Annons

Råd till köp, Pentax K20

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas-E

Avslutat medlemskap
Hej,

Är ny medlem här på fotosidan.se och hoppas med det kunna få ut mer av mitt intresse för fotografering. Äger idag en digital kompaktkamera från Olympus och känner att mitt intresse mer eller mindre kräver en digital systemkamera.
Som far till två barn och önskan att kunna fotografera ute i skog och mark har jag riktat in mig något på Pentax K20D. Mycket för allvädershuset, men även för att den fått bra kritik. Ska inte sticka under stolen med att jag gillar något "ovanligare" märken än de mer klassiska Canon exempelvis. Har dock ögonen på Canon 40D också... så kommentera gärna.

Nu till den egentliga frågeställningen. Säg att jag väljer en K20D. Vilket objektiv passar mig?
Ska det vara ett allvädersobjektiv också?
Känner själv att jag vill ha ett ljusstarkt objektiv och har hittat ett från Tamron, Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di for Pentax/Samsung, som jag tycker verkar lämpligt.
Tycker helst inte om att fotografera med blixt. Vill kunna ta bra bilder på barnen, gärna med kort skärpedjup, samt kunna zooma något för att kunna ta bilder på semester eller i naturen.

Hoppas det finns någon som orkar läsa mitt inlägg :) och känner för att hjälpa mig mot ett bättre fotograferande.

Tack!

Jonas

Hej Jonas och välkommen till Fotosidan!

Jag tycker du borde satsa på två objektiv.

Ett fast objektiv med bländare omkring 1.4 för att fota dina barn med kort skärpedjup och utan blixt inomhus etc.

Om du köper kameran med kitzoomen (typ 18-55mm), satsa på en telezoom med brännvidd omkring 50-300mm.

Om du köper kameran utan kitzoom, satsa på en superzoom (vidvinkel-tele) för allround/semester, brännvidd typ 18-250mm.

Hej Jörgen, och tack för ditt svar,

Låter klokt att satsa på ett ljusstarkt objektiv som du nämner. Nu kommer jag försöka hålla nere kostnaderna något, men hittade ett objektivsom verkar prisvärt: Samyang MF 85/1,4. Det står att de ska vara bra för porträttfotografering, vilket kan passa mig. Frågan är bara om det blir svårt att få skärpa om barnen ränner omkring för mycket :) Tycker i och för sig om att fotografera ögonblicken, när de står stilla och tittar på något exempelvis. Inte så konstruerat utan mer en känsla av vad som händer just då.

När det gäller zoomen bör den börja på 50- då eller fungerar det som med detta som börjar på 70- : Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO?
Är det för klent med en brännvidd upp till -200 som på Pentax 50-200 allvädersobjektiv?

Det är mycket att tänka på och en hel del jag lär mig bara genom att söka efter olika objektiv och läsa om dem. Inspirerande!

Mvh Jonas

Är det för klent med en brännvidd upp till -200 som på Pentax 50-200 allvädersobjektiv?

Hej Jonas....å välkommen hit!

Klart du skall bli Pentaxian :)

http://www.pentaxian.com/#

Upp till 200mm på en kamera med APS-C sensor (motsvarar 300 mm på fullformat) är perfekt för handhållet foto. Längre brännvidder och det krävs som regel stativ för skarpa bilder. Således är inte i mina ögon xx-300mm zoomar så mycket att hänga i julgra'n eftersom folk i gemen frestas använda dessa handhållet på längsta brännvidden och då ofta blir besvikna på oskarpa bilder. Nej....hellre en lätt "walkaround-zoom" upp till 200mm och sedan komplettera tex med ett fast 300mm tele eller eller längre zoom, 100-300, 100-400 edyl.

Pentax nyaste konsumentobjektiv med WR (väderskydd) är mycket trevliga och har finfin byggkvalitet för sin prisklass. Skyhögt över andra märkens konsumentzoomar i detta avseende.

Pentax K7 är ju oerhört prisvärd i förhållande till prestanda och byggkvalitet. Kanske inte så dumt att satsa på ett prisvärt paket med K7 + nya 18-55 WR och 50-200 WR!? Cashback nu oxå!!!

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-718200

Vill du sedan ha ett ljusstarkt och snabbfokuserat objektiv för bla porträttfoto och "actionfoto" på ungar odyl i befintligt ljus...finns ju Pentax nya 55/1,4...ett oerhört fint objektiv :)

http://www.dpreview.com/lensreviews/pentax_55_1p4_p15/

mvh / Matti

Senast ändrad:
Skippa kitobjektivet. Det är inte så roligt.

Jag skulle (som du är inne på) satsa på normalzoom med f2.8. Antingen 28-75mm eller en 17-50mm. Både Tamron och Sigma har prisvärda alternativ.

28mm som vidvinkel är ganska snålt. Jag är själv sugen på en Tamron 17-50mm f2.8.

Hej och tack för alla svar,

Det är pefekt att få kommentarer så här. Jag brukar verkligen undersöka marknaden innan köp så detta är perfekt.

Som jag förstått det så har alltså en K20D en APS-C sensor...?
I så fall verkar det ju som jag ska beräkna om siffrorna en del för objektiven gällande brännvid. Läste något om det, men vet inte om jag fick full koll... Som Matti skriver så är ju ett -200 likvärdigt med ett -300. Tittar jag på 18- objektiv så räknas de väl om till typ 28- eller...?
Ett 28- blir alltså ännu mer... Vilken djungel :)

Känns ändå som att det vore perfekt att köpa huset separat, ett Pentax allvädersobjektiv 50-200, samt ett med typ 18/28-50. För jag förmodar att jag kommer saknas de lägre brännvidderna om jag köper ett fast istället för det senaste.

Matti <<< Du skriver om K-7, som jag förstått är ett riktigt bra köp, men frågan är om jag behöver den. Skulle vara för möjligheten att filma då, men kostnade skenar iväg som för ett extra objektiv istället. Ett bra tips, och en fråga om pengar helt klart!

Stort tack till alla igen, känns härligt att vara på väg att bli Pentaxian :)

Mvh Jonas

Du skall multiplicera brännvidden på objektivet med 1,5x för att få den skenbara brännvidden du upplever på en APS-C sensor. Detta tack vare att bilden i princip är beskuren om man jämför med en fullformatsensor (eller det gamla filmformatet på 135-filmen).

K20D är en finfin kamera....men K7 är helt helt underbar. Alla små missar från K20:an är tillrättalagda och det finns inga som helst brister i utförande och ergonomi enligt mitt sätt att se det :) Bildkvaliteten mellan dem är helt jämförbar men K7:an är vassare på alla plan vad gäller handhavande och "trevlighet"...den är så enkelt och intuitivt konstruerad....skänker ren och skär fotoglädje helt enkelt :)

Köper du en K20 och blir biten av foto med digital systemare (vilket jag tror du blir) kommer du med stor sannolikhet sukta efter en K7:a inom nåt år eller så. Å andra sidan finns en del beggade K20 ute nu till bra pris (folk som vill uppdatera till K7:an...been there done that ;-)....å K20 är som sagt ett mycket fint hus det med! Autofokusen på K7 är dock en hel del bättre...ffa följande AF....det kan vara viktigt vid foto av lekande ungar odyl!

Cyberphoto har ett kit med K7:an + Tamrons fina 17-50/2,8 just nu tror jag.....(om du vill ha en optik som är optiskt bättre och mer ljusstark än kitzoomen...dock ej väderskyddad!).

mvh / Matti

Senast ändrad:
Ja du Matti, det här var inte lätt :)

Vore ju onekligen riktigt trevligt med en K-7a, men vi får se. Som du säger så finns det säkert en del K20D där ute på begagnatmarknaden, om inte så lär det ju dyka upp fler och fler. Kanske till och med är så att priset sänks något i butikerna, men det kanske det redan gjorts?

Undrar hur priserna ligger i Thailand... ska dit efter nyår så kolla kan jag ju alltid, såvida inte det blivit ett köp innan dess förstås :)

Har fått en hel del mer kunskap nu tack vare alla svar, vilket jag är mycket tacksam för! Får försöka se över mina behov, eller snarare inriktning, med mitt fotograferande och försöka utgå från det.

Känns som att ett löst hus, tillsammans med två prisvärda objektiv med bra recensioner kan vara något, Tamrons 17-50/2.8 samt ett Pentax 50-200 allväders kanske...

Får väl se till att hitta några axplock ur min bildsamling så att det finns något att kritisera också. Det är ju så man lär sig :)

Mvh Jonas

Hej

Skaffade en K20 i början på 2008 när den kom, en kanonkamera på många sätt, tyckte den då,iallafall på pappret, överträffade Nikons & Canons motsvarigheter, och gav mycket för pengarna, men med vad jag vet idag hade jag nog inte gått på Pentax valet.
AF-systemet är inte upp till förväntan alls, inte i närheten av de andra märkena, långsamt och osäkert. Sämst funkar det med ljusstarkt Pentax FA50/1.4 av någon anledning.
Försöker själv fota barnen vid Jolleseglingar och Bandyträningar men det är låg direkt-ok map fokus.(Kameran har varit på kontroll flera grr men är OK). Så för "barn in action" finns bättre val.
Förutom AF är K20 en bra kamera tycker jag.
Klämde på en K-7 häromdagen och den verkar vara bättre...

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto