Annons

Råd vid köp av kamera i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

davgus

Ny medlem
Hej

Det är så att en kollega ska till Seatle och har erbjudit sig att köpa med lite prylar hem. JAg har under en tid sneglat på en canon s95 och därför passade detta tillfälle utmärkt.

Vad jag nu undrar är vilka nackdelar man bör väga mot att spara ca 1000kr. Hur är det tex med garantier och funkar batteriladdaren som följer med i våra elnät här hemma?

/David

Ok, sorry, tänkte inte på att han skulle bära med sig det själv.

Fast det kräver ju att han inte köper något till sig själv.

Smita från moms och tull??
Kameran kostar 400 dollar i USA... är det inte under maxgränsen för varuvärde man får ta in i Sverige utan att tulla?
Maxgränsen är 4300 kr.

Men köper man kameran i USA får man ingen garanti (med mindre än att man skickar tillbaka kameran till USA). Batteriladdaren kommer att behöva ny sladd/adapter, men det är ett överkomligt problem.

Hej och tack för svaren!

Jag tror inte det blir så mkt mer saker han köper med sig än denna kamera och ett par löparskor.

Vart får man tag på ny kabel och nätadapter om det skulle vara aktuellt?

Går sladden att byta är det är en vanlig apparatsladd för 30 kr på Clas Ohlson, en sån som passar på gamla bandspelare och som har en kontakt som ser ut som en åtta.

Någon annan vet säkert bättre, men jag vet att vissa Canon-laddare inte har haft utbytbar sladd....

Detta förutsätter att Canon levererar en universalnätadapter även i USA. Det är dock väldigt vanligt att företagen dit levererar en 115V 60 Hz laddare, som inte funkar här. Det går förstås att köpa en ny laddare från Canon Sverige, men ofta är dessa rejält dyra. I detta fall är lönsamheten tveksam, och skulle det vara något fel på kameran hamnar du direkt på minus.

Detta förutsätter att Canon levererar en universalnätadapter även i USA. Det är dock väldigt vanligt att företagen dit levererar en 115V 60 Hz laddare, som inte funkar här.
Nej, det är inte "väldigt vanligt". Tvärtom. Och att Canons laddare klarar både amerikansk och svensk spänning vet vi.

Laddaren fungerar lika bra här, men stiften på den är fel, och de sitter fast i laddaren, så man måste ha en adapter. Likadant med den G11 jag köpte i USA, exempelvis.

Besparingen är ganska liten på en såpass billig kamera, men köper man dyrare blir det istället så att det blir tullpliktigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar