Annons

Röd och blank hud!

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotosForever

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Jag har fotograferat en person som hade högt blodtryck. Personen är därför väldigt röd och blank i hyn. Hon är inte glad över det och vill att jag redigerar bort det i CS5.

Till en början svarade jag "lita på mig" och "inga problem". Det visade sig dock vara svinsvårt. Jag trodde att jag kunde lösa det med masker och lite levels, men icke.

Jag är i desperat behov av tips! Please!?

// Robban
 
Om du lägger upp en bild är det lättare att se vad som ska göras. Eller maila över en (hög upplöst) raw är det bästa
 
Blänk är svårt. Högröda ansikten kan man reducera med justeringslager hue/saturation (färg/mättnad?) och välja bara rött i rullardinen, dra mättnad lite till vänster.

Att lappa i högdagrar är svårare, nästan omöjligtnom man inte är duktig. Klon och kanske max 10 procent på flödet och försiktigt måla i lite hudton på blänken. Med så lite flöde brukar man sällan få med texturer i det man lappar i, så man får öva en del. Kör på kopielager så man kan backa om man inte gillar.
 
Det finns flera sätt... Gör ett kurvlager och justera det så det blir en bra men en liten överdriven hudton i rätt färg. Invertera en lagermask så den blir helt svart sen tar du en vit pensel och sänker opaciteten till så där 15-20 %. Då målar du fram den nya hudtonen där den behövs. när du gjort det så kan du smeta ut den med hjälp av feather i maskpanelen så borde du kunna få ett bra resultat... ett sätt som jag hade använt men det är som sagt tidigare enklare att se bilden för att ge bättre tips.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.