Annons

Råd om ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

DeH

Ny medlem
Jag är ny på forumet och ser att det finns en del trådar om det jag tänker på.
Men kanske inte exakt svar på det jag år ute efter (även om det "exakta" svaret inte går att få , snarare mer era tankar/hjälp till hur jag ska tänka).

Jag har haft Nikon D3000 som en systemkamera när barnen var små, men det är 8-9 år sedan.

Sedan dess har jag använt mobilen, och nu senast har jag Pixel 8 Pro. Bilderna "out of the box" blir rätt bra.
Men nu börjar foto intresset åter infinna sig och jag är sugen på att köpa en riktig kamera. Dessutom känns det skönt att slippa dra fram mobilen, och få alla notiser som tar ens uppmärksamhet.

Jag har letat och läst recensioner etc, och landar i flertalet, vad jag tänker, bra kameror.
ex:
Fujifilm xt-3
Nikon Z FC
Canon R10

Lite över min budget är Fujifilms nyare modeller.

Det jag kommer fota mest är hemma/familjen/högtider.
Kameran kommer självklart följa med på resor.
Dessutom vill jag fota mina barns sportaktiviteter (handboll/fotboll), och då förstår jag att ett bra zoom objektiv är bra

Jag köper gärna bra begagnad men ibland känns det som att priserna är nästintill nypris.

Har en budget på 10 000:- men det känns som att det är lika bra att lägga på ett par tusen och få nygaranti på grejerna, när man kollar på priserna på blocket tex?
Som ett exempel finns denna nu på rea: https://www.rajalaproshop.se/nikon-z-fc-z-dx-16-50mm-vr-z-dx-50-250mm-vr


Är det någon som har tips/tankar kring andra kameror som kan vara bra för mitt ändamål, eller peka mig i rätt riktning när det kommer till begagnat marknaden?
 
Jag hade valt Fujifilm givet dina förslag. Många av Canons och Nikons objektiv för APS-C har bayonettfattning i plast som slits fortare och skadas lättare än dito i metall. Visserligen finns det objektiv avsedda för fullformat med metallbayonett som även fungerar på APS-C, men de blir både tyngre, större och inte minst dyrare
 
Jag hade valt Fujifilm givet dina förslag. Många av Canons och Nikons objektiv för APS-C har bayonettfattning i plast som slits fortare och skadas lättare än dito i metall. Visserligen finns det objektiv avsedda för fullformat med metallbayonett som även fungerar på APS-C, men de blir både tyngre, större och inte minst dyrare
Tack för de tipsen, det är inget jag hade tänkt på.
 
Jag hade valt Fujifilm givet dina förslag. Många av Canons och Nikons objektiv för APS-C har bayonettfattning i plast som slits fortare och skadas lättare än dito i metall. Visserligen finns det objektiv avsedda för fullformat med metallbayonett som även fungerar på APS-C, men de blir både tyngre, större och inte minst dyrare
Å andra sidan är ju många av objektiven till Fuji redan från början tyngre, större och betydligt dyrare än motsvarande till Canon RF-S. Till exempel kostar den billigaste normalzoomen mer än dubbelt så mycket till Fuji som till R10, liksom ett 50/2,0.

(Jo, jag använder själv både Fuji och Canon.)
 
Å andra sidan är ju många av objektiven till Fuji redan från början tyngre, större och betydligt dyrare än motsvarande till Canon RF-S. Till exempel kostar den billigaste normalzoomen mer än dubbelt så mycket till Fuji som till R10, liksom ett 50/2,0.

(Jo, jag använder själv både Fuji och Canon.)

Anledningen till att objektiven till Fujifilm är dyrare kan vara att de ofta är ljusstarkare eller har konstant ljusstyrka oavsett brännvidd. Så det finns för och nackdelar med allt.
 
När jag skulle ersätta min gamla Nikon D90 kikade jag på Nikon Z fc, men tyckte den kändes lite "plastig".
Jag köpte istället en Fuji XT-30ii med kitobjektivet 18-55 mm. Det kostade lite mer, men jag är mycket nöjd.
 
Jag tror att många av de enklare spegellösa kamerorna har svårt att sätta fokus på hand/fotbollsspelare. Å andra sidan är det nog dumt att satsa på spegelreflex nu när de verkar fasas ut.
Ja köper man begagnat spegelreflex kan man nog få skaplig kamera och objektiv för dina pengar, en spegelfri är det nog inte mycket att spara på.
Vardagsbilder fixar säkert mobilen tillräckligt bra så fundera på vilka krav du har på sportbilderna.
 
Jag tror att många av de enklare spegellösa kamerorna har svårt att sätta fokus på hand/fotbollsspelare.
Canon R10 har samma utmärkta af-system som dyrare modeller, med ögonigenkänning osv. Dock har den en lite mindre kraftfull processor, hur väl den hänger med i en handbollsmatch vet jag inte.
 
  • Gilla
Reaktioner: DeH
Har du ont om tid för efterbearbetning och vill ha bra bilder direkt ur kameran skall du sikta på Fujifilm. Tidigare körde jag på Canon men sedan Fujifilm XPRO-1, XPRO-2, XT-4 och numera min fantastiska XT-5. Kör mest med fasta objektiv och de är mycket vassa.
 
Tack alla för bra inspel i min fundering.

Det känns som att jag kommer behöva öka budgeten något och köpa en kamera jag kommer vara nöjd med.

Lutar åt en xt30ii eller xt4 i dagsläget.
Får läsa på ordentligt och se vad som är skillnaden och om det är värt att lägga på xtra, för min del och mina behov, upp till en xt4.

Mobilen ger mig bra vardagsbilder. Men en del i en ny kamera är också att jag vill få bort mobilen som ständigt följer med, och alla appar förutom kameraappen, som tar uppmärksamhet varje gång man tar upp mobilen.
 
Senast ändrad:
Mobilen ger mig bra vardagsbilder. Men en del i en ny kamera är också att jag vill få bort mobilen som ständigt följer med, och alla appar förutom kameraappen, som tar uppmärksamhet varje gång man tar upp mobilen.
Fast det här kan man ju enkelt lösa med några enkla inställningar:
-Inaktivera always on display
-Stäng av alla onödiga notiser
-Aktivera start av kameran genom dubbelklick på ström-knappen, då kan du starta kameran direkt utan att tända låsskärmen och riskera att se notiser
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.