Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röd prick vid filming med 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel R

Aktiv medlem
Hej! Jag har fått problem när jag filmar med min 7D. Problemet har uppstått på senare tid.

Man ser en röd prick i bilden. Endast vid filmning, man ser även den röda pricken i diplayen vid filmning

Här är en länk till en testfilm www.reidal.com/share/problem.mov

Kameran är mindre än ett år gammal Någon som vet vad detta kan vara? Dödpixel bara vid filmning?

Mvh Daniel

Anledningen till att det inte syns kan vara att det framträder först när sensorn blir varm (vilket den blir vid filmning). Ser du den vid längre live view-fotografering?

Hur som helst, testa att filma lite så sensorn blir lite uppvärmd. Sedan gör du en manuell sensorrengöring. Då kommer kameran passa på att mappa bort ev felaktiga pixlar.

Värt ett försök.

vad jag har förstått så fungerar mappningsfunktionen enbart för stillbilder och inte filmfunktionaliteten. Varför Canon har gjort så vet jag inte. Enkel interpolering på enstaka pixlar är inte många cpu cycler precis.

Länken är säker borta och gammal. Men killen som skriver tråden visar ju på exakt samma problem som du har, och han fick bort den med metoden som jag beskrev. Provade du?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto