Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd om skanner/filmhållare till skanner.

Produkter
(logga in för att koppla)

Slug

Medlem
Jag har ett antal frågor angående skanner och filmhållare till skanner. Jag skannar både mellanformat och småbild.
Just nu använder jag en Epson V700, men hållarna som följer med är värdelösa.
Jag är nyfiken på Epsons våtmonteringslösning, men undrar om hållare från Betterscanning med ANR-glas kan vara ett smidigare alternativ. Jag är speciellt nyfiken på våtmonteringen för att kunna använda samma hållare till båda format.
Den som har erfarenhet av någon av dem får gärna dela med sig av info.

Till att börja med kommer jag skanna alla mina bilder på flatbäddsskannern bara för att se dem, men senare kommer jag leta efter en dedikerad småbildsskanner då jag vet att resultaten med småbild på flatbädd inte blir så bra.
Jag har sett att Nikons och Minoltas gamla skannrar är bra, men då det finns så många har jag blivit lite borttappad.
Ge gärna tips på en småbildsskanner som ger fantastiska resultat, men också de som ger mycket för pengarna.
 
Jag har en Epson V750 Pro och jag är nöjd med hållarna. Jag har extra hållare för att arbeta mer rationellt. Som regel när det gäller dia och dia i Trema ark fotograferar jag över ett ljusbord. Snabbt och mycket bra. Det sista ljusbordet jag gjorde var huset till en Durst förstoringsapparat. Ledlampa 6000K.
Jag skannar via Twain inifrån Photoshop och sparar i tiff. Mycket rationellt. Digitalisering tar tid som bekant. Anm: Inte alla versioner av Photoshop har Twainfunktion.
 
Var finns 5000-skannern och vad vill du ha för den? Hur bra är den jämfört med 9000-modellen?
Finns i sollentuna. LS5000 testades i höst ok. Progamvara för XP. Win 7, 8,10 kräver 3:dje part. Skrotat XP dator efter detta.

Båda har 4000 ppi. Båda har analoge Gain vilket är viktigt för dia, LS 9000 är för mellanformat upp till 6*9 cm. LS 5000 är för 135 film negativ och dia. Kopplas in via USB.
 
Finns i sollentuna. Testad i höst ok. Progvara för XP. Win 7,8,10 kräver 3:dje part. Skrotat XP dator efter detta.

Båda har 4000 ppi. Båda har analoge Gain, LS 9000 är för mellanformat upp till 6*9 cm. LS 5000 är för 135 film negativ och dia.
Vad vill du ha för 5000 scannern?
 
Nikons mjukvara funkar med en gratis plugin med win7 64-bitars (jag använder det) och troligen också med win10.
 
Nikons mjukvara funkar med en gratis plugin med win7 64-bitars (jag använder det) och troligen också med win10.
Tack det visste jag inte. Har win 7 fortfarande på min PS dator. Var hittar jag denna?

Skall köra igång en LS9000 skanner som jag har köpt till mina analoga mellanformats kameror, efter att jag blivit av med LS5000. Ont om utrymme. Har ingen analog 135 kamera kvar sedan ett antal år.
 
Hör jättegärna av dig om den inte blir såld.
Jag bor i Stockholm så kan hämta upp den.
Återkommer när jag fått svar på SMS. Har kvitto på den , köpt begagnad, men insåg att jag ville ha en mellanformat skanner istället och jag sålde av mina F6, F4 och F3HP köpte SF och MF, Bytte till mig HB 503SW mot SF, .
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.