Annons

Råd om kamera till natur och landskapsfotografi för nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasH20

Ny medlem
Gillar att befinna mig i naturen, så tänkte pröva på att kombinera det med lite naturfoto för två flugor i en smäll. Eftersom vädret är som det är så är väl en vädertätad makera att föredra, och jag förstår att det säkert får priset att sticka iväg. Finns det möjlighet till att uppgradera med olika objektiv osv är det såklart ett plus.
Kan tänka mig upp till runt 10.000 men helst inte, vet inte om det är en orimlig begäran, men jag uppskattar alla tips.

Trevlig kväll.

10 000 för BÅDE kamera och objektiv? Det blir nog svårt. Menar du bara huset så går det nog, men tveksam om väderskydd.

Kan du tänka dig begagnat?

Naturfoto kräver inte så mycket av kameran om man inte skall blanda in djur som fåglar.
Det är viktigare med ett bra stativ.

Vilket resultat önskas?
Supervidvinkel, eller normal vidvinkel etc. Man kommer långt med en bra liten kompaktkamera liknande Sony RX100.
Om man inte är ute efter 50 Mp-bilder från början.
Orkar man bära. Köp en begagnad Nikon D3/D4 och ett 16-35/4. Inom 10.000 kr och så vädertätat det går.
Vilda djur? Då spricker budgeten om man inte stannar på ett 200-500/5,6. Begagnat förstås.

Eftersom jag bara kan någonting om de två märken som jag själv använder, Panasonic och Olympus, så har jag lite förslag åt det hållet.

Den stora Olympus E-M1X är inte så populär just nu och säljs billigt på begagnatmarkanden. Många moderna funktioner, några exempel: Autofokus som identifierar fåglar och andra motiv, pro-capture (den buffrar bilder innan man trycker på avtryckaren, så man inte riskerar att vara för sen), bra bildstabilisering, inbyggda ND-filter (gråfilter så man kan exponera lång tid på t ex rörligt vatten), inbyggd GPS, inbyggd fokusstackning. Dessutom väldigt bra vädertätning.

Läsning:

Nackdelen är att den är tung (som en tegelsten känns det som, men väldigt skön att hålla pga bra handgrepp). Dessutom är den svår att ställa in i menyerna, man kan skruva på allt känns det som, dock finns det hjälp t ex Ögonmusslan gick sönder för mig annars inga kvalitetsproblem. Den har mindre sensor, jag använder Topaz DeNoise vid högre ISO-tal för att minska bruset, fungerar väldigt bra, men det fordras ett grafikkort i datorn för att snabba upp processen (jag stänger av kamerans inbyggda noise reduction och använder oftast jpg).

Jag har sett dem ofta på begagnatsidor på sista tiden runt 8000kr:

Ett vädertätat objektiv som kan vara bra för landskap och närbilder är Olympus 12-40/2.8 (dock skulle jag nog hellre rekommendera 12-100/4.0, men det är mycket dyrare):
Begagnatutbudet är stort:

Notera att pga den mindre sensorn så motsvarar 12-40-brännvidden 24-80mm på fullformatskameror samtidigt som skärpedjupet ökar.

Senast ändrad:
Eftersom jag bara kan någonting om de två märken som jag själv använder, Panasonic och Olympus, så har jag lite förslag åt det hållet.

Den stora Olympus E-M1X är inte så populär just nu och säljs billigt på begagnatmarkanden. Många moderna funktioner, några exempel: Autofokus som identifierar fåglar och andra motiv, pro-capture (den buffrar bilder innan man trycker på avtryckaren, så man inte riskerar att vara för sen), bra bildstabilisering, inbyggda ND-filter (gråfilter så man kan exponera lång tid på t ex rörligt vatten), inbyggd GPS,...

Inte för att vara otrevlig, men skulle säga att det är ett rätt märkligt förslag för just landskap med tanke på att man då släpar på en kamera som är ovanligt tung i förhållande till sin lilla sensor: 1kg med endast 1/4 sensorytan jämfört med en fullformat, när det finns många fullformatare runt 600-700g.
För just landskap så är sensorstorlek en stor fördel, och det man gärna vill ha är precis tvärt om: En kamera som är ovanligt liten i förhållande till en stor sensor. Att man sedan KAN ta bra bilder med en liten sensor är inte ett tillräckligt argument i sammanhanget. Då kan vi lika gärna föreslå att skippa kameran helt och bara fota med mobilen.

Om vi ska roa oss med lite matte så ger en E-M1X 0,22mm2 sensoryta per gram. En fullformat på 700g ger hela 1,23mm2 sensoryta per gram, alltså drygt 5,5 gånger så mycket sensoryta per gram.

Just för landskap så har det inte hänt så värst mycket på sensorsidan de senaste 10 åren; Upplösning och dynamiskt omfång som är de viktigaste faktorerna är ungefär desamma (förutom hos Canon).

För under 10,000 kan TS få en A7Rii som har en grymt bra sensor på 42mp, och det mest kompletta objektivutbudet i nuläget. Om en Z7 kan hittas för liknande pris så är det också ett bra alternativ. Om inte hög upplösning behövs så är ju 24mp-sensorerna i vanliga A7 samt Z6 också riktigt bra på dynamiskt omfång.

Går man ner till DSLR så är D800/810 fortfarande utomordentligt bra för landskap, men då låser du dig å andra sidan in i ett system som inte längre får några nya objektiv.

Senast ändrad:
Kraven inledningsvis var vädertätad. Jag skrev att jag enbart har kunskap om Olympus/Panasonic så jag lämnade dörren öppen för andra kameramärken, så då blev det väl bra att inlägget triggade lite andra förslag. Dessutom skrev jag faktiskt bland nackdelarna "som en tegelsten".

Senast ändrad:
Ett alternativ är att köpa en begagnad systemkamera (Canon, Nikon, Sony…eller vad som helst) med kit-objektiv (normal-zoom) för några få tusenlappar. Börja att fota och känn efter själv vad du saknar och behöver… Skulle du inte gilla kameran kan du antagligen sälja den utan att- förlora speciellt många 100-lappar.
Stativ, väska, dator med trevlig mjukvara är andra mer eller mindre ”måsten” att räkna in i kalkylen…enligt mig…

ANNONS