Annons

Röda ögon

Produkter
(logga in för att koppla)

PITCH

Aktiv medlem
Måste säga det först.... har letat bland forumen och vet inte vart denna fråga passar in.. så jag ställer den här.

Jag var iväg i helgen och fotade ett bowling lag.
Kom hem och tittade på bilderna.. såg att det blev en hel del röda ögon... lungt tänkte jag det fixar jag i PSP för där finns en funktion med röda ögon... men vafan... det blir ju ännu värre..
personerna på bilderna såg ju ut att ha käkat gula piller med glada miner på.


Finns det något annat bättre program att ta bort röda ögon med ?

Eller ännu bättre... finns det en GÖR-SÅ-HÄR på nätet nånnstans ?

Jag är nämligen urkass... att små-pela med bilder..
 
jo men den kan jag väl inte använda i en sporthall på 8meters avstånd......

Sen är ju bilden redan tagen så det är lite försent att tänka på sånt nu.

Jag pelade med bilden och suddade ut det värsta av röda-ögon... det blev inte så perkekt som jag skulle vilja...

men jag var tvungen att göra något för bilden ska skrivas ut idag.
 
Paint Shop Pro 9 visade sig riktigt värdelös.. åtmonstonde i detta fallet......
och i åtmonstonde den versionen somm jag har.
som jag sa innan.. folk så ju ut att ha ätit gula piller med en glad mun på.
 
Jag ahr också ett problem med att rätta till röda ögon i mitt Photoshop. Det verkar inte gå att välja vilken färg som ska bli istället för det röda, jag har följt "how-to" och valt svart men det blir ändå bara grått och folk ser ut som zombies!
 
Hur använde du PSP? Auto Human Eye? Den blir jättekonstig. Testa istället Freehand eller Point to point Pupil outline (zoom in så att du ser pupillen ordentligt). Det brukar bli väldigt bra tycker jag. Ibland kan man få fibbla lite med reglagen.
 
Jag har photoshop CS och använder mig av verktyget Color Replacement Tool enligt den här guiden: J:\Program\Adobe\Photoshop CS\Help\help.html

Punkt 6 och 7 lyder:

6. Click the Swatches tab to bring the Swatches palette to the front or, if the palette isn't open, choose Window > Swatches.
7. In the Swatches palette, click the black color swatch to use as your replacement color. Replacing red eyes with black, the color of the pupil, works well for most photos. However, close-ups of light-colored eyes may require additional touching up to reduce the size of the pupil.

Men jag ahr tryckt precis som man ska och det blir ändå grått istället för svart.
 
Hehe, inte så lätt alltid.
Men metoden är inte så väldans avancerad.
Bara att läsa igenom igen och prova sig fram...
 
Ett sätt som fungerar bra är att markera runt det röda, kopiera sedan det till ett nytt lager, gör det nya lagret svart/vitt, och till sist dra lite i nivåer så det ser bra ut. kan ladda upp en bild och visa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.