Annons

Råd :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ganska svårt att sätta skärpan manuellt med stor bländaröppning med de ganska små sökarna i de kameror vi diskuterar här. Din D200 ger autofokus med objektivet som heter 50 mm f/1,8 D, men en D3200 (eller D3300) gör det inte - ska du ha en ny kamera som ger AF med det objektivet måste du upp till D7100 (som är den som närmast motsvarar din D200).

D200 är ingen höjdare på höga ISO (jämfört med de kameror som kom efter den), så om du ska behålla den skulle jag rekommendera så ljusstarka objektiv som möjligt. D3200 är riktigt bra i dåligt ljus (ordentligt mycket bättre än din kamera) och med den får du som sagt autofokus om du väljer 50/1,8 G eller 35/1,8 G i och med att de objektiven har inbyggd fokuseringsmotor (vilket framgår av att de också har AF-S i modellbeteckningen).

Nackdelen med D3200 (eller den nya D3300) jämfört med din D200 är att de är instegskameror, så mycket av det du kan göra direkt med någon av alla knappar och rattar på den nuvarande kameran måste du in och pilla i menyerna i stället. Sökaren är också sämre, och det är inte alls samma kvalitetskänsla. Bildkvaliteten blir alltså bättre, men på bekostnad av hantering.

Asså, är det svårt att fokusera manuellt då menar du?
Men funkar de bra med den jag har idag d200an?
Jisses är ju en djungel detta! =/

Har du provat att köra med enbart manuell fokus med de kameror/objektiv du har?

Om inte, så prova att sätta fokusväljaren i manuellt läge och se hur många lyckade bilder du hinner få.

Att både hinna zooma och vrida fokus tror jag är uteslutet under ett bröllop. Skall du köra med manuell fokus så ligger objektiven med fast brännvidd bättre till.

Båda är svåra att fokusera manuellt med om man jämför med en äldre analog kamera. Det är därför de som är riktigt kräsna byter ut mattskivan mot en med mikroprismor.

Lite för länge sedan jag höll i en D200 för egentligen minnas hur sökaren var, men D200 var/är väl mera proffsorienterad så den hade/har säkert både riktigt pentaprisma och säkert större förstoring på sökarbilden än vad man hittar på Nikons D3xxx/D5xxx modeller, så chansen är att det går bättre på en D200. Men å andra sidan fungerar ju autofokus med detta objektiv på en D200 eftersom den har inbyggd fokusmotor vilket Nikons nya instegskameror saknar

Har du provat att köra med enbart manuell fokus med de kameror/objektiv du har?

Om inte, så prova att sätta fokusväljaren i manuellt läge och se hur många lyckade bilder du hinner få.

Att både hinna zooma och vrida fokus tror jag är uteslutet under ett bröllop. Skall du köra med manuell fokus så ligger objektiven med fast brännvidd bättre till.

På de bröllop som jag kört innan så har ja haft zoom men manuell fokus, af.- s nikkor 18-70 mm 1:3,5 och det har funkar bra, dock ej vart mycket i kyrkan på de bröllop jag haft dock men känner att jag vill kunna känns mig trygg i kyrkan med ljuset också:)

På de bröllop som jag kört innan så har ja haft zoom men manuell fokus, af.- s nikkor 18-70 mm 1:3,5 och det har funkar bra, dock ej vart mycket i kyrkan på de bröllop jag haft dock men känner att jag vill kunna känns mig trygg i kyrkan med ljuset också:)

Förstår inte riktigt varför du valt att köra manuell fokusering när du använder ett AF-S (Autofokus) objektiv. Men trivs du med att fokusera manuellt skall du naturligtvis fortsätta med det. Då är råden om en 35/1.8 och en 50/1,8 på din D200 bra och prismässigt bästa vägen :)

Förstår inte riktigt varför du valt att köra manuell fokusering när du använder ett AF-S (Autofokus) objektiv. Men trivs du med att fokusera manuellt skall du naturligtvis fortsätta med det. Då är råden om en 35/1.8 och en 50/1,8 på din D200 bra och prismässigt bästa vägen :)

haha ja jag vet knappt själv, har alltid arbetat så och svårt att bryta en vana, känns som jag har mer kontroll med manuellt :)

Tack för hjälpen!

Om du förmodan köper Tamron-objektivet, köp den med VC i modellbeteckningen då föregående modell har problem med skärpan. Äger själv modellen du länkar till och väntar på att den ska komma tillbaks från reparationen då den har "coma" samt fokusmotorn är dålig.

Sigma har också ett objektiv med samma funktionaliteter som Tamron och kostar ungefär lika mycket. De har dessutom bättre linser än Tamron. Kanske värt en extratitt?

Att den gamla modellen har problem med skärpan låter som ett problem med ditt ex. De flesta tester som jag sett har gett den gamla modellen mycket bra betyg.
http://www.photozone.de/nikon--nikk...pherical-if-nikon-test-report--review?start=1

Körde ett helt ovetenskapligt test själv Tamron 17-50 bl.2,8 VS Sigma 70 bl. 2,8.
Och sigman är ju ett erkänt skarpt objektiv.

Micke.

Bilagor

• Tamron-17-50.jpg
    Tamron-17-50.jpg
    313.6 KB · Visningar: 27
  • Sigma-70.jpg
    Sigma-70.jpg
    387.9 KB · Visningar: 21
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto