Annons

Råd till att köpa första system

Produkter
(logga in för att koppla)

Jen90

Medlem
Hej!
Jag ska köpa min första system kamera.
Så behöver hjälp om vad jag ska tänka på.
Jag vill fota tex. när bild, frysning av rörelse, natur och djur bilder.
Vill hellst att märket ska vara en Nikon.
Har ca mellan 3000-4000kr.

Jag undrar också vad D betyder på kamerorna och sen siffrona bakom. ( Tex. Nikon D3000)

Tacksam för alla svar
 
Hej ! Har själv Nikon men märke spelar ingen roll,den blir inte bättre för att det står Nikon på den.För 3-4000 finns det inte mycket att välja på om du köper nytt.Kolla hellre någon begagnad av olika märke !Nikon D3000 är ingen höjdare precis,en långsam kamera med äldre teknik.Kolla på Pentax,Sony och Olympus du får nog mer för dom pengarna där,annars är Canon 1000D mer lämpad än Nikon D3000!

MVH.Jonas !
 
Jag vill fota tex. när bild, frysning av rörelse, natur och djur bilder.

Dessa saker har inget med kameramärke att göra.. Utan sådana sakar handlar om fotokunskaper ... Samt rätt objektiv för dom fotosituationer du skall fota under..

Och alla märken har objektiv som klarar detta du vill uppnå..

Läs Jonas inlägg..

Mvh
Tobbe.
 
Hej!
Jag ska köpa min första system kamera.
Så behöver hjälp om vad jag ska tänka på.
Jag vill fota tex. när bild, frysning av rörelse, natur och djur bilder.
Vill hellst att märket ska vara en Nikon.
Har ca mellan 3000-4000kr.

Jag undrar också vad D betyder på kamerorna och sen siffrona bakom. ( Tex. Nikon D3000)

Tacksam för alla svar

Du behöver knappast någon speciell hjälp, från FS Forum, att få reda på vad du ska tänka på, gå in till en seriös fotoaffär med ett stort sortiment, greppa olika D-SLR, systemkameror, av olika tillverkare, DU AVGÖR VILKEN KAMERA DU VILL KÖPA; helt en egen känsla, alla inom den sk. konsumentklassen ger perfekta bilder, - om du har lärt dig hantera kameran rätt, det gör man inte den första dagen!

Alla tillverkare har ett stort tillbehörssystem, som du eventuellt tidigast, efter inlärning av kameran, kan fundera över vad du då behöver köpa.

Frysa rörelser kan alla kameror, billiga som dyra, kunskap över kameror och fotografi, analogt eller digitalt, hämtar man själv helt enkelt genom självstudier, det finns mängder med litteratur.

Här på FS Forum är vi många med flera års erfarenhet, av fotografering, alla har vi inhämtat det genom praktisk fotografering och nyttiga självstudier, det finns inga genvägar ......................
 
Dessa saker har inget med kameramärke att göra.. Utan sådana sakar handlar om fotokunskaper ... Samt rätt objektiv för dom fotosituationer du skall fota under..

Och alla märken har objektiv som klarar detta du vill uppnå..

Läs Jonas inlägg..

Mvh
Tobbe.

Tack för det Tobbe ! Läser alltid trådarna där du är inblandad och måste säga att utan dig hade forumen inte varit så roliga,man får alltid ett gott skratt när man läser dina inlägg och jag håller alltid med dig ! Lycka till !
 
Jag undrar också vad D betyder på kamerorna och sen siffrona bakom. ( Tex. Nikon D3000)

"D" betyder digital. Siffrorna betyder ingenting, de är bara ett namn för att hålla isär modellerna. Stigande tal inom en modellserie brukar betyda ökande pris och funktioner. D5000 har fler funktioner och är dyrare än D3000, D60 är mer avancerad än D40, osv.

Till det pris du nämner får det bli begagnat. Vilken modern Nikon som helst gör jobbet. D40, D40x, D60, D3000 har ungefär liknande utförande och kan passa bra som första kamera. Det objektiv som oftast sitter på en sådan kamera, Nikon zoom 18mm till 55mm, är bra.

Man brukar säga att en modern digital systemkamera oftast är bättre än sin fotograf! Köp eller låna alltså en fotobok som första tillbehör!

Per.
 
Spelar ingen större roll vilket system du väljer, kolla lite vilka objektiv som finns, hur begagnatmarknaden ser ut o s v, men i slutänden är det bäst att välja den kamera som känns bäst i handen och är bekvämast att jobba med - alla moderna systemkameror är tekniskt mycket bra.

För att plåta snabba skeenden, frysa rörelser och så vidare, behöver du objektiv med stor största bländare. Det får du inte med någon nybörjarkamera, men det finns att köpa till så gott som alla system.
 
Spelar ingen större roll vilket system du väljer, kolla lite vilka objektiv som finns, hur begagnatmarknaden ser ut o s v, men i slutänden är det bäst att välja den kamera som känns bäst i handen och är bekvämast att jobba med - alla moderna systemkameror är tekniskt mycket bra.

För att plåta snabba skeenden, frysa rörelser och så vidare, behöver du objektiv med stor största bländare. Det får du inte med någon nybörjarkamera, men det finns att köpa till så gott som alla system.

Första stycket instämmer jag med. Det andra kanske är en något förenklad bild av hur det är. Man kan frysa rörelser och plåta snabba skeenden med billiga kameror också - allt beror ju på hur mycket ljus som finns. Alla systemkameror klarar väl idag en slutartid på 1/4000s vilket är en extremt kort tid som fryser i princip vilken rörelse som helst. 1/500s brukar räcka till gott och väl för att frysa rörelser. Dock är det inte alltid som man har möjlighet att använda tillräckligt kort slutartid med ett ljussvagt kitobjektiv, helt enkelt för att ljuset inte alltid räcker till.

En blixt är förresten också bra för att frysa rörelser.

Edit:
Här är en exempelbild tagen med kort slutartid (1/3200s). Iso 400, bländare f/5. Tagen med en billig Sigma 70-300/4-5,6 telezoom.

DSC_5202-1.JPG
 
Senast ändrad:
Hej ! Har själv Nikon men märke spelar ingen roll,den blir inte bättre för att det står Nikon på den.För 3-4000 finns det inte mycket att välja på om du köper nytt.Kolla hellre någon begagnad av olika märke !Nikon D3000 är ingen höjdare precis,en långsam kamera med äldre teknik.Kolla på Pentax,Sony och Olympus du får nog mer för dom pengarna där,annars är Canon 1000D mer lämpad än Nikon D3000!

MVH.Jonas !

Tack för svaren alla ni ;D
 
Dock är det inte alltid som man har möjlighet att använda tillräckligt kort slutartid med ett ljussvagt kitobjektiv, helt enkelt för att ljuset inte alltid räcker till.

/QUOTE]

Inte riktigt sant!
Med ett relativt ljussvagt objektiv kan du ändå "frysa" en snabb rörelse, - bara att öka känsligheten till över ISO 1600 eller ännu högre, med den största bländaren av t.ex. 4, bör exp.tiden ändå bli kort/snabb!
Helt mörkt bör det inte vara, vid plåtningen!
Men det visste du väl redan, ha-ha!
 
Dock är det inte alltid som man har möjlighet att använda tillräckligt kort slutartid med ett ljussvagt kitobjektiv, helt enkelt för att ljuset inte alltid räcker till.

Inte riktigt sant!
Med ett relativt ljussvagt objektiv kan du ändå "frysa" en snabb rörelse, - bara att öka känsligheten till över ISO 1600 eller ännu högre, med den största bländaren av t.ex. 4, bör exp.tiden ändå bli kort/snabb!
Helt mörkt bör det inte vara, vid plåtningen!
Men det visste du väl redan, ha-ha!

???

Förstår inte riktigt poängen med ditt inlägg. Kanske du gjort som jag och tagit några öl ikväll? Men jag tänkte ändå svara seriöst för att inte förvirra trådskaparen, som uppenbarligen inte har någon direkt erfarenhet av systemkameror. Meningen med mitt förra inlägg var att jag tyckte det var fel att säga att man behöver ha ljusstarka objektiv för att frysa rörelser (inlägget jag kommenterade kunde i alla fall tolkas så). Det är endast slutartiden, och/eller användande av blixt, som avgör om man fryser en rörelse eller inte. Objektivet har i sig ingen direkt inverkan på saken. Med ljusstarka objektiv kan man dock ställa in större bländare (mindre tal) som i sin tur ger kortare slutartid (och även kortare skärpedjup). Det är guld värt i mörkare omgivningar. T.ex. på konserter kör jag ofta högsta iso (1600) och största bländare (f/1.8 med mitt Nikkor 35/1.8) och får ändå svårt att hålla slutartiderna tillräckligt korta. Med mitt kitobjektiv som är mångdubbelt ljussvagare, är det direkt omöjligt att få acceptabla bilder i den omgivningen....

PS. Försök få klamrarna rätt då du citerar inlägg, så blir det lättare att läsa dem. DS.
 
???

Förstår inte riktigt poängen med ditt inlägg. Kanske du gjort som jag och tagit några öl ikväll? Men jag tänkte ändå svara seriöst för att inte förvirra trådskaparen, som uppenbarligen inte har någon direkt erfarenhet av systemkameror. Meningen med mitt förra inlägg var att jag tyckte det var fel att säga att man behöver ha ljusstarka objektiv för att frysa rörelser (inlägget jag kommenterade kunde i alla fall tolkas så). Det är endast slutartiden, och/eller användande av blixt, som avgör om man fryser en rörelse eller inte. Objektivet har i sig ingen direkt inverkan på saken. Med ljusstarka objektiv kan man dock ställa in större bländare (mindre tal) som i sin tur ger kortare slutartid (och även kortare skärpedjup). Det är guld värt i mörkare omgivningar. T.ex. på konserter kör jag ofta högsta iso (1600) och största bländare (f/1.8 med mitt Nikkor 35/1.8) och får ändå svårt att hålla slutartiderna tillräckligt korta. Med mitt kitobjektiv som är mångdubbelt ljussvagare, är det direkt omöjligt att få acceptabla bilder i den omgivningen....

PS. Försök få klamrarna rätt då du citerar inlägg, så blir det lättare att läsa dem. DS.

Några öl, för att kunna skriva på FS Forum?
Knappast, den drycken har jag passerat för länge sedan, det var i tonåren när inget annat fanns till hands.
Både text och tagna bilder blir bäst med en vaken och nykter fotograf.

Du reagerade på ett tidigare svar, av Rickenbacker:

" För att plåta snabba skeenden, frysa rörelser och så vidare, behöver du objektiv med stor största bländare. Det får du inte med någon nybörjarkamera, men det finns att köpa till så gott som alla system. "

Det behövs inte mera än så här, för att få bilder i något svagt ljus, kornigt (analogt media) eller brusigt (digitalt media) blir det, javisst, men fullt användbara bilder.

ISO 1600-3200 bländare 4 exp.tid 1/500 sek. (2,8/135mm)

Dessa inställningar, på kamerahuset, har jag använt i skogarna runt Värmland, när bilar i Svenska Rallyt flög fram över grusvägarna.
Största bländaren användes senare under kvällen, när ljuset blev ännu sämre.
 
Jag tror vi talar förbi varandra av nån orsak. Självklart så måste man ibland höja iso för att få tillräckligt korta slutartider. (På min kamera vill jag däremot inte gärna gå upp till 3200 då det är högläge och väldigt brusigt).

Jag tycker inte att man nödvändigtvis behöver skaffa objektiv med stor största bländare (t.ex. 2,8) för att frysa rörelser, vilket Rickenbackers inlägg gav bilden av. Klart att det alltid underlättar att ha ljusstarka objektiv, men det är ett måste bara då ljuset är så dåligt att inte ens högsta iso och största bländare (på en kitzoom t.ex. 4) längre räcker.

Kitobjektiv och instegskameror är fullt kapabla till att frysa rörelser, det var poängen med mitt första inlägg i tråden. Problem uppstår först då det är sämre ljusförhållanden.
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto