** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Rödstick i alla Adobeprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Alagazam

Avslutat medlemskap
I samtliga installerade Adobeprogram (PS, Lightroom, Indesign, Illustrator, Acrobat) så får mina svartvita bilder ett rödstick. Jag har inte kollat hur det är med färgbilderna men rimligen är även de fel. På de svartvita är det dock väldigt tydligt.

Detta är fakta:

1) Bilderna ÄR svartvita. De bilder jag laddat upp till exempelvis Fotosidan ser rätt ut när jag tittar på dem här, och de är även rätt när jag tittar i exempelvis ACDSee.

2) Så fort jag öppnar bilderna i något Adobeprogram är de dock präglade av ett rejält rödstick.

3) De spelar ingen roll om bilden är sRGB, Adobe RGB 1998 eller Dot Gain 15%. De ser alltid fel ut.

Att något är fel i färginställningarna förstår jag men jag har inte lyckats hitta någon information om hur jag ställer om så att alla mina Adobeprogram visar rätt.

Helt unikt kan inte mitt problem vara, så jag hoppas någon här på Fotosidan kan lösningen.

Alagazam skrev:
I samtliga installerade Adobeprogram (PS, Lightroom, Indesign, Illustrator, Acrobat) så får mina svartvita bilder ett rödstick. Jag har inte kollat hur det är med färgbilderna men rimligen är även de fel. På de svartvita är det dock väldigt tydligt.
Din skärmprofil är felaktig.

Stefan

Kan du utveckla det?

Att något är fel när det gäller hur färgprofilerna hanteras förstår jag, men varför ser bilderna olika ut i Adobeprogrammen jämfört med samtliga andra bildvisare och program som jag använder? Och hur får jag Adobeprogram OCH övriga program att återge bilderna på samma sätt?

Om jag kalibrerar om min skärm så att Adobeprogrammen visar bilderna korrekt kommer jag att få helt fel färger i alla andra program, och det vill jag inte ha. Det har jag inte heller haft tidigare utan det här problemet är nytt.

Senast ändrad:
Alagazam skrev:
Kan du utveckla det?

Att något är fel när det gäller hur färgprofilerna hanteras förstår jag, men varför ser bilderna olika ut i Adobeprogrammen jämfört med samtliga andra bildvisare och program som jag använder? Och hur gör jag Adobeprogram OCH övriga program att återge bilderna på samma sätt?
Problemet ligger i att dina Adobe-program utnyttjar informationen i din skärmprofil för att anpassa bilderna till skärmens färgåtergivning. Det gör inte dina andra program. Så om du skapar en korrekt skärmprofil kommer du få ordning på dina Adobe-program, men fortfarande få samma resultat på bilderna i dina andra program.

Stefan

stefohl skrev:
Problemet ligger i att dina Adobe-program utnyttjar informationen i din skärmprofil för att anpassa bilderna till skärmens färgåtergivning. Det gör inte dina andra program. Så om du skapar en korrekt skärmprofil kommer du få ordning på dina Adobe-program, men fortfarande få samma resultat på bilderna i dina andra program.

Stefan

Men vad menar du med "korrekt skärmprofil"? Ska jag kalibrera med exempelvis Lightroom som utgångspunkt?

Jag har tidigare inte haft en skillnad på hur bilder återgetts i Adobeprogram kontra andra program, men det har jag nu. Nog måste jag väl kunna få samma visning över hela linjen?

Alagazam skrev:
Men vad menar du med "korrekt skärmprofil"? Ska jag kalibrera med exempelvis Lightroom som utgångspunkt?

Jag har tidigare inte haft en skillnad på hur bilder återgetts i Adobeprogram kontra andra program, men det har jag nu. Nog måste jag väl kunna få samma visning över hela linjen?
Helst ska du ju kalibrera din skärm med en skärmkalibrator. Om du inte har det kan du ju använda ett visuellt kalibreringsprogram. I Mac finns det inbyggt i operativsystemet. Till PC finns det olika gratisprogram som du kan använda.

Och att få en exakt likadan visning i olika program, det är inte lätt eftersom de hanterar färg på olika sätt. Någorlunda lika ska du kunna få till det.

Stefan

stefohl skrev:
Helst ska du ju kalibrera din skärm med en skärmkalibrator. Om du inte har det kan du ju använda ett visuellt kalibreringsprogram. I Mac finns det inbyggt i operativsystemet. Till PC finns det olika gratisprogram som du kan använda.

