???
Förstår inte riktigt poängen med ditt inlägg. Kanske du gjort som jag och tagit några öl ikväll? Men jag tänkte ändå svara seriöst för att inte förvirra trådskaparen, som uppenbarligen inte har någon direkt erfarenhet av systemkameror. Meningen med mitt förra inlägg var att jag tyckte det var fel att säga att man behöver ha ljusstarka objektiv för att frysa rörelser (inlägget jag kommenterade kunde i alla fall tolkas så). Det är endast slutartiden, och/eller användande av blixt, som avgör om man fryser en rörelse eller inte. Objektivet har i sig ingen direkt inverkan på saken. Med ljusstarka objektiv kan man dock ställa in större bländare (mindre tal) som i sin tur ger kortare slutartid (och även kortare skärpedjup). Det är guld värt i mörkare omgivningar. T.ex. på konserter kör jag ofta högsta iso (1600) och största bländare (f/1.8 med mitt Nikkor 35/1.8) och får ändå svårt att hålla slutartiderna tillräckligt korta. Med mitt kitobjektiv som är mångdubbelt ljussvagare, är det direkt omöjligt att få acceptabla bilder i den omgivningen....
PS. Försök få klamrarna rätt då du citerar inlägg, så blir det lättare att läsa dem. DS.
Några öl, för att kunna skriva på FS Forum?
Knappast, den drycken har jag passerat för länge sedan, det var i tonåren när inget annat fanns till hands.
Både text och tagna bilder blir bäst med en vaken och nykter fotograf.
Du reagerade på ett tidigare svar, av Rickenbacker:
" För att plåta snabba skeenden, frysa rörelser och så vidare, behöver du objektiv med stor största bländare. Det får du inte med någon nybörjarkamera, men det finns att köpa till så gott som alla system. "
Det behövs inte mera än så här, för att få bilder i något svagt ljus, kornigt (analogt media) eller brusigt (digitalt media) blir det, javisst, men fullt användbara bilder.
ISO 1600-3200 bländare 4 exp.tid 1/500 sek. (2,8/135mm)
Dessa inställningar, på kamerahuset, har jag använt i skogarna runt Värmland, när bilar i Svenska Rallyt flög fram över grusvägarna.
Största bländaren användes senare under kvällen, när ljuset blev ännu sämre.