Eftersom jag bara kan någonting om de två märken som jag själv använder, Panasonic och Olympus, så har jag lite förslag åt det hållet.
Den stora Olympus E-M1X är inte så populär just nu och säljs billigt på begagnatmarkanden. Många moderna funktioner, några exempel: Autofokus som identifierar fåglar och andra motiv, pro-capture (den buffrar bilder innan man trycker på avtryckaren, så man inte riskerar att vara för sen), bra bildstabilisering, inbyggda ND-filter (gråfilter så man kan exponera lång tid på t ex rörligt vatten), inbyggd GPS, inbyggd fokusstackning. Dessutom väldigt bra vädertätning.
Läsning:
The Olympus OM-D E-M1X is the ultimate sports, action and wildlife camera for professional Micro Four Thirds users. However, it can't quite match the level of AF reliability offered by its full frame competitors.
www.dpreview.com
This website celebrates the joy of photography and features a wide range of photographic subject matter. The content is designed to appeal to a wide range of people interested in photography. The website also demonstrates the image creating capability of small sensor cameras including micro four...
smallsensorphotography.com
After almost 5 years of extensive first hand experience, and rigorous use, it's time for me to do an E-M1X long term review.
smallsensorphotography.com
Nackdelen är att den är tung (som en tegelsten känns det som, men väldigt skön att hålla pga bra handgrepp). Dessutom är den svår att ställa in i menyerna, man kan skruva på allt känns det som, dock finns det hjälp t ex
Yes, the E-M1X camera is Focus Stacking compatible with M. Zuiko Focus Stacking compatible lenses. The following lenses are compatible with Focus Stacking.
learnandsupport.getolympus.com
Ögonmusslan gick sönder för mig annars inga kvalitetsproblem. Den har mindre sensor, jag använder Topaz DeNoise vid högre ISO-tal för att minska bruset, fungerar väldigt bra, men det fordras ett grafikkort i datorn för att snabba upp processen (jag stänger av kamerans inbyggda noise reduction och använder oftast jpg).
Jag har sett dem ofta på begagnatsidor på sista tiden runt 8000kr:
Vi erbjuder ett brett sortiment begagnade Olympus kameror till bra priser. Vi har många modeller, och alla har testats och fungerar precis som de ska. Köp på nätet.
www.rajalaproshop.se
www.gotaplatsensfoto.se
Ett vädertätat objektiv som kan vara bra för landskap och närbilder är Olympus 12-40/2.8 (dock skulle jag nog hellre rekommendera 12-100/4.0, men det är mycket dyrare):
Olympus M.Zuiko 12-40mm f/2.8 ED Pro on ensimmäinen objektiivi uuteen M.Zuiko Pro -luokkaan, ja se on suunniteltu vastaamaan ammattikuvaajien vaatimuksia. Sen kiinteä f/2.8-valovoima yhdistettynä muihin ominaisuuksiin (kuten säänkestävyys, nopea MSC-tarkennusmoottori ja manuaalitarkennusrengas)...
www.rajalaproshop.se
Begagnatutbudet är stort:
Köp begagnade MFT-objektiv av Rajala Pro Shop och kom närmare proffsens utrustningsnivå utan att ruinera dig. Alltid begagnad utrustning i lager. Köp på nätet.
www.rajalaproshop.se
Notera att pga den mindre sensorn så motsvarar 12-40-brännvidden 24-80mm på fullformatskameror samtidigt som skärpedjupet ökar.