Annons

Råd til en färgblind

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Mitt största problem när det gäller bildbehandling är att jag är färgblind (sju procent av alla män lär vara det).
Före digitaltiden var jag en erfaren svartvitfotograf. Att jobba med färg i mörkrummet var inte att tänka på. Gröna gubbar överallt.
Nu, tack vare macen, och PS CS så har jag fått en hel del hjälp.
I grunden är jag noga med vitbalansen.Då blir det ju allt som oftast rätt från början, men ibland behövs justeringar.
Genom träning har jag lärt mig att delvis ”se” när det blir rätt för er normala och det är ju ni som köper mina bilder.
Har ni några tips på hur jag kan kontrollera färgen i bilderna med datorns hjälp; utan att det är med ögonens hjälp.
Jag kan alltså inte se på skärmen när bilden har korrekta färger på samma sätt som en normalseende,
men jag slippar i alla fall färgkalibrera skärmen.

Funderar på om det går att lära sig färgvärden och på det viset mäta upp färger och justera tills rätt färger uppstår?

Ta hjälp av en kamrat som bedömer färgsättningen i bilden?

Jag upplever klart att jag har lärt mig tolka färger som andra uppfatar dem, men jag kan ganska lätt släppa igenom ett färgstick om jag inte passar mig.
När det går så tar jag hjälp av min normalseende omgivning, men eftersom jag är yrkesfotograf(?) så blir det en hel del bilder..blir det

Plåtar man RAW kan man alltid jämföra kamerans vitbalans med alternativa temperaturer, det kanske kan ge en hint och bättre valmöjlighet om kamerainställningen blivit helt fel.

Manuellt satta gråpunkter(i PS eller RAW konvertern) kan ju ta bort färgstick men jag tvivlar på att det finns någon säker metod för alla bilder förutom en färgseende vän..

Jag brukar inte laborera alltför mycket med färgerna i efterhand, eftersom det lätt blir ett litet färgstick åt det röd-gröna hållet. Annars så upplever jag det inte som ett problem. Tycker jag är lika kinkig med färger som de flesta andra.

/Pontus

Hej!

Jag hittade ett tips (jag tror här på fotosidan) där någon tipsade om att i AdobeRGB så ska det för en normal hudton skilja 30 enheter mellan R- G- och B-värdena med rött högst och blått lägst. Jag har inte testat detta i praktiken, men det kanske kan vara värt att prova.

Joakim

hornavan skrev:
Mitt största problem när det gäller bildbehandling är att jag är färgblind (sju procent av alla män lär vara det).
Före digitaltiden var jag en erfaren svartvitfotograf. Att jobba med färg i mörkrummet var inte att tänka på. Gröna gubbar överallt.
Nu, tack vare macen, och PS CS så har jag fått en hel del hjälp.
I grunden är jag noga med vitbalansen.Då blir det ju allt som oftast rätt från början, men ibland behövs justeringar.
Genom träning har jag lärt mig att delvis ”se” när det blir rätt för er normala och det är ju ni som köper mina bilder.
Har ni några tips på hur jag kan kontrollera färgen i bilderna med datorns hjälp; utan att det är med ögonens hjälp.
Jag kan alltså inte se på skärmen när bilden har korrekta färger på samma sätt som en normalseende,
men jag slippar i alla fall färgkalibrera skärmen.

Beroende på vad du skall fotografera så finns det möjligheter till hjälp.

1. Skaffa qp kortet , se www.qpcard.com
Detta kort kan du använda som referens, tar du sedan bilder fortsättningsvis i samma ljus kan du
applicera uppmätta värdet av programvaran på de andra bilderna automatiskt. Mycket bra för färgäkthet, dvs rätta färger när detta är viktigt.

2. Använd manuell vitbalans i varje situation, gråkort , qp-card gråkort, vitt papper.
Vitsen med qp-card gråkort är att du kan ställa in värde för lågdager, mellantoner och högdager. Vilket är en hel justering av bilden och inte bara ett gråvärde i mitten av skalan. Du kan även använda qp-card gråkort och programvara.
I båda fallen med qp-card så får du betydligt bättre förutsättningar för rätt färgåtergivning i alla ljussammanhang

Mvh
Mikael

icc-profil

Hej
Funderade på detta själv idag, eftersom jag lider av lite defekt färgseende.
Är nybörjare på digital fotografering, men har gjortg en tidning, och blev bekant med begreppet icc-profiler.
Min tanke är att borde det inte gå att göra en icc-profil för just min "kalibrering"?
Eller är jag fel ute?
Alltså en profil som använder, och som jag arbetar med. När jag är nöjd så lägger jag på en annana profil (förslagsvis gjord för den utenhet jag tänkt använda, t ex skrivare eller tryckeri/fotolabb.
Vad säger ni?
Christer

Tack Mikael

Tack för ett utomordentligt tips! Jag skall definitivt beställa och lära mig använda. Bara att man kan spara i levels visste jag inte. Kanon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar