke för deras Canon-kompatibla objektiv.

Nej, det är ju sant men det finns ingen sökfunktion som kan hitta information som inte finns.

Om medlemmarna gör slarviga aannonser så blir det ju svårt att söka.

Dock så skulle det gå att lösa om man själv fick välja mellan om alla fält måste stämma i sökningen eller bara ett.

Om du idag skriver canon i både "märke","rubrik" och "beskrivning" så måste ordet canon finnas i alla tre vilket ger ett litet antal svar, men om den istället söker efter Canon i alla tre men nöjer sig med att hitta det i en så skulle du hitta alla annonser med Canon i.
 
Men bara att det finns så många olika platser för kameror visar ju att det är nåt fel på utformningen:

1. Kameror
2. 35mm
3. Digitala kompaktkameror
4. Digitala systemkameror


Blir ju minst sagt rörigt!
 
Problemet måste ligga hoss annonsörerna.

Om jag t.ex letar efter ett minoltakompatiblet objektiv så söker jag med strängen "Minolta" under objektiv och filter. De annonsörer som inte behagar skriva in vad de säljer får helt enkelt inte mig som köpare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.