ANNONS
Annons

Råd vid objektivval

Produkter
(logga in för att koppla)

ek_an

Medlem
Premiärinlägg!

Är sedan en månad tillbaka ägare till en a57. Så här i efterhand hade jag kanske hellre köpt 77an då det är skönt med vädertätning.
Jag har en fråga gällande objektiv. Jag har tittat på två fasta sigaobjektiv;
50/1.4 DG HSM och 30/1.4 DC. 50mm är avsedd för FF och motsvarar ju då ~75mm med aps-c.
30mm är avsedd för aps-c sensorn och ger väl 30mm antar jag.

Min fråga är, vad ska jag välja? tanken är att ha ett bra objektiv för sämre ljusförhållanden, porträtt och landskapsbilder.
En fördel som jag ser med 50mm är väl om man vill byta till FF så kan man behålla objektivet. prisskillnaden är i stort sett noll.

Vore tacksam för svar då jag är rätt grön i objektivdjungeln.

Båda är den brännvidd som står på dem. 30mm-objektivet vinjetterar kraftigt på FF, det gör inte 50mm-objektivet.

Om du är van vid FF/Småbild/135-film så kan det vara vettigt att räkna om som du försökte dig på. 30mm-objektivet ger på en aps-c-kamera samma utsnitt/bildvinkel som ett 45mm-objektiv på FF. 50mm objektivet ger en bildvinkel motsvarande 75mm precis som du sade.

Kanske har du en typisk kitzoom till din kamera nu? I så fall rekomenderar jag dig att ställa den på 30 och 50 mm respektive. Det blir samma sak sett till hur mycket du får med i bild.

Båda är den brännvidd som står på dem. 30mm-objektivet vinjetterar kraftigt på FF, det gör inte 50mm-objektivet.

Om du är van vid FF/Småbild/135-film så kan det vara vettigt att räkna om som du försökte dig på. 30mm-objektivet ger på en aps-c-kamera samma utsnitt/bildvinkel som ett 45mm-objektiv på FF. 50mm objektivet ger en bildvinkel motsvarande 75mm precis som du sade.

Kanske har du en typisk kitzoom till din kamera nu? I så fall rekomenderar jag dig att ställa den på 30 och 50 mm respektive. Det blir samma sak sett till hur mycket du får med i bild.

Då klarnade det lite! Tack så mycket.

Valet mellan 30 och 50 är varken självklart eller enkelt. Rådet om att prova bägge brännvidderna med din normalzoom är ett sätt att utröna vad som passar dig. Ett annat är att titta igenom de bilder du har tagit tidigare. Vilken brännvidd har du använt mest? Vid vilka tillfällen har du saknat ljusstyrkan/möjligheten till kort skärpedjup?

Jag har ett 35/2,0 och ett 50/1,7 (båda är från Minoltas 80-talsgeneration) och tycker att de har väldigt olika användningsområde.
50 mm använder jag gärna som porträttobjektiv, men det har lite för snäv bildvinkel för att passa som allround för mig.
35 mm är ett fantastiskt objektiv att ha på för det mesta, men när jag tar porträtt tycker jag att jag får krypa lite för nära inpå för att det ska kännas bekvämt, både för mig och mitt "offer".

Låt inte valet av framtida kamerahus påverka det val du gör just nu alltför mycket. Om du kommer fram till att du skulle ha mest användning av 30-35 finns bara Sonys 35/1,4 om du köper nytt. Den är dyr och har inte rykte om att riktigt prestera för vad den kostar. På den svenska begagnatmarknaden kan det vara svårt att få tag 35:eek:r. Slå därför till på sigma som du kollat på, njut av de bilder du tar NU och skaffa ett 50 till ett eventuellt framtida FF-hus.

Till syvende och sist är det dina egna preferenser som måste styra. Lycka till med ditt val av den brännvidd som passar ditt fotograferande.

/Mats P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar