Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Röd framkallningslampa
- Trådstartare trax
- Start datum
Smw
Aktiv medlem
Jaså, så det det funkar alltså inte med lampa? Fotoaffären försökte kränga på en, fast han framkallade ju inte själv. Tyckte bara det skulle underlätta att se lite i mörkret men funkar det inte så funkar det inte!! Tack!
/NOVIS
Hej !
Det funkar jättebra, filmen blir alldeles svart.
Film är ( oftast ) pankromatiks, dvs nogorlunda lika känslig
för våglängder i det synliga spektrumet.
Fotopapper är det inte, känslighetsmax oftast åt det blå hållet,
samt låg känsliget för rött, gulgrönt, eller vad nu tillverkaren rekomenderar.
Ögat max för gulgrönt, dåligt för rött, dvs välj gulgrönt om möjligt.
--------------
Sen är känslighetskurvan lite "svårstartad" det behövs en grunddos
ljus innan svärtan kommer, har betydelse om man provar
mörkrumsljus, testa på ett papper belyst till en väldigt ljus ton,
täck halva, låt ligga ca 5 min i mörkrljuset, framkalla i mörker,
inget synbar skillnad , ok.
Har man möjlighet så målar man sitt mörkrum i gröngul nyans, även taket.
Sämsta färval: Blått.
I det fallet återkastas den blå delen från F-appr och slöjar, samtidigt
som ögat har dålig känslighet för blått och kanske inte ser slöjljuset.
//MW
(Alla ev stavfel beror på tagentbordet)
trax
Aktiv medlem
Hej !
Det funkar jättebra, filmen blir alldeles svart.
Kanon då kör vi på det!
millhouse
Aktiv medlem
Ska börja framkalla S/V negativ och undrar om det där med lampan. Googlat och fattar inte riktigt, funkar det bara till viss S/V film, tänker på panchromatic-film och orthokromatiskfilm, och måste det vara en speciell typ av röd lampa?
/Novis
Hej Hasse.
Gör som så att du på Photax.se på vänstersidan, Faktasidor, söker upp en PDF-fil med namnet
HANDBOK: En Hobby för dig. (PDF).
Här får du svart på vitt med ljuset vid laddning av film i dosan. Alltså totalt mörker. Att ladda film i dosa tränar man så att handgreppen sitter där i mörkret. I denna info finns hur det går till.
Så kort- köp gärna lampa MEN då skall du använda den när du gör kopior analogt på papper.
trax
Aktiv medlem
Hej Hasse.
Gör som så att du på Photax.se på vänstersidan, Faktasidor, söker upp en PDF-fil med namnet
HANDBOK: En Hobby för dig. (PDF).
Här får du svart på vitt med ljuset vid laddning av film i dosan. Alltså totalt mörker. Att ladda film i dosa tränar man så att handgreppen sitter där i mörkret. I denna info finns hur det går till.
Så kort- köp gärna lampa MEN då skall du använda den när du gör kopior analogt på papper.
Tack, den pdfen kände jag igen och har laddat ner den ser jag. Var väl från förra svängen jag va sugen på att görat själv.
Nu har jag laddat kameran med en färsk 36 rulle sen är det dags för första försöket!
millhouse
Aktiv medlem
Tack, den pdfen kände jag igen och har laddat ner den ser jag. Var väl från förra svängen jag va sugen på att görat själv.
Nu har jag laddat kameran med en färsk 36 rulle sen är det dags för första försöket!
Hej.
Som sagt välkommen bland dom analoga fotograferna.
Så som jag ser det så är det med färg i mörkrum enkelt. Mitt fotolabb har ljusa färger men jag har då använt mig av en matt vägg färg. Runt dom två förstoringsapparater som jag har så är väggarna och tak målat i svart och även då med matt färg. Nej. ett mörkrum skall var "trevligt" att gå in i. Gärna med lite favoritmusik. Oj, du kommer inte att gå ut på första taget.
Jag har ett särskilt rum för laddning av film för framkallning.
trax
Aktiv medlem
Hej.
Som sagt välkommen bland dom analoga fotograferna.
Så som jag ser det så är det med färg i mörkrum enkelt. Mitt fotolabb har ljusa färger men jag har då använt mig av en matt vägg färg. Runt dom två förstoringsapparater som jag har så är väggarna och tak målat i svart och även då med matt färg. Nej. ett mörkrum skall var "trevligt" att gå in i. Gärna med lite favoritmusik. Oj, du kommer inte att gå ut på första taget.
Jag har ett särskilt rum för laddning av film för framkallning.
Kul och det låter ju trevligt med fotolabb men jag ska förrst börja med framkalla negativen. Det som är sorgligt är att jag kunde ärvt utrustning för ett helt mörkerum men då var det inte intressant.
millhouse
Aktiv medlem
Kul och det låter ju trevligt med fotolabb men jag ska förrst börja med framkalla negativen. Det som är sorgligt är att jag kunde ärvt utrustning för ett helt mörkerum men då var det inte intressant.
Ja, kul är det rätta ordet med det jag kallar den "raka" linje för analogt, ta bilderna med film, framkalla filmen och sedan kopiera den på analogt papper. Tyvärr så var det väl en våg av mörkrums skrotning när det digitala kom och inte då minst bland landets fotoklubbar som i många fall haft bra mörkrum.
Om den analoga fotografin är tillbaka eller ej är svårt att uttala sig om.
För mig som haft möjligheten till mörkrum i snart 50 år ,nästan så det är dinosaurie varning, har det inte varit aktuell att skaffa digitalt helt enkelt för att jag har kontroll över hela "kedja" oberoende om det är s/v ,neg.färg eller dia.