Annons

Råd om repro med stativ av påsiktsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ynos

Aktiv medlem
Jag har aldrig pysslat med reprofoto tidigare. Men nu har behovet uppstått. Jag vill digitalisera gamla porträttfoton i glas och ram med bra resultat. Då jag inte vill förstöra inramningen tänker jag fota av dem i ursprungligt skick. Jag har en Sony A77 ll och Minolta 50 mm makro som kan fungera. För ljussättning har jag tänkt mig mina 2 blixtar Sony HVL-F43M. Övrigt ska anskaffas.

Jag tänker rigga så här:
Kameran monteras på ett stativ med vågrät mittpelare. Porträttet placeras på golvet. Blixtarna monteras i paraplyfäste på belysningstativ och placeras på var sin sida av porträttet. Blixtarna vinklas 45° mot porträttet. Kamerans självutlösare används när bilden (RAW-format) tas. Jag funderar på fotostativet Manfrotto MK055XPRO3 och belysningstativet Dörr LS-2000. Arbetet görs i ett vanligt rum i bostaden.

Jag har läst en del trådar om repro på Fs. Ofta har det varnats för problem med ljussättningen. Oavsett om lampor eller blixtar diskuterats finns risk för reflexer och blänk. Jag har själv funderat på om ett stativ med vågrät mittpelare är stabilt nog. Kan vibrationer från kameran överföras till stativet? Sony A77 ll har ju fast spegel men hur bra är slutaren? Och hur bra fungerar ett pol-filter i det här sammanhanget?

Hur är oddsen att få till det som tänkt? Alla råd, tips och synpunkter mottas tacksamt. Tror att all kunskap finns samlad på FS, men alla kanske inte läser just den här tråden!

/Örjan
 
Om du använder blixtar kan slutartiden vara så kort att du kan handhålla kameran om du vill. Dvs inget att oroa sig för att stativet skulle skaka.
Prova dig fram. Jag kan tänka mig att ljuset bör styras så att inte övriga rummet belyses och syns som reflexer i glaset.
Med t.ex. raster på blixtarna går ljuset åt bara ett håll. (De raster som finns att köpa för speedlights ser ut att vara tillverkade av en bunt korta svarta plastsugrör och borde enkelt kunna tillverkas om man gillar pyssel).
 
Senast ändrad:
Det finns en bok som heter ” Light science and magic ” i den finns ett kapitel om att fotografera tavlor.
Kan vara värd att investera i.
För att slippa reflexer från blixtar kan man förse dom med polarisations filter (ej sk cirkulära) och även använda pol-filter (cirkulärt) på kameran.
 
Belysningen är a och o.
Du behöver ljusformare på blixtarna. Softboxar eller paraplysoftboxar sprider bättre än reflekterande paraply. Raster på softboxarna som nämnts tidigare är en god idee.
Tänk också på att kameran kommer att speglas i glaset och förmodligen synas i bilden. Så ljuset mot kameran och vad som finns bakom är också viktigt att kontrollera.
 
Peter Krogh har (bl a) gett ut boken "Digitizing your photos with your camera and lightroom" (nedladdningsbar PDF för USD 34,95) som väldigt utförligt behandlar hur man ska runda alla fallgropar vid den reprofotografering som du beskriver.

Boken är väl värd priset.

https://www.damuseful.com/collections/all-products/products/digitizing-your-photographs-pdf

Jag hade en del initiala problem med att blixtljuset inte bara lyste upp motivet utan även kameran, vardagsrumstaket och stativet (vilket naturligtvis reflekterades i tavelglaset rakt in i kameran och sabbade bilden totalt), löste detta med ett mattsvart tygskynke som ett minitält över alltihop med ett hål för kameraobjektivet och för några bilder även genom polarisering av blixtljuset (polariserande foliefilter 250x250 mm för blixtarna här hos Photax https://www.photax.se/product/big-polfilter-folie-linjar-25x25cm ).

Då jag under några månader digitaliserade tusentals gamla ärvda bilder och dokument körde jag dessutom tethered (kabel mellan kamera och dator) från D850 rakt in i Capture One, det blev väldigt snabbarbetat.
Bildfilen hamnar då direkt på datorns hårddisk och bilden dyker upp på datorskärmen på mindre en sekund och man kan direkt kolla efter reflexer, att skärpan sitter och att exponeringen är rätt.
 
Jag har aldrig pysslat med reprofoto tidigare. Men nu har behovet uppstått. Jag vill digitalisera gamla porträttfoton i glas och ram med bra resultat. Då jag inte vill förstöra inramningen tänker jag fota av dem i ursprungligt skick.
Det går alltså inte att ta ur bilderna ur ramarna utan att förstöra de sistnämnda?

Putsa glasen noga om du måste fotografera genom dem och hoppas på att all smuts sitter på utsidan.:)
(Retush går ganska bra att göra med datorhjälp numera).
Jag funderar på fotostativet Manfrotto MK055XPRO3 och belysningstativet Dörr LS-2000. Arbetet görs i ett vanligt rum i bostaden.
Ett 055-stativ är hyfsat stabilt, men det kan vara lite bökigt att se till att kameran är parallell med golvet/bordet/(eller vad du lägger bilderna på). Ett trevägshuvud (kuggdrivet) med vattenpass är förmodligen bättre än en kulled.

Jag föreslår att du tittar lite på reprostativ. De brukar vara stabila och inte så dyra. Ofta bekvämare att arbeta med också.
 
Jag sitter och funderar på samma saker för jag har en massa tavlor, foton i ramar, dia, negativ, svartvit som jag vill digitalisera och jag har kommit fram till att det är bättre att köpa ett reprostativ för att det är lättare och stabilare att får allt i våg. Sen kommer jag nog att köpa svart tyd som jag kan göra ett tält för. Hm, vänta förresten undrar om jag inte har ett tält i förrådet nånstans.
 
För TS ändamål behövs väl inte ett cirkulärt polfilter?

På nästan alla moderna SLR kameror behöver man cirkulära polarisationsfilter. De har inte namnet till trots cirkulära spalter utan de är precis lika som på icke cirkulära filter raka. Det som skiljer är att på kamerasidan av filtret finns en beläggning som depolariserar ljuset så att de halvgenomskinliga speglarna kan dela upp ljuset till sökare, ljusmätning och af-sensor.
Så på blixtar icke cirkulärt vi vill skap polariserat ljus och på kameran cirkulärt vi vill ju att de ska fungera…
 
Jovisst, men varken ljusmätning eller AF behövs knappast i det här fallet. Det är fixa avstånd mellan blixt och motiv och mellan motiv och kamera.
 
Om du använder blixtar kan slutartiden vara så kort att du kan handhålla kameran om du vill. Dvs inget att oroa sig för att stativet skulle skaka.
Prova dig fram. Jag kan tänka mig att ljuset bör styras så att inte övriga rummet belyses och syns som reflexer i glaset.
Med t.ex. raster på blixtarna går ljuset åt bara ett håll. (De raster som finns att köpa för speedlights ser ut att vara tillverkade av en bunt korta svarta plastsugrör och borde enkelt kunna tillverkas om man gillar pyssel).

Tack för tips! Raster på blixt kände jag inte till. Så jag sökte passande raster till min blixttyp men utan att lyckas. Får testa med sugrören om inget färdigt är värt att modifiera. ;)

Här kan man se fördelen med Canons och Nikons marknadsandelar. Till deras blixtar hittade jag raster från många leverantörer.
 
Apropå reprostativ så går det ofta med rimligt enkla medel att konvertera en vanlig förstoringsapparat. Och sådana finns ju gott om på begagnatmarknaden.
(Är originalen för stora så funkar ju annars en horisontell setup också, mot en vägg t ex.)

Fina raster kan man hitta till belysningsarmaturer av olika storlekar. Just detta är kanske litet väl grunt men det finns djupare, och man kan stacka dem.
 
Senast ändrad:
Det finns en bok som heter ” Light science and magic ” i den finns ett kapitel om att fotografera tavlor.
Kan vara värd att investera i.
För att slippa reflexer från blixtar kan man förse dom med polarisations filter (ej sk cirkulära) och även använda pol-filter (cirkulärt) på kameran.


Tack för tipsen!
Får fundera på boken. En sådan är ju bra att ha till hands hemma. Inte bara läsa den en gång.
Pol-filter på blixt är nytt för mig.
 
Till Durst förstoringsapparat fanns en reproarm som tillbehör. Man tog bort huvudet och satte dit reproarmen som hade stativskruv.

Annars har t.ex Photax reprostativ för en rimlig peng:


Jag har ett motsvarande men med annat varumärke (och andra lampor). Att montera eller demontera tar inte många minuter om du inte vill ha det framme hela tiden
 
Belysningen är a och o.
Du behöver ljusformare på blixtarna. Softboxar eller paraplysoftboxar sprider bättre än reflekterande paraply. Raster på softboxarna som nämnts tidigare är en god idee.
Tänk också på att kameran kommer att speglas i glaset och förmodligen synas i bilden. Så ljuset mot kameran och vad som finns bakom är också viktigt att kontrollera.


Tack för tipsen!
Har aldrig provat softboxar eller paraplyer men de gör säkert nytta. Det känns som nödvändig utrustning växer i projektet.

Det kommer att vara ca 1 m mellan objektiv och porträtt så det kanske finns utrymme att täcka en del.
 
Peter Krogh har (bl a) gett ut boken "Digitizing your photos with your camera and lightroom" (nedladdningsbar PDF för USD 34,95) som väldigt utförligt behandlar hur man ska runda alla fallgropar vid den reprofotografering som du beskriver.

Boken är väl värd priset.

https://www.damuseful.com/collections/all-products/products/digitizing-your-photographs-pdf

Jag hade en del initiala problem med att blixtljuset inte bara lyste upp motivet utan även kameran, vardagsrumstaket och stativet (vilket naturligtvis reflekterades i tavelglaset rakt in i kameran och sabbade bilden totalt), löste detta med ett mattsvart tygskynke som ett minitält över alltihop med ett hål för kameraobjektivet och för några bilder även genom polarisering av blixtljuset (polariserande foliefilter 250x250 mm för blixtarna här hos Photax https://www.photax.se/product/big-polfilter-folie-linjar-25x25cm ).

Då jag under några månader digitaliserade tusentals gamla ärvda bilder och dokument körde jag dessutom tethered (kabel mellan kamera och dator) från D850 rakt in i Capture One, det blev väldigt snabbarbetat.
Bildfilen hamnar då direkt på datorns hårddisk och bilden dyker upp på datorskärmen på mindre en sekund och man kan direkt kolla efter reflexer, att skärpan sitter och att exponeringen är rätt.


Tackar för tipsen!
Jag ska fundera på boken. Bra att du beskrev dina initiala problem. När man "ska bara" ... och problemen uppkommer i en följd, så man nästa glömmer vad man skulle göra blir man trött. Gott att du lyckades och blev nöjd! Då vet jag att det är möjligt.

Jag har testat tethering till datorn och det fungerade bra. Så det blir att köra så. Jag använde Sonys eget program som jag laddade hem från Sonys hemsida.
Länk finns i kamerans bruksanvisning.
Windows: http://www.sony.co.jp/imsoft/Win/
Mac: http://www.sony.co.jp/imsoft/Mac/
 
Är inte bilder större än vad en flatbäddskanner tar, är det ett mycket enklare sätt.
Även en "billig" skanner ger ett gott resultat.

Oj, det hade jag inte trott! Nu har jag bara en multiskrivare med skanner men jag ska prova med ett litet exemplar. Bara man inte repar glaset på apparaten. Tack för tipset.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar