Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd vid köp av systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Gizze

Medlem
Hej!

Är ganska så ny här samt även när det gäller fotografering.
Jag har tidigare haft följande kameror Canon Eos 400D vilket var helt ok samt en Casio Exiilim EX-F1.
Nu är jag sugen på att köpa en ny/beg kamera och skulle vilja ha lite råd vid köp.
Jag har höga krav på bildkvallite och jag vill ha det bästa för pengarna.
Så vad anser ni vara bäst för runt 5-7000kr?
För dessa pengar får man nog inget vidare som är nytt men men.

Hoppas på lite tips från er.
 
Tyvärr tror jag inte du får någon ny kamera med bättre bildkvalitet för 5-7k. 40D är tämligen likvärdig 400D. Skiljer en del i brus på iso1600, men annars är det inga större skillnader.

Vill du ha bättre bildkvalitet är det nog en fullformatare som gäller, men även begagnad går en 5D för ca 10k.

Kanske en 1D eller 1Ds av äldre modell kan vara något. Jag vet inte hur bildkvaliteten står sig på de första modellerna dock.

Jag är inte alls någon expert på detta, men det kommer snart någon som är det =)


Varför vill du byta?
Är det bildkvalitet på höga ISO du är ute efter, eller är det generell bildkvalitet?

Du är ganska ny på fotografering säger du.
400D är ingen dålig kamera vad det gäller bildkvalitet. Med bra optik (vilket är den faktor som faktiskt mest av allt bestämmer bildkvalitet) och rätt handhavande presterar den mycket bra.
 
JAg tror också att det är bättre att lägga pengarna på objektiv, blixtar, stativ istället för hus. Huset blir inte märkbart bättre så länge du inte väljer att köra ff istället och till det räcker inte din budget.
 
Nya glugg i ställlet

JAg tror också att det är bättre att lägga pengarna på objektiv, blixtar, stativ istället för hus. Huset blir inte märkbart bättre så länge du inte väljer att köra ff istället och till det räcker inte din budget.

Lägg pengarna på objektiv så får du troligen större kvalitetsförbättring. Nu framgår det inte vilket/vilka objektiv du har?
 
Tack för era svar =)
Jo det är klart att kvalitén på bilden har mycket med användaren samt objektiv att göra men jag vill inte ha några större begränsningar på själva kameran.
Som jag även skrev så var det kameror jag har ägt tidigare som jag då inte har kvar tyvärr :(

Jag saknar att kunna ta bra bilder och än mer när polarna köper nya nu.
Har tittat runt lite även ringt runt till lite säljare och förhört mig lite om vad som dom tycker är bäst för pengarna.

Jag kan kanske tänkas gå upp en liten aning i pris och jag har kollat på två olika nu som jag då även vill höra om lite med er vad ni tror är det bästa köpet.

2 val: Canon EOS 40D ( 7700kr ) eller en Nikon D200 ( 7900kr ).

Vad skulle ni ha valt och varför? för och nackdelar? Skillnaden?
 
Först måste du nog kolla lite på objektivmarknaden. Vilket system har den optik som du helst vill ha, och kanske kommer vilja ha i framtiden.

Sen är det ganska personligt om man gillar Canon, Nikon, Sony, Pentax, osv. Vissa tycker att Nikon är skönast att hålla i och att deras knappar sitter bäst till osv. Kanske kan du gå till en affär och känna lite, eller låna av en kompis.

Det tycker jag är det viktigaste att börja med.

Sen kan man börja titta på specarna för kamerorna.
 
Jag hade en 400D och var nöjd med den då, skaffade en 20D och snabbt därefter blev den en 40D med batterigrepp,

Steget mellan 400D och 40D är enormt anser jag.
Se till handhavandet bara, så mycket mer känsla att fota med en 40D.

Jag hade gått på 40D alternativet.
En mycket bra kamera som du kommer att bli mycket nöjd med.
Nikon D200 har jag inte ägt men vet hur bra EOS 40D är.

Priserna du nämner, vad ingår i detta?

MVH Julle.
 
Senast ändrad:
Steget mellan 400D och 40D är enormt anser jag.
Se till handhavandet bara, så mycket mer känsla att fota med en 40D.

Ja det är enormt, men bildkvaliteten är i princip densamma. Lite bättre på iso1600 dock.

Är själv hemskt sugen på att byta upp mig till en 40D.
Det är främst det att den är större och rejälare med lite bättre väderskydd, samt att AF är en helt annan sak än på 400D.

Men jag kan inte motivera pengarna rikigt, dessutom vill jag ha en ny skärm och profileringsutrustning =D
 
Jag hade en 400D och var nöjd med den då, skaffade en 20D och snabbt därefter blev den en 40D med batterigrepp,

Steget mellan 400D och 40D är enormt anser jag.
Se till handhavandet bara, så mycket mer känsla att fota med en 40D.

Jag hade gått på 40D alternativet.
En mycket bra kamera som du kommer att bli mycket nöjd med.
Nikon D200 har jag inte ägt men vet hur bra EOS 40D är.

Priserna du nämner, vad ingår i detta?

MVH Julle.

Hej!

Priserna är bara för huset.
 
Hej!

Priserna är bara för huset.

Jag sålde min 40D när jag köpte 5D.
Det jag sålde var:

CANON EOS 40D hus.
CANON EF-S 18-55 med motljusskydd och filter.
CANON original batterigrepp
CANON 430EX blixt med omnibouncer
Dubbla batterier
Lcd skydd
+ allt annat som programvara, originalkartonger etc.
Garanti kvar samt kvitton.
Allt som nytt och sparsamt använt.

Detta såldes för 9000:-

Priset du nämner skulle jag inte betala.
Du är ju snart uppe i ett ok 5D hus prismässigt.
 
Senast ändrad:
Det jag inte riktigt förstår är hur du ska klara dig med en budget på 5-7000, när enbart huset du planerar att köpa kostar 7900:-.

Vad är du ute efter för optik? Blixtar? Stativ?

Blir dessvärre inte så bra bilder utan gluggar, ens om du skulle köpa 1DsMkIII..
 
Hej!

Att köpa en ny för dom pengarna ( 5-7000kr ) går men blir ingen dunder kamera.
Men jag skrev även att jag är sugen på att köpa en ny/beg kamera.
Så även en beg kamera funkar för mig :)
En ganska så ok kamera kan man få runt dom pengarna eller någon krona mer :)
 
Jag förstår att bildkvalitet är av vikt för dig och då kan vi dela upp detta ämne i 3 delar, rangordnat i vad jag tror är viktigast

Kunskap
Objektiv
Kamera

Kunskapen vet jag inget om, du kan vara ett naturunder, vad vet jag, men att behärska utrustningens alla delar samt behärska "teorin" runt fotografering är ytterst viktigt. Att sedan kunna "se" vad som blir en bra bild är också viktigt. Allt detta får du avgöra om du behärskar, men det är här en bra bild skapas, både "kvalitetsmässigt" samt bildmässigt.


Objektivet är ett viktigt redskap som avgör mycket gällande det jag tror du menar med bildkvalitet, ett dåligt objektiv är dåligt och resultatet blir där efter. men behärskar du inte tekniken tillfullo så kan även ett bra objektiv ge skitresultat, därav är objektivet underordnat kunskap. Bör tilläggas att ett dåligt objektiv kan bli nog så bra med rätta kunskapen.

Kameran är naturligtvis också ett måste, men har inte alls samma inverkan på kvaliten som man kan tro, visst är det bra med en stor sensor, eller många Mega pixlar till en viss gräns, visst är höga ISO toleranser bra och snabba serietagningar, men det är ganska liten skillnad mellan kamerorna, då har kunskapen en större avgörande faktor.

Att därför gå baklänges känns för mig helt fel. Skaffa dig en beg 400/450D igen alt 40D, satsa på ok objektiv, lär dig fotografera ordentligt INNAN du tror att kameran inte duger längre. tro mig, den dagen en 450D eller 40D sätter begränsningen i din utveckling, den dagen vet du exakt vad du skall köpa!
 
Bra råd ....

... som många här på Fotosidan skulle behöva läsa. Det blir ofta väl mycket teknikfokus som skall lösa det mesta. Ta inte illa upp alla ni med stor erfarenhet - detta gäller naturligtvis de mindre erfarna fotograferna.
 
... som många här på Fotosidan skulle behöva läsa. Det blir ofta väl mycket teknikfokus som skall lösa det mesta. Ta inte illa upp alla ni med stor erfarenhet - detta gäller naturligtvis de mindre erfarna fotograferna.

Men det är ju så mycket lättare att skylla på kameran.
Och så är det ju ett jättebra argument för att köpa nya grejer ;)
"Äsch, om jag ändå hade ett 200mm f/2, då skulle jag kunna ta den där bilden, men med 70-200/2.8 går det inte" och så har man fått en "bra" anledning till att köpa på sig ett nytt objektiv ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.