Och att få en exakt likadan visning i olika program, det är inte lätt eftersom de hanterar färg på olika sätt. Någorlunda lika ska du kunna få till det.

Stefan

Skärmen är kalibrerad med Eye-One Match och borde därmed vara korrekt. Det är det som är så skumt.

Det som gör mig så förvirrad är att jag inte förstår varför Adobeprogrammen visar så galet när alla andra program visar rätt. En svartvit bild ska ju vara svartvit och inte, som i Adobeprogrammen, ha ett tydligt rödstick. Om jag kalibrerar om så att Adobeprogrammen visar rätt landar jag ju helt snett på all annan visning, och det kan väl inte vara meningen? Skriver jag ut bilderna så återges färger i det närmaste korrekt. Något färgstick i svartvita bilder finns definitivt inte.

Tänker jag helt fel, eller är det något elementärt jag inte förstår? :)

Alagazam skrev:

Tänker jag helt fel, eller är det något elementärt jag inte förstår? :)
Ja, det är något som du inte förstår :)

Adobes program använder profilen för att göra en färganpassning till skärmen. Många andra program struntar i detta. Den enda nytta du får av din skärmkalibrering i dessa program är den korrigering som läggs på ditt videokort.

Så om du har gjort en felaktigt profilering kommer det bara att påverka dina färghanterade program.

Stefan

stefohl skrev:
Ja, det är något som du inte förstår :)

Adobes program använder profilen för att göra en färganpassning till skärmen. Många andra program struntar i detta. Den enda nytta du får av din skärmkalibrering i dessa program är den korrigering som läggs på ditt videokort.

Så om du har gjort en felaktigt profilering kommer det bara att påverka dina färghanterade program.

Stefan

Okej, men om jag förstår dig rätt så måste den kalibrering som gjordes ha blivit fullständigt fel helt enkelt.

Då återstår en sak för mig att förstå: Hur gör jag en kalibrering som bara skapar en profil för Adobeprogrammen men som inte påverkar all annan återgivning på skärmen? I det här fallet - om jag förstår dig rätt - så ska jag bara ändra själva profilen så att den ser rätt ut i Adobeprogrammen, men denna ändring ska inte påverka allt annat? Var gör jag en sådan ändring - i grafikkortets kontrollpanel?

Profileringen görs av programvaran för din kalibrator. Testa med att köra igenom hela programmet, men ändra inga värden. Då kommer ingen ändring att ske av monitorns hårdvaruinställningar, men profilen kommer att ändra färgerna för just de program som använder profiler (ex. Adobe). För andra program sker inga ändringar. Var det inte det du frågade efter?

Dock tror jag att du skulle vara betjänt av att, innan profileringen, kalibrera enligt det kalibratorn anger. Fast... har du en platt skärm? Det kan i vissa fall med platta skärmar vara bäst att inte röra RGB-kontrollerna på skärmen under kalibreringen. Jag får en helt grön skärmbild om jag kalibrerar min platta skärm enligt kalibratorns anvisningar (spyder 2).

Alagazam skrev:
Jag har tyvärr inte tillgång till hårdvaran så jag måste försöka göra en manuell inställning. Det går väl?
Nja, inte så bra. Det är svårt att fixa till skärmen utan mätare. Jag kommer att ha ett seminarium om detta vid Fotomässan, så har du tid så kom förbi och lyssna på hur man gör en bra profil och hur man vet att den är korrekt.

Stefan

stefohl skrev:
Nja, inte så bra. Det är svårt att fixa till skärmen utan mätare. Jag kommer att ha ett seminarium om detta vid Fotomässan, så har du tid så kom förbi och lyssna på hur man gör en bra profil och hur man vet att den är korrekt.

Stefan

Intressant! Jag är uppbokad i samband med mässan tyvärr, men jag jobbar på att försöka lösa det.

Att jag inte kan göra en optimal kalibrering utan hårdvaruhjälp vet jag, men en manuell justering skulle jag vilja göra i väntan på en korrekt kalibrering. Det jag inte förstått är hur jag gör den utan att påverka allt jag ser. Att bara jobba mot den profil Adobeprogrammen läser är ju det jag ska göra, men hur?

Jag vill passa på och tacka för dina svar också. De är mycket uppskattade. Det här med färgåtergivning är en djungel jag trodde jag tagit mig igenom till jag upptäckte detta irriterande rödstick.

Senast ändrad:
Jag har hittat dina texter om arbetsfärgrymd och skärmprofiler så nu ska jag läsa på teorin en gång för alla. Toppenmaterial!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar