Annons

Råfilm - VAR?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohannaReb

Aktiv medlem
Jag fotar numer så mycket svartvitt att jag nästa gång jag köper film ska införskaffa en filmladdare samt råfilm. Min favvis-film hittills är Fuji Neopan 400, men jag har inte hittat den i 30-metersrullar. Vet någon var jag skulle kunna få tag i det?

Jag har hört och läst lite om Efke också, och undrar om någon har lite erfarenhet att dela med sig av: hur är kornigheten? svår att framkalla? med vilken framkallare? hur är den att pressa? Priset är ju rätt bra på 30-metersrulle från photax.se.

Mycket tacksam för råd och tips!

Photax : http://www.photax.se har EFKE och även råfilm av de flesta märkena.

YFO: http://www.yfo.se har även de råfilm, men inte EFKE och dyrare än Photax.

NIKLAS
www.niklaswibom.com

Om du kan tänka dig Ilfords Hp5 plus så är det billigaste att köpa Efke 400 eller 400+ från Photax. Vad jag kommit fram till så är det samma filmemulsion under olika namn. Efke 400 tillverkas av Ilford och 400+ är en emulsion som Photax beställt från Ilford under eget namn. Jag har provat 400+ och negativen motsäger inte heller att det skulle vara samma film. Efke 400 och 400+ är fullt konkurrenskraftiga 400ISO-filmer.

tja, så Fujifilms sverige kontor en pling och fråga vet jag.

De har ju filmen i pancakes innan de hamnar på kasett så i värsta fall får du väll köpa en hel kaka =)

och då har du ju garanterat film för iaf ett par år.

Lycka till
C.

Efke-filmer

Jag har använt alla sorters Efke-filmer och funnit dem vara mycket bra. Som någon påpekat här nedan är 400-filmen identisk med Ilford HP5plus, den andra härstammar från det västtyska företaget Adox som sålde sin tillverkning till Jugoslavien för många år sedan. Kvaliteten är bra, gråskalan fin, den är att jämföra med Ilfords filmer och betydligt bättre än ex.vis Kodakfilmerna. Jag har framkallat dem i Rodinal med mycket bra resultat. Att kornigheten är större än vad man är van vid beror på framkallaren (Rodinal), inte filmen. Efke 50 kan Du utan att misshandla den, öka framkallningstiden med ½ minut och på ut 100 ASA. Efke 25 är den helt suveräna filmen för repro och vackra sommardagar. Framkalla den i Rodinal 1:100 i 14 minuter. För att sammanfatta: Dessa filmer är "robusta", inga konstigheter och med en god tolerans. Jag har bara funnit dem hos PHOTAX i Nybro, ett företag som jag kan ge de varmaste rekommendationer till att idka kommersiellt fotografiskt umgänge med.
Hälsningar, Uffe

Jag kan också rekommendera Photax när det gäller svartvitt. Bra att prata med om tekniska råd, val av framkallare osv. Ring - och beställ inte på nätet utan att rådgöra med dem.

Mitt råd: Köp storpack av den fabriksladdade filmen.
Jag har en filmladdare (av sk Computroltyp) liggande i en låda och några begagnade plastkassetter med skruvlock.

Nackdelen med att ladda själv är: 1. Det sista delen av filmen blir ljusskadad. 2. Man vet inte säkert hur många rutor det blir på rullen 3.Det finns risk för att du får repor etc på filme eftersom man frestas att återanvända filmkasetterna för många gånger. Man måste komma ihåh att hålla koll på hur många gåmger de använts.
4. Tänk också på att du måste köpa särskilda kassetter om du ska få filmen dx-kodad.

Erfarenhet: Efter att ha plåtat min systers bröllop med hemladdat och jag fick en repa på en av rullarna har jag kört fabriksladdat.

Ladda själv

Jag vet inte om jag har haft tur när jag har laddat själv, men jag har faktiskt aldrig (peppar, peppar...) blivit drabbad av repor på s/v-film. Ändock är många av mina kasetter urgamla. Sedan kanske det beror på hur man handskas med filmen vid laddning. Jag använder ingen apparat, det är för krångligt. Mitt "storfiskarmått" är ungefär en 36-film. Du kan också använda grovt snöre med knutar på för de olika filmlängderna. Sen tar jag ut, resp. stoppar i filmen i kasetten, inte sliter ut den. Då tror jag inte att man sliter så mycket på slitsarna på kasetterna. Vill man ha billiga kasetter, köp då Efke-filmen från PHOTAX, då får man både återanvändbara och DX-kodade kasetter. Inte så dumt...
Att vissa av våra fotolabb har en förmåga att repa diafilm är en annan femma, och då är kasetterna ändå aldrig använda tidigare. Så där tror jag inte att det beror på varken kameran eller kasetterna.
Lycka till!
Hälsningar, Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar