Annons

Råd om Närbildslinser.

Produkter
(logga in för att koppla)

lobanow

Medlem
Har sett att det finns en speciell närbildslins till G5 som canon har tillverkat (250D). Denna kostar nästan 1000kr. Har även spanat in att Hoya och Soligor har gjort set med 3 närbildlinser(+1/+2/+4) som bara kostar mellan 4-600kr..

Min fråga är alltså om canons orginalins är så mycket bättre eller om de billigare hoya, soligor linserna ger lika bra bilder...

Tack för svar!
 
Canons D-serie (250D, 500D) har dubbla glas, vilket medför en mycket högre kvalité än de billigare med enkelt glas.

Försättslinser med enkelt glas ger en mycket oskarp bild i kanterna.

Så svaret är, Ja, de är så mycket bättre.
 
Satsa på Nikons 'T' serie (dvs 3T, 4T, 5T eller 6T). Dessa är av mycket hög kvalite då dom liksom Canons 'D' serie har två element, men är mycket billigare. Då dom bara finns i 52mm resp 62mm, kan du använda step-up/down ringar.

-- Nicke
 
På G5 används ju dock inte linserna ända ut i kanterna utan det är bara centrum som används. Hur mycket "bättre" det blir pga det vet jag inte, men på min A70 har jag inte kunnat märka någon oskärpa när jag använt vanliga englas närbildslinser. Distortion har jag däremot inte kollat särskilt efter, men inte sett något påtagligt, som jag lagt märke till iaf.

Ska jag jämföra med att ha närbildslinserna på min 50/1.8 till D70:n så märker man ju skillnad i bildkvalitet med och utan dem.

Så det är inte säkert att skillnaden blir lika avgörande på en G5:a.

Men visst är tvåglaslinserna bättre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.